Článek
Během pandemie začalo Česko horečně digitalizovat úřední agendy. Teď ale vláda řeší, jak se v nich co nejvíce přiblížit Dánsku. Skandinávská země se totiž může pochlubit nejen 98procentní digitalizací státních služeb, ale také třeba tím, že se vše dá bez potíží řešit z mobilu.
„Valná většina činností státu už alespoň zčásti zdigitalizována (převedena do elektronické podoby) je. Ale často neefektivně, ne prozákaznicky a s velkým podílem lidské práce. Přitom automatizace procesů je nutnost, které se nevyhneme,“ říká „vládní muž pro digitalizaci“, vicepremiér Ivan Bartoš (Piráti).
Ještě letos se rozjede aplikace eDoklady. V praxi to bude znamenat, že lidé místo plastových karet, jako je občanka nebo řidičský průkaz, budou mít jejich oficiální kopii v mobilu. Vypadat by to mělo podobně, jako když lidé během covidu ukazovali kód o očkování. Stát pak o projektu mluví jako o „předskokanu Evropské digitální peněženky“, což je hlavní součást rozvíjené evropské digitální ekonomiky.
V závěsu za doklady pak stát spustí náhradu papírových plných mocí. Oficiálně půjde o Registr zastoupení, tedy „digitální rejstřík umožňující vzdáleně vyřizovat situace, kdy se občan nebo firma potřebuje nechat zastoupit“, popisuje vicepremiér Bartoš.
„Od začátku se počítá se zapojením ministerstev, u kterých bude novinka nejpraktičtější, konkrétně Ministerstva financí, dopravy, sociálních věcí, spravedlnosti i zdravotnictví,“ doplňuje Anna-Marie Lichtenbergová, vedoucí oddělení komunikace letos vzniklé Digitální a informační agentury (DIA).
„Některé věci se daly do pohybu kvůli pandemii covidu, ale byla to nekoncepční, krizová řešení,“ říká Bartoš s odstupem tří let. Přiznává, že Česko bude například muset investovat do obměny Základních registrů (například stěžejního Registru osob), které jsou pro chod digitálního státu zásadní, ale v Česku jsou technicky zastaralé.
Digitální novinky chystá i Ministerstvo práce a sociálních věcí, tedy úřad, s nímž přijde do kontaktu během života prakticky každý.
„V srpnu spustíme zcela digitalizovanou žádost o rodičovský příspěvek v klientském portálu MPSV – Jenda. Ještě letos do tohoto prostředí plánujeme převést další dvě plně digitalizované dávky, přídavek na dítě a příspěvek na bydlení. Funkčnost portálu jsme si ověřili už minulý rok, kdy si online požádalo téměř 600 tisíc rodin o jednorázový příspěvek na dítě,“ říká mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí Eva Davidová.
Zaměstnanci úřadů práce tak získají víc času na ty, kteří dorazí osobně. Podle ní je ale hlavním cílem to, aby šlo postupně všechno vyřídit z domova.
„Ke konci roku chystáme také spustit online žádost o důchod na ePortálu správy sociálního zabezpečení. Služba umožní podat žádost o všechny typy důchodů: nejen o starobní, ale též o invalidní nebo pozůstalostní důchod,“ plánuje resort sociálních věcí.
Posun o pět míst nahoru
„Česko je v žebříčku evropské sedmadvacítky na 17. příčce a má digitalizovaných 80 % státních služeb. Během posledních tří let jsme si polepšili o pět míst, z 22. místa v roce 2020,“ říká Lichtenbergová. Očekává se ale, že Čechům bude chvíli trvat, než se naučí, že nemusejí s každou žádostí osobně na úřad nebo na poštu. Například podle statistik bylo v Portálu občana na začátku roku 2020 registrovaných jen 45 500 uživatelů. K počátku roku 2023 jich bylo přes 600 tisíc, nyní už přes 875 tisíc.
Největšími slabinami jsou pak uživatelská podpora, poskytování předvyplněných formulářů k online službám a také nedostatečná mobilní přívětivost, což označuje možnost vyřídit záležitost z mobilního telefonu.