Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Zhruba před deseti lety otevíraly v Česku po vzoru západních zemí první prodejny, kde si lidé nakoupí základní potraviny i drogerii bez obalů do vlastních nádob přinesených z domova.
Po čočce, rýži, oříškách, pohance a jiných suchých potravinách přicházeli zákazníci postupně také pro mýdla, kosmetiku, mléčné výrobky, ovoce nebo pečivo…
Před covidem by se dalo mluvit o boomu bezobalového nakupování, do kterého se po svém vrhly také e-shopy Košík.cz a Rohlík.cz. Počet prodejen v zemi slibně rostl úměrně tomu, jak se Češi učili snižovat množství odpadu.
Obaly v poslední době výrazně zdražily a mohlo by se zdát, že to bezobalovému byznysu pomůže. Realita je však výrazně horší.
Podle průzkumu společnosti Bezobalu, která v Česku sama provozuje tři bezobalové prodejny, bylo ještě na začátku roku v tuzemsku okolo 105 bezobalových obchodů. Devatenáct z nich do této chvíle zavřelo. Neustály covid a drahotu.
„Zbývající prodejny se dělí na dvě poloviny. Jedna je v existenčních problémech a uvažuje, zda to táhnout dál. Druhá věří, že to zvládne, ale je někde na provozní nule. Stejné je to v zahraničí, v Německu, Francii, Británii a jinde,“ říká ředitel Bezobalu Jiří Sedlák.
Strach z nákazy a „drahota“
Důvodů je několik. S pandemií začaly tvrdé restrikce maloobchodu, které se sice netýkaly prodejen s potravinami a drogerií, jenomže lidé dostali strach nakupovat bezobalově kvůli možnému přenosu koronaviru.
Olej do ohně problémů přilila válka na Ukrajině a rostoucí inflace. Ještě víc ochabla ochota zákazníků kupovat si kilogram bio rýže za 120 korun, stejné množství cukru za 75 korun, ale i ve srovnání s konvencí cenově přijatelnější zeleninu či luštěniny. Někteří našli levnější bezobalové alternativy v e-shopech, které jsou ale pro skalní fanoušky nepřijatelné, protože na cestě k zákazníkům se používají jednorázové obaly, jako jsou papírové tašky.
Podle šéfa Bezobalu definitivně končí především prodejny v Praze a velkých městech, kde se rozpínají online supermarkety.
V květnu například oznámila zavření jedné ze svých pražských prodejen na náměstí Jiřího z Poděbrad společnost Nebaleno. „Přišel covid a jak vidno s sebou vnesl velkou změnu do uvažování lidí. Pro mnohé z vás přestalo být bezobalové nakupování prioritou,“ vysvětlila společnost, proč už to dál nešlo.
Zůstali jen skalní
Také tři pražské prodejny Bezobalu na Hradčanské, na Florenci a na Vinohradech se ocitly na hraně existence. Oproti roku 2019 ztratily polovinu zákazníků. Nejúspěšnější obchod na Hradčanské má dnes místo pěti tisíc nákupů měsíčně jen 2500 nákupů. Tržby tří prodejen se snížily na 65 procent.
Společnost navíc zvýšila svůj celkový dluh na 4,5 milionu korun. Přispělo k tomu také otevření třetí prodejny na Florenci v březnu roku 2020.
Český bezobalový guru proto v létě rozjel kampaň „Nechceme to zabalit“, kde si otevřeně řekl o podporu lidí formou nákupů a voucherů. A s částí dodavatelů se dohodl na prodloužení splatnosti faktur.
Dva a půl roku ryjeme hubou v zemi. Kampaň pomohla, tržby už v prvním týdnu stouply asi o pětinu. Ale vyhráno ještě nemáme.
Podle Sedláka kampaň zabrala, ale vyhráno ještě Bezobalu nemá. Léto bývá každoročně slabé a do toho letošního firma vstupovala bez finančních rezerv. Tři zaměstnanci dobrovolně pracují až do září zdarma a plat na minimum si snížily také některé prodavačky na prodejnách.
„Dva a půl roku ryjeme hubou v zemi. Kampaň pomohla, tržby už v prvním týdnu stouply asi o pětinu. Ale vyhráno ještě nemáme,“ popsal boj Sedlák. Na začátku léta firma reálně uvažovala o tom, že všechny prodejny uzavře a bude se věnovat už jen osvětě, školení a poradenství.
V ohrožení je také ostravský bezobalový obchod v Tyršově ulici. „Totální propad tržeb. S každým končícím létem (léto je v obchodech většinou nejslabší) jsme si říkali, že se vše lepší, a tak se stalo… na chvíli. Taková dvouletá vyčerpávající houpačka, kterou jsme se snažili zvládnout. To, co ale přišlo teď, je už pro obchůdek dlouhodobě neudržitelné,“ řekl si na Facebooku o podporu lidí a nabídl po městě rozvoz v bazarových nebo zálohovaných obalech.
Situaci bezobalových obchodů zhoršuje fakt, že si buď nemohou dovolit vlastní rozvoz, nebo nechtějí dělat kompromisy, kdy by v logistice musely obaly používat. V době pandemie, kdy se spousta zákazníků přeorientovala na nákupy online, se tak spoléhaly výhradně na svůj kamenný byznys.