Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Rostoucí poptávka po rychlé módě a drobném zboží z čínských internetových obchodů, jako jsou Temu a Shein, způsobuje růst cen nákladní letecké dopravy. Miliony objednávek vytváří velkou konkurenci mezi logistickými společnostmi přepravujícími zboží z Asie.
Zákazníci v USA a Evropě začali během pandemie koronaviru více nakupovat na čínských platformách. Tato poptávka stále roste a drží vysoko ceny za dopravu. „Když (krize, pozn. red.) v Suezském průplavu udeřila, nebyla žádná kapacita, kterou by bylo možné koupit, protože e-shopy ji vykoupily,“ řekl pro Reuters jeden z vedoucích pracovníků leteckého nákladního dopravce, který si nepřál být jmenován.
Podle oslovených pracovníků v logistice byly některé e-shopy ochotny zaplatit i téměř dvojnásobek, aby si zajistily dostatečnou kapacitu pro splnění přísných harmonogramů dodávek. Agentura Reuters dále uvedla, že podle amerických zákonodárců proudí do země na 600 000 balíčků denně jen od prodejců Shein a Temu.
Podle údajů společnosti Cargo Facts Consulting, které cituje Reuters, přepravuje Temu přibližně 4000 tun zboží denně, Shein 5000 tun, Alibaba.com 1000 tun a TikTok 800 tun. To odpovídá přibližně 108 nákladním letadlům Boeing 777 denně, uvedla poradenská společnost. Dokonce i velké technologické firmy, jako je Apple, přepravují maximálně 1000 tun zboží denně.
A zájem o levné oblečení, doplňky či hračky rozhodně neslábne. Aplikace Temu a Shein patří v USA mezi nejstahovanější. Chandler So, ředitel pro nákladní dopravu v severní Asii společnosti Geodis, uvedl pro Financial Times (FT), že tito prodejci našli „skrytou poptávku“ mezi americkými a evropskými spotřebiteli, kteří nakupují více zboží, než potřebují. „Tento model elektronického obchodu také vytváří poptávku po letecké přepravě, kterou jsme dříve neviděli,“ řekl.
FT píše, že dostat jedno kilo zboží letecky z Číny do Evropy tak ještě v loňském létě vyšlo na zhruba 4 americké dolary a do Spojených států téměř 5 dolarů, podle místa, odkud letadlo vyráželo. Na konci roku to už bylo 5, respektive 7 dolarů.
Společnost Boeing odhaduje, že se nákladní flotila, která létá se zbožím z Číny, může v souvislosti s rychlou módou do roku 2042 více než ztrojnásobit. Podle mediální společnosti Baixiao.com tvoří rychlá móda polovinu čínské dopravy a zabírá přibližně třetinu celosvětové přepravy zboží na dlouhé vzdálenosti.