Hlavní obsah

Sladkosti letí vzhůru. Jak jsou na tom ceny dalších potravin

Foto: Filip Horáček

Čokoláda se stává luxusním zbožím. Ceny z pražské prodejny Tesco OC Nový Smíchov 17. 1. a 27. 5.

Čokoláda, tyčinky, sušenky nebo nápoj Granko. Nahoru letí ceny potravin, kde tvoří jednu z hlavních složek kakao.

Článek

Téměř půl roku po snížení DPH na potraviny jsme opět porovnali ceny v tuzemských obchodních řetězcích. Navštívili jsme prodejny Tesco, Albert, LidlPenny Market 17. ledna 2024 a opět 27. května. Co prozradily cenovky?

Skokové zdražování, které spotřebitele, obvykle velmi citlivé na změny cen potravin, provázelo poslední dva roky, už konečně odeznělo. Cenových pohybů v řádu desetihaléřů, případně několika málo korun u dražších produktů, se stále najde dost, ale šokové a plošné zdražování ustalo. Tedy s jednou výjimkou – a tou je kakao.

+56

Kvůli neúrodě kakaových bobů v pěstitelských zemích Afriky globálně zdražují potraviny od čokolády přes pudinky, cukrovinky až po některé nápoje. Klimatický jev El Niño způsobuje sušší počasí v Ghaně a na Pobřeží slonoviny, které jsou dvěma největšími světovými producenty kakaových bobů. Dopad na úrodu mohou mít i vyšší teploty a změny v rozložení srážek způsobené změnou klimatu. Důvodem vysoké ceny jsou i finanční spekulace.

Tuzemské řetězce tyto inflační tlaky na zákazníky přenášejí postupně už od konce loňského roku. Ceny téměř všech sladkostí rostou. Obchodníci uzavírají s dodavateli, jako jsou Nestlé či Mondelēz, postupně nové kontrakty, ceny se proto nemění ze dne na den. Zdražení se nevyhýbá ani takzvaným privátním značkám, tedy vlastním značkám řetězců. Ceny některých čokolád rostou až o desítky procent a sušenek spíše o procenta.

„Protože je na trhu menší množství, zvyšuje se cena, kterou si mohou dovolit zaplatit jen Evropa a USA. Očekáváme obecně menší prodeje. Firmy již nemají zásoby kakaa za staré ceny, musí nakupovat za aktuální ceny (zdražení kakaa a kakaové hmoty je minimálně o 100 %) a dochází k postupnému zdražování výrobků,“ vysvětluje Potravinářská komora.

Náklady neklesají, je tedy nepravděpodobné, že by měly klesat ceny konečných výrobků. Voda, energie, obaly, odpady ani pohonné hmoty nejsou významně levnější.
Helena Kavanová, Potravinářská komora ČR

Pár příkladů. Velká čokoláda Milka s příchutí oříšků v řetězci Tesco podražila od ledna z 97 na 135 korun, tedy o 39 procent. Zlaté věnečky Opavia v témže řetězci stojí 34 korun, tedy o pět korun víc než na začátku roku. Ovesné sušenky Sondey v Lidlu zdražily z 21,30 koruny na 24,90 koruny. Dalo by se pokračovat. Ceny některých sladkostí už obchodníci přeceňovali před koncem roku a budou v tom zřejmě pokračovat.

Společnost Nestlé tvrdí, že své ceny upravila už před několika měsíci a může to zopakovat. V Česku prodává například čokolády Orion a Studentská pečeť, dále tyčinky Deli, Kofila, KitKat či Margot. „Bude-li situace v následujících měsících přetrvávat, dá se očekávat další reakce. Nicméně to se budeme snažit maximálně tlumit hledáním větší efektivity v rámci výroby. Vše nicméně záleží na vývoji na komoditním trhu,“ uvedla pro SZ Byznys mluvčí Tereza Skrbková.

Nestlé očekává, že dlouhodobé působení klimatických změn a pokles úrody povedou k tomu, že se ceny kakaa stabilizují v nové a vyšší hladině, než tomu bývalo zvykem. Kakao se nyní obchoduje za zhruba 8500 dolarů za tunu. Na svém vrcholu bylo v dubnu, kdy cena pokořila 12 tisíc dolarů. Průměr ceny kakaa v minulých letech se pohyboval okolo 2500 dolarů.

„K nárůstu ceny dochází především u produktů obsahujících kakao či kakaový prášek z důvodu výrazného růstu ceny kakaa na světových trzích. Stejně tak dochází k růstu ceny kávy na světových trzích,“ říká mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík. Například nápoj Granko Orion 200 g v tomto řetězci, který stál v lednu 68 korun, se nyní prodává za 88 korun.

Kubík však připomíná, že u mnoha dalších potravin je situace mnohem lepší než loni. „U řady produktů dochází dlouhodobě naopak k poklesu ceny, například u mléka, mléčných výrobků nebo vajec,“ uvedl.

Zlevňují hlavně privátní značky

Úpravy cen směrem dolů jsou však spíš symbolické a většina zákazníků si jich možná ani nevšimne.

Mnoho výrobků zlevnilo jen o desítky haléřů a rozhodně nejde o plošné snižování cen. U všech řetězců se však najdou příklady potravin, kde k viditelnému zlevnění dochází. Vysočina Řezníkův talíř 100 g v Penny Marketu zlevnila z 18,80 koruny na 15,90 koruny. Sýr Gouda Pilos 150 g z Lidlu stál v lednu 34 korun, nyní je za 30 korun. Jablečný džus značky Tesco zlevnil z 31,50 koruny na 27 korun.

Příznivější ceny se snaží řetězce nasadit především u vybraných základních potravin privátních značek.

Zlevňování je snadné přehlédnout i proto, že potraviny od prosince 2021 podle Českého statistického úřadu zdražily velmi prudce – o 26 procent. A podle Potravinářské komory není moc šance, že by měly viditelněji zlevnit. „Náklady neklesají, je tedy nepravděpodobné, že by měly klesat ceny konečných výrobků. Voda, energie, obaly, odpady ani pohonné hmoty nejsou významně levnější. Žádná z položek neklesla na předválečnou úroveň. Ať již změnou DPH, nebo z jiného důvodu,“ uvedla mluvčí Helena Kavanová.

Z pohledu na cenovky po půl roce se jeví lednová úprava DPH jako kosmetická. Řetězce Penny Market a Tesco, které začátkem ledna přecenily zboží na setiny haléřů, se navíc vrátily k zaokrouhlování, případně k úpravě cen nepatrně dolů tak, aby ceny vypadaly „kulatěji“ a atraktivněji. Třeba Král sýrů Hermelín v Tescu už nestojí 51,52 koruny jako v lednu, ale 51,90 koruny. Některé produkty tak mírně zdražily, jiné mírně zlevnily.

DPH se od ledna snížilo z 15 na 12 procent. Naopak u nealkoholických nápojů vzrostlo z 15 na 21 procent kvůli přesunu kategorie do základní sazby daně. To do cen většinou obchody přenesly hned v lednu.

Kvůli jarním mrazům letos patrně zdraží některé ovoce nebo výrobky z ovoce včetně ovocných destilátů. V Čechách mrazy zdecimovaly téměř veškerou úrodu, Morava je postižená zčásti. Do cen potravin v obchodech se to zatím nepromítlo.

Související témata:

Doporučované