Hlavní obsah

Apple odpískal svůj plán. Operativní leasing na iPhony nebude

Foto: Apple

Ilustrační foto.

Dlouholetý plán prodávat telefony iPhone pomocí předplatného musela společnost Apple smést ze stolu. Byl totiž příliš komplikovaný a konkuroval by podobným nabídkám mobilních operátorů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Společnost Apple se rozhodla ukončit práce na projektu hardwarového předplatného pro iPhone, který měl změnit způsob, jakým zákazníci kupují její nejznámější produkt.

Cílem projektu bylo, aby se nákup iPhonu podobal principu předplatného, podobně, jako je tomu u předplácení aplikací. Zákazníci by platili měsíční poplatky a každý rok by automaticky dostávali nový model telefonu. Apple však od této myšlenky nedávno upustil.

Tým, který na projektu pracoval, byl rozpuštěn a jeho členové se přesunuli na jiné úkoly, uvedly pro Bloomberg zdroje obeznámené se situací.

Krok je součástí širší změny přístupu společnosti Apple k platebním službám. Tým Apple Pay, který měl na starosti právě předplatné, už na začátku roku ukončil program „Kup teď, zaplať později“. Tato služba nabízela zákazníkům možnost rozložit si nákup do několika splátek. Místo toho nyní Apple mění strategii a směřuje své uživatele k podobným programům třetích stran.

Agentura Bloomberg o službě poprvé informovala v roce 2022, kdy měl být program spuštěn do konce téhož roku. Nakonec byl odložen až na rok 2023 a pak ještě znovu. Nastalo totiž několik komplikací včetně softwarových chyb a obav týkajících se regulace. Vrcholní představitelé společnosti opakovaně požadovali, aby byl projekt pozměněn a nakonec ho zrušili úplně.

Když Apple před několika lety zahájil práce na službě předplatného hardwaru, bylo jeho cílem prodat více iPhonů a generovat větší množství pravidelných příjmů. iPhone je totiž, co se týče zisků, největším tahounem, který tvoří něco málo přes polovinu ročních tržeb Apple. Systém by navíc mohl klienty ještě více provázat s ekosystémem Apple produktů.

Služba by fungovala takto: Místo toho, aby zákazníci zaplatili za iPhone jednorázově nebo se přihlásili do splátkového plánu, platili by měsíční poplatky přes stejný Apple účet, který používají ke stahování aplikací a odběru služeb. Každý rok by pak mohli svůj iPhone vyměnit za nový model.

Stejně jako nyní zrušený program Apple Pay Later by iPhonové předplatné využívalo vnitřní finanční infrastrukturu a bylo by založeno na půjčkách poskytovaných samotnou společností. Na začátku roku Apple nasadil tuto službu jako test pro zaměstnance v rámci své skupiny Apple Pay a týmy pracující na fakturaci App Store a online obchodu byly také zapojeny.

Příliš tvrdá pravidla a mnoho konkurence

Služba by však konkurovala programům mobilních operátorů, kteří podle Bloombergu stále více spoléhají na splátkové plány a akce k prodeji iPhonů. Pomáhají jim totiž udržet zákazníky.

Možná by také nahradila dva programy, které Apple již dlouho nabízí. Patří sem iPhone Upgrade Program, který rozděluje náklady na telefon do dvou let a je podložen půjčkami poskytovanými Citizens Bank. Dalším programem je Apple Card Monthly Installments, který zajišťuje Goldman Sachs a je dostupný pouze v USA. Podobnou službu nabízí například společnost Samsung.

Tým Apple Pay se snaží rozšířit příjmy společnosti ze služeb v komplikovaném a silně regulovaném finančním odvětví, což podle Bloombergu není jednoduchý úkol.

Před několika lety zahájil Apple „Projekt Breakout“, jehož cílem bylo vyvinout interní nástroje a méně se spoléhat na partnery z finančního sektoru. Protože by služba předplatného iPhone používala podobnou strukturu a technologii jako Apple Pay Later, společnost začala mít obavy, že by se na ni také vztahovalo přísnější sledování.

Hlavním důvodem zrušení Apple Pay Later byla přísnější pravidla stanovená americkým Úřadem pro ochranu finančních spotřebitelů. Tento úřad letos oznámil, že služby typu „zaplať později“ budou muset podléhat stejným pravidlům jako kreditní karty.

To je problém, kterým se Apple podle Bloombergu nechtěl zabývat. Aby mohl v rámci Apple Pay rozložené platby nabízet i přes zrušení své vlastní služby, navázal Apple partnerství s Affirm Holdings a Klarna Bank.

Doporučované