Hlavní obsah

Podvodníci vědí, kdy chodí výplaty. Útoky časují podle nich, říká odborník

Sledujte debatu České bankovní asociace o kyberbezpečnosti.Video: ČBA, Seznam Zprávy

V roce 2024 meziročně přibylo kyberútoků o čtvrtinu, celková škoda dosáhla 1,39 miliardy korun. Škoda na jeden případ však poklesla.

Článek

Loni banky zaznamenaly celkem 87 407 napadených klientů, což představuje meziroční nárůst přibližně o čtvrtinu ve srovnání s rokem 2023. Škody způsobené kyberútoky dosáhly celkové částky 1,39 miliardy korun, což v průměru odpovídá téměř 16 tisícům Kč na jednoho napadeného klienta.

Bankám se však zároveň podařilo mnoho peněz klientů zachránit. „Velkou oporou jim v tom je i umělá inteligence, která pomáhá identifikovat podezřelé transakce,“ uvádí výkonný ředitel České bankovní asociace Dušan Baran. Celkově banky klientům zachránily téměř osm miliard Kč.

Jedním ze způsobů, jak banky chtějí lidem peníze ochránit, je „třikrát a dost“, uvedl v debatě České bankovní asociace bezpečnostní expert Komerční banky Marek Macháček. Vysvětlil, že banka zablokuje opakované podezřelé platby jdoucí z účtu psaného na jejich jméno. Doplnil, že když platby zablokují, tak si lidé stěžují, a když pak o peníze přijdou, tak bance zase vyčítají, že je neochránila.

Díky efektivním nástrojům se bankám povedlo i snížit průměrnou škodu na klienta. Ta v roce 2023 činila 19 357 Kč a meziročně tak klesla téměř o 3,5 tisíce.

„Nemám zkušenosti s tím, že by někdo ztrácel přehnaně velký obnos peněz, většinou jde o pět až šest tisíc. Průměr pak vytahují hlavně kryptopodvody,“ vysvětluje čísla průměrných ztrát Macháček. „Podvodníci se zaměřují na menší částky podobné těm, které klient dělá běžně. Snaží se o to, aby transakce nebyly příliš vysoké a nebilo to do očí,“ dodává k podvodům odborník.

Za loňský rok Policie ČR evidovala téměř 18,5 tisíce případů kyberkriminality, tedy 51 skutků denně. Ve srovnání s předchozím rokem je číslo o 5,6 procenta menší. Celkově kyberzločiny tvořily v minulém roce skoro 11 procent všech spáchaných skutků.

„Česká republika je na tom, co se odolnosti vůči kyberútoků týče, ve srovnáním se zbytkem Evropy velmi dobře. Napomáhá tomu i zdejší velká popularita placení mobilním telefonem, které je obecně bezpečnější,“ uvádí country manager VISA Petr Polák. „Podle dat je na tom Česko asi 2,5násobně lépe než evropský průměr.“

Macháček také popisuje, jak se mění frekvence útoků. Vypozorovali, že jejich počet narůstá od 6. do 15. dne v měsíci, zkrátka když přijde na účet výplata. Naopak se počet výrazně snižuje s tím, jak se blíží konec měsíce a pověstný „týden před výplatou“.

Podle statistik je nejhorším obdobím pro kyberbezpečnost období velkých výprodejů typu Black Friday. „Leden je ten nejklidnější měsíc, ale teď jsou velice časté kryptopodvody,“ dodává Marek Macháček.

Klíčová je prevence

Česká bankovní asociace se snaží šířit povědomí o nebezpečí kyberútoků pomocí edukační kampaně s názvem #nePINdej!. Hlavním prvkem kampaně je kybertest, který si od září do prosince 2024 vyzkoušelo téměř 177 tisíc lidí s průměrnou úspěšností 73 procent.

„Doporučujeme klientům kybertest každý rok opakovat. Rok co rok totiž vytváří naše asociace společně s Policií ČR aktualizovanou verzi testu, která je jiná než ta předchozí. Klienti si tak mohou posílit svoji prevenci,“ uvádí ředitelka ČBA Educa Zdeňka Hildová ke kybertestu, který v rámci kampaně NePINdej! pomáhá šířit povědomí o nebezpečí kyberzločinů.

Asociace ke kampani loni přidala i soutěž CyberGame pro žáky základních škol a víceletých gymnázií – tato kategorie respondentů totiž v kybertestu měla nejhorší výsledky. S kategorií nejstarších (56+) tak patří mezi nejzranitelnější vůči kyberútokům.

„Za nás je klíčová nejmladší skupina. Ta je navzdory tomu, že je digitálně zručná, velice důvěřivá a neopatrná,“ uvádí ke zranitelnosti nejmladší skupiny obyvatel Hildová.

„Spousta mladších jedinců je s vidinou jednoduchého zisku ochotna prodat svůj vlastní účet u nějaké banky,“ říká k neopatrnosti mladších v kyberprostoru Marek Macháček.

„Zaznamenali jsme případ, kdy nový klient přišel na pobočku banky, před níž dostal od podvodníka telefon. Na pobočce si následně založil účet a na telefon nainstaloval aplikaci banky a předal ho zpátky podvodníkovi. Za službu mladík dostal dva tisíce a podvodník přes jeho jméno a účet pral špinavé peníze,“ popsal Macháček případ nebezpečné důvěřivosti.

Fokus ČBA o kyberbezpečnosti

  • Petr Polák, country manažer Visa
  • Marek Macháček, bezpečnostní expert Komerční banky
  • Zdeňka Hildová, ČBA Educa

Debatu České bankovní asociace k tématu kyberbezpečnosti můžete sledovat v úvodu článku.

Doporučované