Hlavní obsah

TikTok jako bitevní pole celní války. Na levné čínské „fejky“ lidé slyší

Foto: Shutterstock.com

Americký TikTok jako místo pro levné nákupy.

Celní válka Washingtonu s Pekingem způsobila, že čínskou sociální síť v USA zaplavily nabídky levných verzí značkového zboží. Firmy před napodobeninami varují, trend by mohl dorazit i do Česka.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Americká stanice CNN upozornila na nový trend na sociálních sítích. Uživatelům čínské sociální sítě TikTok ve Spojených státech se totiž v posledních dnech stále častěji zobrazují videa lákající na levné „značkové“ zboží. Lidé, kteří produkty ve videích představují, obvykle tvrdí, že jde o stejné zboží, vyrobené ze stejných materiálů, mnohdy i ve stejných továrnách jako dražší zavedené výrobky známých značek.

V příspěvcích jsou k dispozici přímé odkazy na tyto čínské prodejce, nižší cena je vysvětlena také tím, že jde o koupi přímo od samotného výrobce/továrny, nikoli brandu. Kromě výrazně nižší ceny je podle nich často jako jediný rozdíl pouze chybějící logo značek. TikTok po kritice již některá videa smazal, komentář k situaci pro CNN ale neposkytl.

Z videí vyplývá, jak moc jsou známé americké značky závislé na levném dovozu z Číny. V případě nákupu přes TikTok „napřímo“ od výrobců mohou běžní Američané ušetřit, a to i navzdory aktuálním vysokým clům.

Levnější legíny

Mezi poškozené společnosti patří například Lululemon, která se zaměřuje na výrobu sportovního oblečení a proslavila se svými legínami. Jedna z čínských influencerek s přezdívkou LunaSourcingChina ve svém videu říká: „Hádám, že všichni znáte cenu (produktů) od Lululemon a dalších velkých značek… A hádejte co, tady jsou dvě továrny, od kterých si je můžete koupit za pět až šest dolarů,“ tvrdí s tím, že od daných továren nacházejících se ve městě I-wu, které je proslulé velkoobchodním trhem, si značka své výrobky nechává vyrábět. Americká korporace se proti takovým vyjádřením již vymezila.

Standardně se cena legín od Lululemon pohybuje zhruba kolem 100–150 dolarů. Společnost v pondělním v prohlášení podle CNN uvedla, že „nespolupracuje s výrobci uvedených v online videích“, a vyzvala spotřebitele, aby si na potenciálně padělané výrobky a dezinformace kolem nich dávali pozor. Firma zároveň na svých webových stránkách uvádí kompletní seznam míst, kde si své produkty nechává šít. A právě výše zmíněné továrny na seznamu chybí. Pro britský deník The Independent mluvčí Lululemon uvedl, že si v Číně nechává vyrábět pouze zhruba tři procenta svých výrobků.

Drahá kabelka levně

Dalšími kopírovanými produkty jsou například luxusní kabelky Birkin od prémiové francouzské značky Hermès. Na sociální síti X muž představuje, z jakých dílů se kabelka vyrábí a u každého uvádí i cenu v dolarech. Jeho verze ikonické kožené kabelky (ovšem bez loga) vyjde v součtu na necelých 1400 dolarů (v přepočtu zhruba 30 tis. Kč), kdežto originál by podle něj stál 38 tisíc dolarů (přes 800 tis. Kč).

Profesorka londýnské University of Arts Regina Freiová ale pro CNN uvedla, že přestože si většina luxusních značek nechává své produkty kompletovat v zemích, jako je Francie nebo Itálie, nelze stoprocentně vyloučit spolupráci značek s čínskými výrobci. „Spousta luxusních značek si nechá některé produkty či „hardware“ sestavit předem v Číně,“ vysvětluje.

Jak být obezřetný

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy se tento trend může snadno dostat i do Česka. „Na tyhle věci lidé reagují velmi rychle. Spousta lidí je u nás platformou TikTok fascinovaná, rádi jej používají. Když se k němu přidá možnost něco přes něj kupovat, spousta lidí vůbec nebude přemýšlet nad jakýmkoli parametry a zdali je to „fejk“,“ komentuje trend pro SZ Byznys s tím, že zákazníky bude lákat zejména nízká cena. „Ta nebezpečnost, že lidé vypnou myšlení a rovnou jenom kliknou a něco koupí, je tam obrovská.“

Jako jedno z řešení navrhuje posílení kapacity Celní správy a říká, že je také potřeba, aby Česká obchodní inspekce začala fungovat lépe. Podle něj je totiž potřeba, aby se zvýšil počet kontrol dováženého zboží z Číny. „Vždycky tu bude část lidí, která si chce koupit levnou věc, bez ohledu na to, jestli je zdravotně nebezpečná.“ Nicméně lidé by podle Prouzy stejně měli mít o takových věcech informace k dispozici.

Jako další řešení vidí ve zrušení celní výjimky na balíčky pod 150 eur, aby tak každá objednávka musela procházet celním řízením. „Tohle ale bude v Evropě trvat dlouho a bude se o tom debatovat třeba dva roky,“ dodává. Na dotazy Česká obchodní inspekce ohledně trendu a regulace čínských zásilek zatím redakci neodpověděla.

Doporučované