Článek
V Ženevě se o víkendu otevřel pro veřejnost největší hodinářský veletrh Watches & Wonders. Letos na něj dorazilo celkem 48 výrobců, kteří postupně už i během týdne a úvodních novinářských dní odhalili ty nejnovější výstřelky časoměrné mechaniky, designu, zpracování a luxusu. A to v době, kdy je zájem právě o luxusní produkty na vzestupu.
Informace i záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.
Slavné značky jako Rolex, Patek Philippe či Tag Heuer, nebo i různé začínající firmy a startupy ale společně představovaly i nastupující udržitelné trendy v hodinářství.
„Watches and Wonders je víc než jen nějaká událost. Je to summit výrobců hodinek, který svádí dohromady celý tento průmysl. Návštěvníkům umožňuje potkávat vlivné osoby a hybatele dnešního hodinářského světa a průmyslu pak zase mluvit jedním hlasem,“ říká ve videoreportáži redakce SZ Tech hlavní organizátor akce a výkonný ředitel Watches and Wonders Geneva Foundation, Matthieu Humair.
Hodináři chtějí být ekologičtější
Třeba Chopard založený přímo ve Švýcarsku v roce 1860 si do roku 2030 vytyčil cíl používat v 80 procentech objemu své výroby čistou recyklovanou ocel. A také už je na dobré cestě.
„Používáme jenom ocel, která byla z 80 procent recyklována, a i tak nabízí standard vysoké kvality. Díky tomu snižujeme naši spotřebu o 25 až 30 tun oceli za každý rok, což není zanedbatelné množství. Tato ocel nemusí být nově vyrobená, což v našem případě snižuje uhlíkovou stopu zhruba o 30 procent,“ popisuje Karl-Friedrich Scheufele, spolupředseda hodinářské značky Chopard.
Další švýcarská značka Oris vyrábějící hodinky od roku 1904 chce světu ulevit od plastového odpadu. Jeden ze svých modelů Divers Sixty-Five vybavila páskem z recyklovaného polyesteru a nabízí ho za 2550 švýcarských franků, čili více než 60 tisíc korun. A další jeho kus, Aquis Date Upcycle za 2100 franků, má takto předělaný ciferník.
Známá pařížská značka luxusního zboží i hodinek Hermès si pak stanovila za cíl do roku 2030 používat na výrobu 100% obnovitelnou energii a do roku 2050 mít nulové emise. Neřekla už však, jestli budou její nové hodinky také z recyklovaných materiálů.
„Jsou tady i značky, které jsou mnohem čerstvější, je tady možná více startupů a tak podobně, ty ale opravdu přinášejí nové koncepty a přístupy. Velké hodinářské podniky s obrovskou historií si možná nemohou dovolit porušit tolik pravidel,“ vysvětluje dále i Christian Wipfli, organizátor simultánně se konající další ženevské výstavy hodinek Time to Watches.
Odvážnější jsou v pokroku startupy
Švýcarský startup ID Genève Watches odstartoval svoji činnost v prosinci 2020 přes crowdfundingovou kampaň - v 45 dnech vybral přes 315 tisíc franků, v přepočtu skoro 7,5 milionu korun, za které se pustil do výroby 146 hodinek.
Chtěl je udělat co nejvíce ekologicky. A toho se drží stále i u svého posledního kusu odhaleného na výstavě. Circular S sice vychází na více než 100 tisíc korun, ale je ze 100% recyklované oceli, pásky vznikly z bioodpadu a nový materiál nepotřeboval ani na své srdce.
„Používáme strojek ETA 2824, který je nejvíce rozšířeným strojkem v hodinářském průmyslu a také praxích. Takže každý hodinář, který prošel aspoň nějakým školením, pracoval s tímto strojkem, takže je lehce opravitelný, pro každého je známý, a proto jsme použili staré zásoby těchto strojků. Vykupujeme staré zásoby, renovujeme je, a tak jsou jako nové. A následně pracují jako nové podle našich vlastních nastavených standardů a provozních kritérií,“ dodává obchodní ředitel Cédric Mulhauser.
Francouzský startup Time Designers založený teprve loni v únoru se v Ženevě hlavně představoval. Jeho prototyp hodinek však hned zaujal. Ciferník totiž tvoří kapičky černého oleje skrývající uvnitř kovové mikročástice. A ty díky magnetickému poli ovládanému čipem mění tvar a ukazují čas. Na trh by měly zamířit do dvou let.
Známé firmy a značky se zdržely u klasiky a luxusu
Ty nejslavnější značky hodinek přímo ze Švýcarska zůstaly u tradic a představovaly hlavně novější modely svých osvědčených řad.
Jaeger-LeCoultre z koncernu Richemont založený v roce 1833 ukázal luxusní verzi svých hodinek s takzvaným tourbillonem – miniaturním strojkem, který svým točením každou sekundu pomáhá vyrovnat odchylku všech hodinek způsobenou směrovým působením gravitační síly. Mají také reverzní ciferník ukazující čas ve dvou časových zónách naráz a indikátor dne a noci, ale především jsou z 18karátového růžového zlata. Firma jich vyrobí jen 50 s cenou 130 tisíc eur, tedy asi tři miliony korun.
A předvedl se také Rolex, který se pochlubil další výroční verzí modelu Cosmograph Daytona, tentokrát k 60 letům od jeho vydání. Samotný původem britský, dnes už ale švýcarský výrobce byl přitom založený v roce 1905 a tyto oblíbené hodinky rovněž z 18karátového zlata a oceli Oystersteel nabízí za 40,5 tisíce franků, tedy skoro jeden milion korun.
Nejdražší kousek výstavy. Zlato, smaragdy a diamanty
Jedny z opravdu nejdražších hodinek, které se na výstavě ukázaly, byly od luxusní značky Patek Philippe. Model Grandmaster Chime Haute Joaillerie řady 6300, typ 403G, totiž vyrobili nejen z bílého zlata, ale osázeli jej i 118 smaragdy o skoro osmi karátech a 291 diamanty o ryzosti 20,5 karátu. A rovněž má 20 funkcí včetně pěti akustických. Jejich cena je 3,8 milionu franků, čili zhruba 90 milionů korun.
I přes vysokou cenu se ale zvlášť právě jim v prémiovém luxusním odvětví dařilo. A to i navzdory rusko-ukrajinské válce a jejím dopadům na světové hospodářství nebo ochotu lidí utrácet.
„Ať už inflace, nebo ekonomická krize, to je vše, co slyšíte z médií. Realita ale je, že hodinářskému průmyslu se daří velmi dobře. Zrovna jsme se překlenuli z rekordního roku 2022. Švýcarští výrobci hodinek nikdy nevyvezli tolik hodinek,“ říká v reportáži SZ Tech i jeden z hodinářských expertů účastnící se ženevské výstavy, Gianfranco Ritschel.
Hodinkám, a zvlášť drahým, se daří
Export hodinek ze Švýcarska se podle tamní federace hodinářského průmyslu loni zvýšil meziročně o 11,4 procenta na skoro 25 miliard franků, tedy asi 590 miliard korun. A za první dva měsíce letoška rostl dokonce o 12,2 procenta na 2,2 miliardy franků.
„A tyto první dva měsíce - leden a únor - jsou velmi pozitivní. Neříkám, že se celému světu daří dobře, ale i když často slýcháme negativní informace, jsou ty nejdražší hodinky velice úspěšné,“ dodává Ritschel.
„Překvapivě se hodinářskému průmyslu dařilo velmi dobře. Asi proto, že mnoho lidí se chce mít pořád z čeho těšit nebo mít v životě radost. S určitostí lze také říci, že hodinky jsou považovány také za formu investice a sběratelé je předávají z generace na generaci,“ doplňuje i Karl-Friedrich Scheufele z Chopardu.
Víc se za poslední měsíc vyvážely meziročně skoro všechny cenové kategorie hodinek s výjimkou jedné - těch nejlevnějších s velkoobchodní cenou 200 až 500 franků, tedy 4800 až 11 900 korun.