Hlavní obsah

Světový koncertní žebříček má novou královnu. Podívejte se

TOP 10: Koncerty, které do léta nejvíc vydělaly. Žebříček má novou královnu.Video: Jan Marek

Obří šňůra koncertů letos za sebou od stadionu ke stadionu vláčela na 90 kamionů a fanoušci, kteří se za ní táhli, vlévali do žil měst miliardy. Přinášíme přehled deseti umělců, kteří přitáhli největší publikum.

Článek

Desítka nejvýdělečnějších koncertních tour od začátku letošního roku až do konce léta na vstupech utržila 2,95 miliardy dolarů čili v přepočtu přes 68 miliard korun. Jen tak pro zajímavost – aby zaplatily aktuální schodek českého rozpočtu, musely by se konat přibližně třikrát.

V žebříčku se umístily sice jen tři zpěvačky, zato ale obsadily hned první, druhou a pátou pozici. A právě na zlaté a stříbrné příčce to po roce opět byla ta stejná dvojice královen popu, akorát jedna předala korunku té druhé, uvádí magazín Forbes, který žebříček sestavil.

Zlatá Swift zastínila ostatní

Rozdíl mezi hudebními rivalkami byl markantní. Šampionka letošního léta – zpěvačka Taylor Swift – na lístcích v čistém vybrala o sto procent více než stříbrná Beyoncé.

Na celý žebříček, počet koncertů i čistý zisk se podívejte v úvodním videu toho článku.

Leckoho ale může překvapit, že umělci z tohoto žebříčku si z bezmála tří miliard utržených dolarů na svých koncertních šňůrách domů odnesli v čistém přibližně „jen“ třetinu – přesně tedy 1,05 miliardy dolarů.

Obří rozsah lokální (u hvězd v žebříčku tedy v USA) nebo globální tour nezahrnuje jen členy kapely, zpěváky doprovodných vokálů a tanečníky, ale i členy štábu, zvukaře, osvětlovače a kulisáky, kteří se také stěhují vždy z města do města, kde se ubytují, stravují a samozřejmě také berou mzdu. Za haly a pódia se hradí nájemné, což vyřizují agenti a manažeři, ale k tomu je potřeba také promotér a firma distribuující vstupenky. A každý tento díl výsledné skládačky si z výsledných tržeb ukousne svůj podíl.

Přesná čísla neboli to, kolik z celkového obratu dané hvězdě zbylo čistého zisku, lze vidět v úvodním videu. Většinou se umělci v něm – Pink, Elton John, Coldplay, Ed Sheeran a další – pohybují mezi třetinou a polovinou.

Vítězná tour přilévala do ekonomik měst stamiliony dolarů

V případě koncertů třiatřicetileté zpěvačky Taylor Swift a její Eras Tour takto celý její tým včetně kostýmů, rekvizit a kulis přesouvalo od stadionu ke stadionu, od města k městu přibližně 90 kamionů. Nekonečný zájem fanoušků této country-pop celebrity ale třeba do městské ekonomiky Los Angeles podle odhadů přilil asi 320 milionů dolarů. A to Swift hrála celkem na 56 místech napříč 20 americkými státy a zavítala také do Mexika.

Vítězka letošního žebříku i proto měla vstupenky nastavené tak, aby její koncertní šňůra skončila v zisku. V průměru lístky stály 253 dolarů (5900 Kč) a za jedinou noc takto vydělala od deseti do 13 milionů dolarů. Na tržbách. Z toho nakonec měla čistý zisk asi 40 procent. Navrch vydala ze svého „putování“ i film.

Vždy ale zpěváci a zpěvačky nemusí končit v černých číslech, pokud si nedají pozor. Například Miley Cyrus nedávno řekla, že na své Bangerz Tour v roce 2014 „nevydělala ani kačku“. Proto je důležité nespoléhat pouze na příjmy z lístků, ale celou šňůru dostatečně „obalit“ sponzory, píše Forbes.

Doporučované