Hlavní obsah

Slavné klenotnictví Fabergé se vrací do ruských rukou

Fabergé se vrací do ruských rukou. Luxusní vejce i na motivy filmů vyrábí dál.Video: Jan Marek

Ještě před 40 lety jeho hodnota přesáhla miliardu, teď se však proslulé šperkařství původem z Ruska prodává za desítky milionů. Luxusní zlatá vejce se stovkami a tisíci drahokamů přitom vyrábí dál. Padne Fabergé, nebo se vzchopí?

Článek

V úvodní videoreportáži si můžete prohlédnout jedny z nejslavnějších klenotů na světě, jejichž ceny se odhadují na desítky milionů dolarů – ten nejdražší má hodnotu až okolo 33 milionů, tedy v přepočtu bezmála tři čtvrtě miliardy korun. Známý zlatník z Petrohradu, podle kterého nesou i své jméno, jich vyrobil 50 kusů. Dnes se ví ale pouze o 43 z nich – zbylé se ztratily.

Řeč je o Fabergého císařských vejcích, která Peter Carl Fabergé vyrobil v letech 1885 až 1916 pro ruskou carskou rodinu z drahých kamenů, kovů a dalších materiálů. Značka žije dodnes, i když již nesídlí v Rusku a občas změní majitele – jako právě teď, kdy firmu kupuje americká investiční společnost SMG Capital.

Informace a záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Prodávajícím je britská společnost Gemfields, která v Africe těží barevné drahokamy. Koupila ji v roce 2013 za 142 milionů dolarů, čili skoro tři miliardy korun.

„Fabergé je z hlediska starožitných šperků absolutní high-end. Prostě to nejlepší, co člověk může na trhu koupit. I ceny těch unikátních šperků jsou obrovské a každý rok lámou rekordy,“ popisuje pro SZ Byznys starožitník Martin Cinolter.

Vejce na motivy filmů a seriálů

Loni klenotníci z Fabergé vyrobili Malaika Egg z 18 karátového růžového zlata pokryté 4564 bílými a hnědými brilianty, mezi které vsadili 790 barevných drahokamů: růžové safíry, rubíny i ametysty. Prodalo se za 1,2 milionu dolarů.

Anebo v roce 2021, před premiérou seriálu Rod draka se světa ságy Hra o trůny, vyrobili vejce nazvané Game of Thrones Egg z 18 karátového bílého zlata s 2160 bílými brilianty a 1328 barevnými kameny: znovu růžovými safíry a rubíny, kde jeden velký tvořil pomyslné dračí srdce. Vejce se následně ukázalo po celém světě v rámci putovní výstavy. Anonymní americký kupec za něj přitom ještě před zahájením výroby zaplatil 2,2 milionu dolarů.

Fabergé pod hlavičkou Gemfields vyprodukoval i menší šperky, jako například loňskou kolekci 007 k 60. výročí bondovky Goldfinger. Inspirovali se přitom i dílem Chobotnička, podle kterého vyrobili speciální prsten – v přívěsku malého vejce stál 16 500 dolarů a ve větším vejci, kterých vzniklo jen 50 kusů, vyšel na 190 tisíc dolarů.

Gemfields se ale rozhodl v prosinci Fabergé prodat. Protivládní boje v Mosambiku vedly k zavření jeho rubínového dolu a obnovení těžby znamenalo značné neočekávané náklady. To však podle Cinoltera nebyl jediný důvod.

„Oni čekali, že do té značky investují a podaří se jim ji dostat do elitní třídy, kam patří Cartier, Bulgari nebo Van Cleef & Arpels. A mám pocit, že i kvůli ne úplně šťastnému marketingu se jim to nepovedlo. Další faktor je, že se na trhu objevilo dost barevných kamenů - hlavně smaragdů. A v neposlední řadě to jsou i laboratorní diamanty, které zasáhly šperkařský průmysl a srazily ceny. A já myslím, že tento mix faktorů ovlivnil tu situaci, do které se dostali,“ vysvětluje Martin Cinolter.

Vzestup i pád slavných ruských klenotníků

Došlo tak i k tomu, že hodnota Fabergé výrazně poklesla. V minulosti přitom cena slavného šperkařského domu dosáhla značných výšin. V roce 1984 měnilo majitele za 180 milionů dolarů, o tři roky později se prodalo za 700 milionů dolarů a v roce 1989 jej za dosud nejvyšší sumu – 1,5 miliardy dolarů – získal globální gigant spotřebního zboží Unilever.

Následoval už ale propad hodnoty. Gemfields koupil Fabergé v roce 2013 za 142 milionů dolarů a nyní jej za 50 milionů dolarů prodává americké investiční společnosti SMG Capital.

Tržby proslulého šperkařství přitom loni meziročně klesly skoro o 15 procent na 13,4 milionu dolarů.

„Je tu velice silná konkurence, protože Dior, Louis Vuitton a spousta módních značek v dnešní době vstoupila do šperkařství, produkuje vlastní šperky se svým designem a logem. Máte Gucci hodinky a brýle. Prostě se snaží vstoupit i do tohoto odvětví, a to, myslím, hraje velkou roli – ten průmysl je opravdu našlapaný velkou konkurencí,“ dodává pražský šperkař pro SZ Byznys.

„Navíc si myslím, že u Fabergé je to i vliv ruského patriotismu a že kvůli válce na Ukrajině a sankcím zchudla ta část obyvatelstva Ruska, která u nich nakupovala hlavně z patriotických důvodů, takže se omezil i počet zákazníků,“ dodává Cinolter.

Návrat značky „domů“ by jí mohl pomoct

Šanci na obrat podle Cinoltera existuje. Americkou investiční společnost SMG Capital totiž ovládá investor do technologií a ruský patriot, který do Fabergé investuje i z citových pohnutek.

„Stojí za ní ruský podnikatel Sergej Mosunov, který vlastně i přiznává, že tu značku kupoval z určitého patriotismu. Jestli ale ta finanční skupina je silná a bude schopna hodně investovat do marketingu a udělat tu značku daleko atraktivnější a luxusnější, tak si myslím, že tam šance je – i vzhledem k tradici té šperkařské firmy,“ uzavírá majitel pražského šperkařství.

Doporučované