Článek
Článek si můžete pustit také v audioverzi.
Místo letu balonem domácí ochutnávka čokolády, místo adrenalinového seskoku třeba on-line partnerský kurz. Nástup koronavirové pandemie přinesl do Česka zcela nové druhy zážitků a firmy, které se na zábavu Čechů zaměřují, musely vymýšlet zážitky on-line. Tržby tím ale neudržely. Loni se však opět všechno začalo vracet do starých kolejí a nad počítačem opět zvítězila realita. A s ní evergreeny jako větrný tunel, surfovací aréna, bungee jumping a hlavně zážitkové cestování po Česku. A tržby vyletěly nahoru.
„Lidé si pomalu zvykají na to, že je tu covid s námi, opatření nebyla tak brutální a Vánoce zůstaly v podstatě bez zavírání, takže nákupní atmosféra dobrá,“ říká Jan Hájek, šéf portálu Zážitky.cz.
Společnost Zážitky.cz hlásí nárůst tržeb o 27 %. Zážitková firma Allegria je na dvojnásobku předchozího roku a růst hlásí i Slevomat. Jemu pomáhal hlavně zájem lidí o výlety a cestování.
„V období červenec až září jsme prodali zájezdy v objemu 750 milionů korun. Šlo o nejlepší výsledek v tomto období za celou historii firmy. Cestování byl vůbec nejsilnější segment, který táhl celou firmu. K tomuto rekordu přispěl právě i covid v první polovině roku. Jak lidé nemohli nic dělat, a dokonce byly i po nějakou dobu uzavřené okresy, tak chuť cestovat a snaha vykompenzovat si léto byly obrovské,“ říká Ladislav Veselý, ředitel Slevomatu.
Podle něj Češi za pobyt utratili v průměru 5000 korun a nejžádanější lokalitou byla Praha a Karlovarský kraj.
Dražší zážitky než loni
Více byli lidé ochotni zaplatit také za samotné zážitky. Zatímco v roce 2019 to bylo u firmy Zážitky.cz 2500 korun, loni už vyšel jeden zážitek na 2955 korun. Firma dokonce uspořádala koncert v balonu a největší balon ve střední Evropě si rovnou i pořídila. Situaci zvládla i velká většina partnerů, se kterými firma spolupracuje.
Převládají adrenalinové zážitky, po kterých byla největší poptávka.
„Vlivem pandemie covidu-19 a s tím spjatých dlouhodobých omezení se ukázalo, že lidé se bavit chtějí, a oproti roku 2020 byl o zážitky enormní zájem. Stále u nás převládají adrenalinové zážitky, po kterých byla největší poptávka, za nimi následují gurmánské a třetí příčku drží pobytové zážitky,“ říká Petra Sedláčková z Allegria – firma na zážitky.
I zážitků se ale dotkne zdražování. „Čekáme vlny zdražování nejenom díky rostoucím cenám energií, ale také kvůli ‚zahojení‘ ran z předchozích dvou let,“ říká Hájek.