Hlavní obsah

Vládní návrh znovu zdraží knihy. Zničující, nechápe nakladatel

Euromedia Group patří do skupiny Rockaway. Generálním ředitelem je od roku 2021 František Mala.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Ještě nedávno vydavatelé bojovali o nulové DPH. Teď jim naopak hrozí zvednutí sazby na 14 procent. Pro některé to může být likvidační, varují. Už teď totiž prodej knih klesá.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

DPH na knihy je v Česku deset procent. Anglie, Norsko nebo Irsko nemají daň žádnou, Španělé mají čtyřprocentní, Poláci pětiprocentní. A třeba Němci mají sedm procent. I proto ještě nedávno knihkupci a vydavatelé požadovali pro české knihy úplné zrušení DPH. Teď to ale vypadá, že daň naopak vzroste. A byla by tak téměř nejvyšší v Evropě.

Ministerstvo financí totiž v rámci stabilizačního balíčku, který má pomoci státnímu rozpočtu, zvažuje i zvýšení DPH u knih.

„Nás ten návrh zvýšit DPH na knihy z deseti na 14 procent překvapil. Obáváme se, že pro některé subjekty knižního trhu by takováto změna mohla být zničující,“ říká v Agendě SZ Byznys František Mala, šéf Euromedia Group, s tím, že český knižní trh stojí na velmi nízkých maržích a prodej knih se tak zásadně odvíjí od množství prodaných knih, které zase závisí na ceně. A ty teď rostou.

DPH na knihy

ZeměStandardní daňDaň na knihy
Irsko23 %0 %
Anglie20 %0 %
Švýcarsko8 %2,5 %
Itálie22 %4 %
Španělsko21 %4 %
Maďarsko27 %5 %
Francie20 %5,5 %
Německo19 %7 %
Slovinsko22 %9,5 %
Rakousko20 %10 %
Česko21 %10 %
Slovensko20 %10 %
Dánsko25 %25 %

Zdroj: International Publishers Association

„Co se týká inflace, tak v tom knižním sektoru je ta situace specifická. Stoupaly ceny za výrobu knihy, papír, distribuci – do maloobchodních cen se to promítá postupně. Zpravidla se ale zvyšuje jen cena nových titulů. Ty se v rámci knihkupectví podílejí zhruba na polovině tržeb. Celkově se tak ceny zvedly o pět až sedm procent, ale náklady na vstupy nakladatelům i knihkupcům vyrostly mnohem víc. Už teď nejsme v jednoduché situaci a do toho se řeší změna DPH,“ říká Mala.

Víc peněz a méně knih

V roce 2021 Češi za knihy utratili více než osm miliard korun, a přestože celková čísla za loňský rok zatím k dispozici nejsou, podle Maly zájem o knihy klesá.

„Rok 2022 poukázal na cenovou citlivost. Na začátku to byl šok z války, potom přišla ekonomická nejistota, zvyšování cen a zvyšování nákladů, což se postupně promítalo do zvyšování cen knih. Předpokládáme, že objem knih prodaných v České republice klesal,“ říká Mala.

Jeho slova už dříve potvrdil i šéf konkurenčního nakladatelství Albatros Václav Kadlec. „Zaznamenáváme pokles v počtu prodaných výtisků – tím, že je cena knih vyšší, v obratu je to pokles v řádu nízkých jednotek procent, případně jsou tržby stejné jako loni, ale je tam pokles v počtu prodaných kusů. Ten jde až k deseti procentům,“ řekl Kadlec.

Podle Františka Maly, šéfa Euromedia Group, pod kterou spadá i síť knihkupectví Luxor, teď knihkupcům pomáhá s ekonomikou prodejen doplňkový prodej – tedy třeba papírenské zboží a podobně.

Knížka v angličtině je levnější

Samotná cena knih je podle něj navíc už teď vyšší než v zahraničí. „Pokud vezmeme konkrétní titul, který my dnes vydáváme, a podíváme se na ceny v zahraničí, tak jsou lacinější. Zejména tam, kde je vysoký náklad. Je to dáno i tím, že není potřeba tu knihu překládat, a ekonomika pak vychází podstatně lepší. Jeden z trendů, které vidíme, je i ten, že roste prodej knih v angličtině. Kromě toho, že se tím lidé učí jazyk, je důvod právě i to, že jsou levnější a nemusí čekat na překlad,“ dodává Mala.

Nakladatelství v Česku

Česko bylo a stále je považováno za národ čtenářů. Například podle průzkumu společnosti Knihobot (zprostředkovává prodej a nákup knih „z druhé ruky“) 60 procent dotázaných Čechů koupí do 20 knih ročně včetně těch, které kupuje jako dárky pro druhé. 19 procent pak koupí 21–40 knih ročně a 12 procent koupí až pět knih měsíčně.

To se odráží i na počtu nakladatelství, kterých v Česku fungují desítky. K těm největším patří Euromedia Group nebo Albatros. Dalšími hráči na trhu jsou například Mladá fronta, Academia, Vyšehrad, Knižní klub nebo BB art.

Celý rozhovor si můžete poslechnout v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované