Článek
Spokojení zaměstnanci rovná se vyšší zisk, tvrdí ředitel studie eNPS TOP Zaměstnavatelé ČR Michal Novák.
Firmy správnou prací se zaměstnanci dokážou zvýšit zisk až o stovky procent. Nebo také naopak mohou zisk snížit až po úplný krach firmy.
Každá firma se podle něj snaží zvyšovat efektivitu a ziskovost úspornými opatřeními nebo zaváděním technologických novinek. Nemalé peníze také investuje do měření zkušenosti zákazníků.
„Většina firem v Česku ovšem zapomíná na spokojenost svých zaměstnanců, která umí být významným zdrojem efektivity a zisku firmy, pokud se se spokojeností, motivací a angažovaností zaměstnanců správně pracuje. Z celosvětových zkušeností mám prokázáno a spočítáno, že firmy správnou prací se zaměstnanci dokážou zvýšit zisk až o stovky procent. Nebo také naopak mohou zisk snížit až po úplný krach firmy,“ říká Michal Novák, ředitel eNPS TOP Zaměstnavatelé ČR.
„V případě nespokojenosti zaměstnanců totiž významně rostou firmě náklady na odchodovost z firmy, nábor nových lidí, jejich školení a zaučení do úrovně, na jaké byl odchozí zaměstnanec. S odchodem zaměstnance často také odchází know-how, projekty se zpožďují a tím i investic. Klesá produktivita ostatních zaměstnanců. Než se nový zaměstnanec zaučí, často to trvá mnoho měsíců a produktivita firmy je po takovou dobu nižší, než kdyby zkušený zaměstnanec zůstal ve firmě,“ vysvětluje v rozhovoru pro SZ Byznys a přirovnává kvalitní vztahy na pracovišti k dobrému jídlu, které se chystá uvařit.
Michal Novák
- Expert na HR oblast s celosvětovou zkušeností. Pomáhá českým firmám zvyšovat produktivitu práce.
- Pracoval 8 let pro entity investiční skupiny PPF po celém světě. Řídil tým 800 personalistů v mnoha zemích světa. Implementoval desítky HR systémů, digitalizoval HR procesy do úrovně kompletně bezpapírového HR a se svým týmem nabíral 7000 zaměstnanců měsíčně.
- Před příchodem do skupiny PPF pracoval 6 let v konzultační firmě PwC Česká republika.
„Pokud zvolím správný postup, správně na sebe navazuji ingredience, tak se jídlo povede jako od šéfkuchaře. Pokud však zvolím špatný postup, tak i s kvalitními ingrediencemi nemusí být jídlo na konci vaření poživatelné, i když ingredience byly stejné. To samé platí i o práci firmy se spokojeností zaměstnanců,“ dodává.
Podívejte se, zda pracujete ve „spokojené“ firmě
Studie eNPS (Employee Net Promoter Score) je průzkum spokojenosti zaměstnanců, který firmám pomáhá zvyšovat jejich výkonnost právě přes spokojenost zaměstnanců. Důležité podle zadavatelů je, že manažeři dostávají zpětnou vazbu.
„Zajímavé je, že jsou firmy, které umí vytvořit navenek velmi kvalitní značku a povědomí, ale v zaměstnaneckém průzkumu nejsou tak silné, a naopak. Spokojenost zaměstnanců u téměř neznámých firem je veliká,“ uvádí k průzkumu Jakub Hořický, ředitel jiné studie TOP zaměstnavatelé ČR, ve které hlasují pro firmy naopak studenti.
V každé kategorii soutěže eNPS TOP Zaměstnavatelé ČR se vyhlašuje pouze vítěz. Výsledné skóre pořadatelé nezveřejňují, stejně jako porovnání s ostatními firmami. Tato detailnější data firmy zajímají, ale dostanou je k dispozici diskrétně přes kariérní portál SKARIERA.CZ nebo při osobních schůzkách.
„Firmy jsou dnes ve složité situaci, co se týká inflace, nedostatku zaměstnanců, geopolitických dopadů na energetiku a dalších výzev, se kterými se potýkají každý den. My jim nechceme přidělávat starosti a otázky, proč na tom takto jsou, ale hodláme ukazovat dobré příklady. Ty firmy, které ve svém oboru mají nejspokojenější zaměstnance a můžou tak inspirovat ostatní zaměstnavatele,“ vysvětluje Michal Novák, ředitel studie, kterou mají jako první Seznam Zprávy k dispozici.
Jak probíhal průzkum
Sběr dat se konal od 19. ledna do 2. února 2022 on-line a zapojit se do něj mohli všichni zaměstnanci tisícovek firem třemi způsoby:
- Firma si poslala odkaz na dotazník sama.
- Firmu si našel zaměstnanec na webu hlasování a potvrzením na zaměstnancův pracovní mail byl ověřen a jeho hlas započítán.
- Firmu hodnotil bývalý zaměstnanec firmy, který musel prokázat, že ve firmě opravdu pracoval (např. fotografií části výplatní pásky).
Účast: více než 30 tisíc respondentů.
Dotazník byl připraven organizátory podle celosvětové Net Promoter Score metodologie. Při přípravě dotazníku byly využity zkušenosti organizátorů a know-how z předchozích 11 ročníků studie TOP Zaměstnavatelé podle studentů VŠ.
„Průzkum eNPS jsme využili poprvé. Je to skvělá zpětná vazba ze strany našich zaměstnanců, která nás motivuje k tomu, abychom neusnuli na vavřínech a stále naše pracovní prostředí a firemní kulturu zlepšovali, aby nás tu práce bavila a byla v souladu s osobním životem našich zaměstnanců,“ říká k vítězství v jedné z kategorií manažerka HR v innogy Lenka Kružíková.
„My používáme eNPS již delší dobu právě pro jeho rychlost a jednoduchost, dává nám okamžitou zpětnou vazbu na to, jak se spokojenost našich zaměstnanců vyvíjí v čase a ve kterých oblastech a odděleních se potřebujeme zlepšovat. Pro naše zaměstnance je to zase skvělý signál toho, že jejich názory jsou slyšet, vidět a management s nimi pracuje,“ potvrzuje i Zita Václavíková, HR ředitelka skupiny Srovnejto.
Celý rozhovor s ředitelem studie si poslechněte v úvodním videu.