Hlavní obsah

Z home office zpět do kanceláře, ale jiné. Výrobce nábytku hlásí obří zájem

Petr Hampl je šéfem společnosti Ahrend, dříve Techo.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Před pár lety se zdálo, že covid ukázal zbytečnost chození do kanceláří. Pandemie je pryč a místa za pracovními stoly se zase plní. Firmy ale chtějí jiné kanceláře, říká šéf společnosti Ahrend Petr Hampl.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Po covidu nastala éra home office a vypadalo to, že kanceláře už vlastně nebudou potřeba. Jenže stačilo pár let a vše je jinak.

„Je tomu právě naopak. Lidé se dost výrazně vrací – je velký tlak na návrat do kanceláří, potřebu určité interakce a potkávání se. Definitivně se to změnilo,“ říká v pořadu Agenda SZ Byznys Petr Hampl, šéf společnosti Ahrend, která vyrábí a dodává kancelářský nábytek.

Předělávky dominují

Přestože se dnes nejenom v Česku, ale i v Evropě nové kancelářské budovy téměř nestaví, firma má rekordní zakázky. „Už od covidu je nových kanceláří méně a méně. Trendem ale je, že se předělávají kanceláře stávající. Přizpůsobují se nové reality a musím říct, že to je opravdu extrémní boom. To vyrovnává fakt, že těch nových vzniká méně,“ vysvětluje Hampl.

Loni společnost utržila dvě miliardy korun při zisku zhruba 80 milionů korun a letos očekává podobná čísla. „Splnili jsme plán, což je fajn,“ dodává Hampl.

Mobilní kancelář

A jak se kancelářské prostory mění? „Firmy požadují flexibilitu. Dříve měla nově postavená kancelář příčky, koberce a takové ty věci, které si nemůžete vzít s sebou, které na místě zůstávají. Dnes tam jsou různé kabiny, mobilní jednací místnosti, telefonní budky, které náklady na tu kancelář snižují. Původně to vždy bylo klasicky místo, kde byl stůl, židle, kontejner. Teď jsou kanceláře daleko mobilnější, flexibilnější. Ustupují skříně, ty už nikde nejsou, místo nich jsou malé skříňky – lockery, kde má každý místo pro své osobní věci. Vzniká hodně nových místností pro mítinky i zasedacích místností a hlavně neformálních prostorů. Ty jdou dramaticky nahoru. Lidé se prostě potřebují scházet a mít mezi sebou interakci. To žádný videohovor nenahradí,“ dodává Hampl.

Mezi zákazníky firmy patří společnosti z automobilového průmyslu, ubytování či IT. „V poslední době jsme dělali například všechny showroomy ve střední a východní Evropě pro společnost Cupra,“ dodává Hampl.

Světová čtyřka v kancelářském nábytku

Ahrend je součástí obří holandské skupiny, která je čtvrtým největším poskytovatelem kancelářského nábytku na světě. Česká pobočka má na starosti celou střední a východní Evropu a kvůli velké poptávce otevřela zcela nový výrobní závod. Investice se vyšplhala celkem na 30 milionů eur. „Naše kapacita je teď dvojnásobná oproti tomu, co jsme měli,“ říká Hampl. Například v pražské Hostivaři tak nově vzniká dřevotříska, ze které se vyrábí nábytek pro střední a východní Evropu.

Další velcí výrobci kancelářského nábytku

Steelcase – celosvětově největší společnost působící v oblasti kancelářského nábytku. Sídlo firmy je v Grand Rapids v USA. V Česku je firma od roku 2013, výrobní závod má v Ostrově u Stříbra.

Haworth – má na světě 40 továren nábytku, centrála One Haworth Center se nachází ve státě Michigan v USA. V Evropě je osm výrobních kapacit.

Kinnarps – je švédská rodinná firma založená již v roce 1942. Prodej kancelářského nábytku nabízí na více než 200 místech po celé Evropě.

V minulosti měl Ahrend pobočku a výrobu také v Rusku. Tento závod ale firma zavřela, opustila a odepsala desítky milionů. „Utrpěli jsme tam nějaké ztráty a celý byznys jsme klíčovým zákazníkům, které tam obsluhujeme, zavřeli, ale 99 procent z nich mělo pochopení. My se totálně stáhli,“ dodává Hampl.

Ceny vyšší o deset až 20 procent než při covidu

Do cen kancelářského nábytku se promítly události posledních let – nárůst mezd, inflace i ceny energií. „To se na zvýšení cen materiálu podepsalo brutálním způsobem. Vy jako firma pak máte jen tři možnosti: snížit si zisk, zefektivnit výrobu a vyjednávat se subdodavateli,“ říká Hampl. Tak k vysokým cenám přistoupil i Ahrend, i přesto se ale nábytek zdražoval. „Kdybyste se podívali na konkrétní kus nábytku, za kolik ho prodáváme a jakou jsme měli cenu před covidem, tam si myslím, že tam bude rozdíl v ceně zhruba deset až 20 procent,“ dodává Hampl.

Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Doporučované