Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Před necelým rokem podepsal HP Tronic, pod který spadá výrobce elektroniky Datart, dohodu o spojení se slovenským Nay, který naopak v Česku vlastní prodejny Electro World. V Česku už transakce dostala zelenou.
„Věřím, že ve výhledu několika málo týdnů se rozhodne i na Slovensku,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys předseda představenstva HP Tronic Daniel Večeřa, který zároveň nastínil i další plány.
Co nastane, až slovenský antimonopolní úřad schválí spojení?
Zintenzivníme přípravy, které do té doby můžeme dělat jen omezeně. Až do doby rozhodnutí úřadů jsme stále konkurenty. Náš záměr je, abychom zkoncentrovali slovenské aktivity pod management Nay a značku Nay a v Česku pod značku Datart a management Datartu nebo HP Tronic. K tomu budeme směřovat.
Obchody Electro World, které Nay vlastní v Česku, se tedy přejmenují na Datart?
Takto s tím počítáme.
Jak rychlá akce to bude? Jak budete postupovat?
Budeme se snažit to udělat co nejrychleji. Těch prodejen je velké množství, takže si nemyslím, že to bude úplně přes noc. Na druhou stranu u té systémové změny se snažíme, aby v podstatě přes noc proběhla. Tak jako se nám to podařilo, když jsme spojovali síť Euronics a Datart před šesti lety.
S jak velkými náklady na rebranding počítáte?
Budou to vysoké miliony. Stovky ne, ale jednotky desítek.
Kasa.cz skončila. Už ji umíme nahradit
Říkáte, že chcete, aby ta změna byla co nejrychlejší. Proč jste tak rychle nepostupovali také u obchodu Kasa.cz? Na něm dnes zákazníci najdou zprávu, že vše přebírá Datart, až šest let poté, co jste Datart převzali.
My už jsme tu doménu v podstatě vypnuli a dlouhodobě nepodporovali. Důvod, proč jsme ji drželi, byl ten, že pod doménou Datart jsme neměli funkcionalitu prodeje vráceného nebo použitého zboží. Bazaru. Dnes už tu funkci na Datartu máme, takže důvod držet Kasa.cz už pominul. Kasa.cz v podstatě skončila svoji životní pouť.
Počítáte s tím, že si po spojení s Nay necháte všechny obchody? V Česku vám to antimonopolní úřad povolil, bude tomu tak i na Slovensku, nebo budete muset něco prodat?
Na Slovensku to je možné. Musím říct, že přístup obou úřadů vnímám jinak. Český úřad je vysoce profesionální, alespoň podle mého vnímání. Víc dá na to, jak trh bude vypadat, než na minulost. Ale ani tady to nebylo jednoduché – v rámci českého řízení jsme se dostali do druhé fáze a to zkoumání bylo dlouhé. Cením si ale té ochoty vnímat realitu trhu a jeho pravděpodobný vývoj.
Slovenský trh je více konzervativní, více se dívá do minulosti. A to je možná i důvod, proč jsou debaty o tom, jestli nějaké pobočky zavřít, nebo ne.
Není naopak přístup českého úřadu příliš benevolentní? Vy konkrétně budete mít v některých oblastech více než 25procentní podíl.
To budeme mít.
Jedna plus jedna je méně než dva
To není narušení konkurenčního prostředí?
Myslím si, že ne. Debata o tom by mohla trvat hodně dlouho, ale když jsem říkal, že se úřad dívá do budoucnosti, tak dnes je ten náš sortiment, ta naše branže, absolutně transparentní díky internetu. Každý spotřebitel má nepřeberné množství výběru mezi výrobci i prodejci z Česka i zahraničí. Je tu i nástup marketplace, tedy tržišť, a dá se předpokládat, že budou dál posilovat.
Náš hlavní motiv je spíš defenzivní než ofenzivní. Připravit se na to a ekonomicky posílit. Hlavní efekt tohoto spojení není získání tržní pozice jako takové, protože v tomto případě platí, že jedna plus jedna je méně než dva. Dojde k optimalizaci sítě.
Proč do toho tedy jdete, když se síť stejně bude optimalizovat?
Ta celková ekonomika přinese úspory z rozsahu. Poměrově levnější náklady ve vztahu k objemu, třeba náklady na IT. Pokud se to rozumně spojí, mohou tam být úspory v řádu desítek milionů korun.
Jak budete tu síť optimalizovat?
Optimalizujeme ji průběžně, tím myslím i otevírání prodejen. Ale samozřejmě pokud na základě této akce dojde k tomu, že v jednom místě budeme mít v těsném sousedství dvě prodejny, nedává to smysl.
Vrátím se k pohledu antimonopolního úřadu, který vnímá vývoj internetu. Je to správně? Touto optikou tu může zůstat jeden kamenný hráč a vše ostatní bude na internetu…
Myslím si, že je to správný pohled. Vaše otázka naznačuje nevhled do toho, jak spotřebitel trh vnímá. Nemám to nikomu za zlé. Když se budu bavit o drogerii, také to bude na základě nějakých paradigmat, něčeho zažitého, ale ta realita je jiná. Dnes je to takové, že de facto neexistuje kamenný hráč a neexistuje internetový hráč. Je to propojené.
Kolik toho prodáte na internetu?
Větší polovinu. Řekněme, že dnes je víc prodejů na internetu a před covidem bylo víc prodejů v prodejnách.
Poroste ještě internet?
Dokážu si představit, že zákazník bude o 80 procentech svých nákupů rozhodovat na internetu. Jestli si zboží nechá doručit, vyzvedne v boxu, nebo v prodejně, to už je jen logistika.
Výsledky HP Tronic: Skupině se dařilo, tržby i zisk rostly
Tržby celé vaší skupiny v loňském roce meziročně vyrostly o více než dvě procenta na 25,9 miliardy korun a provozní zisk EBITDA přesáhl více než miliardu, což je o 93 milionů korun více než v roce 2022. Vypadá to, že se vás inflace a to, že Češi šetří, nijak nedotkly.
Loňský rok byl určitě složitý v nákladové struktuře. Ale podařilo se nám růst, zatímco celý trh mírně klesal.
Celkový obrat e-shopů propadl o šest procent, abychom to upřesnili…
Pro loňský rok, podobně jako předloňský, patří charakteristika: konec dobrý, všechno dobré. Závěr roku a ochota spotřebitelů utrácet před Vánocemi byly rozhodující. A my jsme na to byli připraveni.
Měli jsme plán pod miliardou, ale díky závěru roku se nám podařilo přehoupnout se přes miliardu EBITDA.
A jak vidíte letošní rok?
Nechtěli bychom skončit nějak výrazně hůř. Opět ale musím říct, že ten rok není jednoduchý.
Objevily se informace, že v problémech je řetězec Okay Elektro, prý hledá kupce. Nebudete dál růst formou akvizice?
Nerad bych komentoval cokoliv, co se týká konkurence. A náš růst formou akvizic? Ve výhledu následujících 14 dnů určitě ne.
Polský prodejce nakoupí levněji než český
Vy jste tady zmínil marketplace neboli tržiště. Jak velkou konkurencí pro vás jsou?
Je to přímá konkurence v tom zboží. Určitě to vnímáme a jsme ostražití. Zdá se ale, že český zákazník je do určité míry konzervativní a chce mít nákup s jakousi jemu akceptovatelnou službou. Nepozorujeme tak zatím, že by nastával odliv spotřebitelů od nás, ale rozhodně to nepodceňujeme.
Druhá rovina je, že marketplace, ať už Allegro, nebo čínská tržiště, která jsou v Evropě, jsou velmi razantní a vyvolávají efekt toho, že extrémně zdražují online média. Investují tu obrovské peníze. To se nás pak dotýká v nákladové straně. V případě Allegra pak je ten efekt, že otevírá český a slovenský trh pro polské prodejce.
Nebudu asi první, kdo to řekne, ale v naší branži je známý fakt, že polští prodejci nakupují od výrobců v mnoha případech levněji než čeští prodejci.
Protože za sebou mají větší trh?
Nevím přesně ty důvody. Myslím si, že je to prostě nerozumná cenová politika výrobců. Není centralizovaná. Kdyby byla, byl by evropský trh jednotný, tak se to neděje. Historicky mají výrobci obchodní zastoupení a ta se chovají jinak a jsou svým způsobem i sobě konkurenty. Právě vlivem tržišť si ale myslím, že tato záležitost je dočasná. Dnes to tak ale je.
O kolik jsou levnější?
To se takto nedá říct, to je různé u různých značek, u různých konkrétních výrobků a je to také v různém čase. Často slyším, že čeští prodejci chtějí vyšší marže. Není tomu tak. My rádi pracujeme se ziskovými maržemi, to ostatně každý obchodník, ale já si srovnávám obdobné polské prodejce. Třeba tamní Media Expert, který má velmi podobnou strukturu, jako je naše firma, ve výsledku pracuje s téměř stejnou marží, s jakou pracujeme my, ale zboží má levnější.