Hlavní obsah

Vyprodaní Bob a Bobek: nejúspěšnější maskoti v historii šampionátů

Rozhovor o zájmu hokejových fanoušků o merch s Vojtěchem Šišmou, šéfem společnosti Footballmania.Video: Zuzana Hodková

Za licencované předměty spojené s hokejovým šampionátem utratili fanoušci přes 75 milionů korun. Největší zájem byl o puky, dresy a postavičky Boba a Bobka, popisuje v rozhovoru Vojtěch Šišma, šéf společnosti Footballmania.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Souhrn článku v audioverzi naleznete na konci textu.

Kdo chtěl koupit hokejového Boba a Bobka, musel mít štěstí. Nebylo nijak výjimečné, že postavičky byly v obchodech vyprodány.

„Naše prodejní strategie byla taková, dát jich určitý počet na každý hrací den, na každé prodejní místo, abychom zajistili, že budou k dostání až do posledního dne šampionátu. Dá se říct, že se každý den vyprodali,“ říká v pořadu Agenda Vojtěch Šišma, šéf společnosti Footballmania, která pro hokejový šampionát v Česku zajišťovala oficiální merch – tedy oficiální prodej triček, mikin, dresů, puků nebo právě hokejových maskotů. V rozhovoru pro SZ Byznys dodává, že postaviček by se býval prodal i dvojnásobný počet.

Uvažujete o tom, že byste Boba a Bobka ještě přidělali a znovu nabídli? Mělo by to vůbec smysl, když je už po šampionátu?

Ano, zrovna dnes (28. 5., pozn. red.), před příjezdem do vašeho studia, jsme měli hovor se švýcarskými zástupci a jednáme o tom, abychom ještě mohli třeba do konce roku na trh uvést znovu další počty Bobů a Bobků. Vzhledem k tomu, jaký zájem přinesl šampionát o tyto plyšové maskoty, věříme, že smysl to má.

Kolik jste jich vlastně nechali vyrobit?

S našimi švýcarskými partnery, kteří licence pro šampionát dlouhodobě mají, jsme vycházeli z historických čísel. Například z toho, jak se loni v Rize a Tampere prodával maskot Spiky. To bylo v řádu nižších jednotek tisíc a vyšší jednotky tisíc jsou stále na skladě ve Švýcarsku. My jsme přesto připravili násobně víc kusů – 20 tisíc – a vyprodaly se. Asi kdybychom měli o deset, nebo spíš více tisíc víc, možná by to stačilo k tomu, abychom nebyli vyprodaní.

Nejúspěšnější maskoti v historii

Byl to nejúspěšnější maskot v historii hokejových šampionátů?

Musím říct, že jednoznačně.

O jaké předměty byl během šampionátu největší zájem?

Maskoti tvořili zhruba 20 procent tržeb, 20 procent pak byly produkty jako puky a 20 procent jsou dresy. O tyto tři produkty byl zájem největší.

Rostly prodeje úměrně tomu, jak se dařilo českého týmu?

Nemáme statistiky, kolik produktů nakoupili čeští fanoušci. Můžeme ale říct, že produkty čistě našeho národního týmu tvořily pětinu z celkových tržeb. Vedle toho se prodávaly šampionátové kolekce.

Ten trend skvělých prodejů byl dán od prvního dne a to, že český tým postoupil do finále, nemělo myslím na výsledném čísle až takový podíl.

75 milionů za předměty kolem hokeje

Vy jste prodávali dresy či šály také jiných národních týmů. O co byl největší zájem?

Předměty Slovenska tvořily čtyři až pět procent. Překvapili nás Švýcaři, pro které byly naše ceny velmi příznivé, tak nakupovali, co jen šlo. Aby měli zásoby i na šampionát, který se bude pořádat za dva roky ve Švýcarsku. Možná větší očekávání jsme měli od Polska.

Kolik celkem fanoušci za tyto předměty utratili?

Před šampionátem jsem proklamoval poměrně velký rozptyl očekávaných tržeb. Od dvou do tří milionů eur. Dva miliony byly ambicí, kterou bychom překonali historická maxima předchozích šampionátů hokeje v rámci merchandisingu. To se nám podařilo. Překonali jsme ale i hranici tří milionů eur. To zase bylo číslo, které vycházelo z našich predikcí – tedy kolik fanoušků šampionát navštíví, kolik průměrně utratí.

To je tedy nejvíc, co se kdy za merch na hokejovém šampionátu utratilo?

Kompletně ze všech šampionátů. Musím ale říct, že šampionáty v Česku v rámci návštěvnosti vždy lámou rekordy.

Kolik průměrně fanoušek za tyto předměty utratí?

Před šampionátem jsme kalkulovali na jednoho diváka dvě až pět eur. V tomto případě to bylo něco přes čtyři eura.

Desítky milionů za dresy z šedého trhu

Mezi fanoušky jsou vidět i levnější kopie dresů. Dokážete odhadnout, jak velký podíl představuje šedý trh?

Těžko říct, ale i tady se bavíme v řádech desítek nebo nižších desítek milionů korun, za které fanoušci tyto neoriginální produkty nakoupili na ostatních prodejních kanálech.

Dá se s tím něco dělat?

Co se proti tomu dá dělat? Několik let zpátky český hokej změnil logo a z velkého státního znaku přešel na originální logo českého hokeje. Pro letošní sezonu se tohoto loga na národním dresu ale vzdal. To je cesta, jak proti tomu bojovat a jak zajistit, aby veškeré tržby šly do českého hokeje.

Vy přes rok spolupracujete s fotbalovou Spartou či Kometou Brno. Jak náročné je ale nachystat se na událost, jako je hokejový šampionát? Kolik lidí navíc to znamená, kolik času?

Jednání o spolupráci trvala více než rok, konkrétní přípravy pak intenzivně tři čtvrtě roku před šampionátem. Na plánování a přípravách jsme měli 20 až 30 lidí, v průběhu šampionátu se to pak rozšířilo na dalších 150 lidí. Ti zajišťovali všechna prodejní místa.

Musím říct, že květen je složitým měsícem. Koná se hodně eventů – koncertů i sportovních akcí, navíc se blíží fotbalové Euro. Navíc tím, jak jsme licenčním partnerem fotbalové Sparty, která získala titul a vítězství v poháru, v neděli jsme byli ve dvou velkých fanzónách. Před arénou a na pražské Letné. Tam také bylo 20 tisíc lidí a prodávali jsme desítky tisíc produktů.

Co v rámci merche můžete všechno nabídnout a co je striktně dané Mezinárodní federací ledního hokeje nebo vašimi švýcarskými partnery?

Švýcarští partneři mají zkušenost, co se týká složení toho sortimentu. Znají konkrétně dohody s mezinárodní federací i dohody s jednotlivými národními svazy. Mají na starosti sortiment, který s námi konzultují v rámci specifik České republiky a nějakých ambicí. Na nás je pak veškerá lokální produkce a provoz. Od přivezení zboží, proclení, skladování, logistiky, postavení mega shopů před oběma arénami, zajištění personálu, techniky a veškeré účtování tady v Česku.

Výroba a prodej dárkových předmětů

Footballmania má licenci na prodej oficiálních dresů a dalších upomínkových předmětů pro hokejový šampionát, ale i s kluby, jako je Sparta či Kometa Brno.

Sportovní dárkové předměty prodává například Proslavisty.cz, Fanshop Bohemians Praha 1905, Marky Sport, Alisy Sport či Europe Gift.

Tři miliony eur za mistrovství? Na Spartě je dvojnásobek

Jak se vlastně prodává licencovaný merch během roku, třeba na Spartě? A jsou v tomto čeští fanoušci stejní jako ti v cizině?

Musím říct, že doba nám nahrává. Lidé se chtějí s čímkoliv ztotožňovat a právě sport, který přináší spoustu emocí, ať už těch pozitivních, nebo negativních, má toto ztotožnění asi nejmarkantnější. Už to není jen něco, co si chce fanoušek oblékat na stadionu, ale s čím se ztotožňuje i ve všedním nošení. Máme produkty pro domácnost – hrníčky, ložní povlečení, na Kometě máme i postel.

A to srovnání. Vezmu Spartu. Když jsem do Footballmanie před pěti lety přišel, díval jsem se na průměr Bundesligy. Tehdy to bylo pět šest milionů eur. Letošní sezonu v rámci sparťanského merchandisingu překonáme šest milionů eur. Minimálně v tomto je Sparta na světové úrovni.

S jakým hospodářským výsledkem tak budete letos hospodařit?

Ta čísla, která jsem zmínil, se na našich výsledcích velmi podepíšou. Zejména co se týče obratu, kde se budeme letos blížit čtvrt miliardě korun. Co se týče finálního výsledku hospodaření, uvidíme. Vzhledem k tomu, že u šampionátu je spousta „shareholderů“ – ať už švýcarské společnosti, nebo z toho benefitující národní svazy –, nějaký výnos z toho realizovat budeme, ale spíš to byla otázka prestiže a cti.

Spousta „shareholderů“ je důvodm proč jsou ty předměty dražší?

Může to být tím. Cenotvorba ale vždy vychází z toho, jaké jsou pořizovací náklady, licenční náklady, a třeba hokejový šampionát je zajímavou případovou studií i proto, že tam máte 16 národností a musíte tu cenu uzpůsobovat všem.

Na jednu stranu jsme se koukali na ekonomickou situaci v České republice, na druhou stranu velké procento tvořili fanoušci ze zahraničí. A z ohlasů od švýcarských fanoušků víme, že ty ceny byly spíše nižší. Už máme informaci, že další šampionáty v Dánsku, Švédsku a Švýcarsku tu cenovku budou mít vyšší.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované