Hlavní obsah

Víme, co by zákazník nebral. Muž z Alzy popisuje, proč neprodává potraviny

Agenda SZ Byznys s Petrem Benou, místopředsedou představenstva Alzy.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

„Myslím, že v tvrzení, že marketplace jsou úspěšné ve světě, proto uspějí i tady, není správná logika. Uspěje ten, kdo bude relevantní pro zákazníka,“ říká k nástupu tržišť do Česka místopředseda představenstva Alzy Petr Bena.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Alza rozjela na svých stránkách lékárnu, do potravin se však pouštět nechce. „S nadsázkou říkám, že kdybychom mraženou pizzu dali do našeho skladu, ze skladu vyjde nemražená, a to by asi zákazník nechtěl. Potraviny neplánujeme,“ říká v Agendě SZ Byznys místopředseda představenstva Alza.cz Petr Bena.

Online obchody se podle něj vracejí k růstu, neplatí už však, že na trhu uspěje každý tak jako před covidem.

„Po inflační vlněenergetické krizi začaly letos reálné příjmy růst, takže si myslím, že segment e-commerce to cítí pozitivně. Oproti předcovidové době je to však trochu rozdílné. Tehdy byl dlouhotrvající příliv, kdy všechny lodě plavou a opravdu se dařilo všem. Teď jsou firmy, kterým se daří, které jsou schopné přinášet zákazníkům nové produkty a služby, a pak jsou firmy, které stojí na místě nebo klesají a říkají, že doba je hodně těžká,“ říká Bena.

A jak je na tom Alza? Poslední známé výsledky jsou za rok 2022, kdy obrat klesl, zisk spadl dokonce o 1,8 miliardy. Tento trend už jste zažehnali?

Za poslední dva roky jsme se snažili pro zákazníky něco přinést, zvýšit zákaznický standard. Přinesli jsme službu Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš a členský program Alza Plus. To byly do určité míry investice, ale zákazníky jsme tím dokázali zaujmout. Myslím si, že číselně bude ten rok určitě lepší. To, jak zákazníci na tyto služby reagují, se začalo projevovat i v našich výsledcích.

Vrátí se čísla na ten boom, který jsme tu viděli po covidu, nebo je ta doba už překonaná?

Nemyslím si, že je překonaná. I v době toho největšího boomu e-commerce, kdy byly zavřené kamenné prodejny, byl podíl online na celkových maloobchodních tržbách ani ne 20 procent. Prostor k růstu tu určitě je. Jen už to není automatické a neplatí, že vše poroste samo od sebe. Hráči e-commerce porostou, když budou přinášet něco navíc nebo něco, co řeší či vytvoří novou potřebu. S naší službou, jak my říkáme půlnoc–ráno, je to dnes nejenom to, co od nás zákazníci očekávají, ale co berou jako standard doručování a očekávají to i od ostatních prodejců. A to nám samozřejmě hraje do karet.

Spotřeba stále není jako v roce 2019

Vánoční sezona tedy bude bohatší než loni?

Křišťálovou kouli nemám, ale když budu mluvit za kategorie zboží, které prodáváme, ať už je to elektronika, hračky nebo sport a kosmetika, tak agentury, které zpracovávají, jakým způsobem se spotřeba vyvíjí, říkají, že trh roste mezi pěti až deseti procenty. Vypadá to, že by se vánoční sezona mohla vyvíjet v těchto intencích.

Budou to rekordní Vánoce?

Nevím. Když bychom vzali celý maloobchod, tak spotřeba jako taková se ještě stále nedostala na hodnoty z roku 2019. Takže to srovnání v nominálu nemám. My se připravujeme na to, že by ta sezona mohla být dobrá. Rozšiřujeme síť AlzaBoxů, v roce 2023 jsme ji zvětšili zhruba o třetinu a letos to bude další třetina.

Pro kolik boxů je tu místo?

Záleží, jak se bude vyvíjet online nakupování. Stále je tam velký prostor k růstu a AlzaBoxů tu může být výrazně víc.

Notebook koupíte jednou za roky. Šampon pravidelně

Milion?

Milion asi ne. Nám se to každý rok trošičku posouvá, neplánujeme úplně dopředu, spíš sledujeme trendy. Vidíme, že zákazníci u nás samozřejmě nakupují elektroniku, ale stále více i jiné spotřební zboží. Přeci jen notebook si koupíte jednou za tři, čtyři roky, ale šampon či doplňky stravy kupujete pravidelně. Tím, jak v těchto kategoriích rosteme, podporujeme i rozvoj sítě AlzaBoxů.

Co potraviny? Ty vás nelákají

S nadsázkou říkám, že kdybychom mraženou pizzu dali do našeho skladu, vyjde ven nemražená a to by asi zákazník nechtěl. Potraviny neplánujeme, ale je pravda, že i z toho, co už teď prodáváme, by se zákazník nějakou dobu dokázal stravovat. Plošně do potravin jako takových nejdeme, ale z pohledu zdraví a zdravé výživy nám to smysl dává.

Kromě boxů máte i kamenné pobočky. Budete je dále rozšiřovat?

Poměrně velkou expanzi prodejen jsme udělali v loňském roce a rozšířili jsme se o 20 procent. Přibylo devět nových poboček, šest v Česku, dvě na Slovensku a jedna v Maďarsku. Ještě plánujeme jednu v Budapešti a jednu ve Vídni. V Česku letos další prodejny rozšiřovat nebudeme.

Chystá se Alza do další nové země?

Nám těch pět zemí stačí. I v Česku, kde je náš byznys nejrozvinutější, stále vnímáme velký prostor. K tomu, abychom stavěli síť AlzaBoxů a případně otevírali pobočky, si v těch pěti zemích vystačíme.

Kolik procent dělá Česká republika?

To číslo nezveřejňujeme, ale je to stále velmi významné procento.

90 procent zákazníků CZC chodilo i k nám

Prostřednictvím svých boxů jste nabízeli vyřízení reklamace zákazníků Mall.cz a CZ.cz. Jaký o to byl zájem?

Celá ta akce nakonec běžela jenom pár dní, protože Allegro jako majitel obchodů CZC a Mall požádalo o předběžná opatření a soud jim tehdy vyhověl. Pak ho tedy zrušil, ale už jsme se k tomu nevrátili. Využily to jednotky zákazníků.

Proč jste to udělali?

Allegro tehdy říkalo, že o tom, jaká bude budoucnost těch obchodů, rozhodnou zákazníci. My víme, že 90 procent lidí, kteří chodili na CZC, zároveň chodilo na web Alzy a v případě Mallu to bylo necelých 70 procent. Takže jejich zákazník, náš zákazník.

Je konkurence na českém trhu vstupem Allegra hodně vyostřená?

Neřekl bych, že je víc vyostřená, než bývala. Trh se samozřejmě mění, formuje a myslím si, že neplatí to, že vyhrají ti velcí a odejdou ti menší. Vyhraje ten, kdo dokáže přinášet lepší produkty a služby a dělat to ziskově. To je ten, kdo na trhu uspěje.

Když je někdo dlouhodobě ve ztrátě, tak říkám: Boží mlýny melou. Někdy jim to trvá, ale na konci dne prostě není nikdo schopen dělat byznys dlouhodobě se ztrátou.

Tím myslíte, že Mall je dlouhodobě ztrátový?

Sama jste to řekla. Ale myslím si, že i Allegro říká, že se snaží o uzdravení obchodů a podnikají kroky k tomu, aby ten byznys ztrátový nebyl.

Že marketplace funguje v cizině, není záruka

Obecně, je vstup marketplace na český trh něco, co budou zákazníci vyhledávat?

Asi si musíme počkat a budoucnost ukáže. Myslím si ale, že v tvrzení, marketplace jsou úspěšné ve světě, proto uspějí i tady, není správná logika. Uspěje ten, kdo bude relevantní pro zákazníka.

Česká e-commerce je poměrně hodně vyspělá ať v evropském nebo i světovém kontextu. Ano, marketplace v Česku určitě budou mít nějakou roli. Jestli bude velká, na to si musíme počkat. My v Alze máme ten model postavený jinak a věříme, že rychlost, zákaznické pohodlí a blízkost jsou určující. Nemyslím si, že zákazník potřebuje vybírat z tisíců druhů sluchátek. Když bude mít dostatečnou nabídku, věříme, že to, co nakonec ocení, bude právě pohodlnost, rychlost doručení a poprodejní servis.

Na vašich číslech nástup tržišť tedy nevidíte?

Ne, nevidíme.

V minulosti jste říkali, že chcete nastartovat trh s elektromobily. Ještě máte tu ambici?

Ne, tuto ambici už nemáme.

Proč ne?

Nevejdou se do AlzaBoxu. My jsme s tím přišli v roce 2017, kdy byl trh s elektromobily v plenkách. Elektromobilitě věříme, ale není to něco, čemu se chceme sami věnovat.

Doporučované