Hlavní obsah

V Praze za hodinu, v Ostravě za šest. Rohlík chce sjednotit republiku

Druhá část rozhovoru s Olinem Novákem, generálním ředitelem Rohlíku.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

Přední internetoví prodejci potravin chystají doma další růst a velké investice. Největší hráč Rohlik.cz rozšíří službu na Ostravsku, jeho konkurent Košík.cz mluví z pohledu expanze po Česku o nejzásadnějším roce v historii firmy.

Článek

Vybrat, navolit, objednat. A čekat šest hodin. Zatímco hospodyňka v Praze má šanci, že z ranního online nákupu u Rohlíku ještě stihne uvařit oběd, její kolegyně z Ostravy má šanci maximálně na večeři.

Důvod je jednoduchý. Zatímco v hlavním městě prodejce službu garantuje do 90 minut od objednání a chce čas dojezdu do domácností ještě zkrátit na hodinu, úplně stejná firma toto na druhém konci republiky neumí. Vše zatím musí dovážet ze skladu v Brně.

Expanze na Ostravsku

„Když pominu nějakou efektivitu a zbytečně vynaložený oxid uhličitý, tak navíc na ten nákup čekají lidé dlouho. Myslím, že si Ostrava a celý region zaslouží lepší službu než dovoz potravin za několik hodin. Měli by ho mít do hodiny a půl jako jinde,“ říká generální ředitel jedničky na trhu Olin Novák.

Příští rok proto plánuje firma expanzi na Ostravsku. Předpokládá, že zkrátí čas dojezdu s nákupem a uspokojí čtyřnásobný zájem, se kterým počítá.

„Během první pandemie jsme otevřeli závozy do Ostravy a velmi se nám tam daří. Dnes děláme zhruba tisícovku objednávek, máme tam dvacet aut. Takže budeme potřebovat tak osmdesát nebo stovku aut,“ vypočítává rychle z hlavy šéf Rohlíku pro SZ Byznys.

Do roka dva nové sklady

K tomu je potřeba vybudovat nový sklad. Firma už vytipovala pár míst, kde by to bylo vhodné.

„O několika z nich právě teď jednáme, jedna smlouva je na spadnutí a začneme budovat. Pořád vyhlížíme, kdy budeme schopni tam ten sklad otevřít – a pevně doufám, že na podzim příštího roku. Tím pádem rozšíříme službu do celého regionu,“ upřesňuje Novák s tím, že severomoravský region zatím tvoří malou část celkového obratu Rohlíku, což se má ale změnit.

Finální investici do expanze ještě nespočítali, už teď je však jasné, že přesáhne sto milionů korun. Další částku ve výši půl miliardy korun, asi třicet milionů eur, investují do skladu v Chrášťanech u Prahy.

„Chrášťany budou z hlediska automatizace ve skladech výkladní skříní Rohlíku. Bude to náš první plně automatizovaný sklad, má vzniknout příští rok,“ říká Novák.

Konkurence nespí

Ani konkurenční Košík v ambiciózních plánech nezaostává. „Příští rok by měl být z pohledu expanze po Česku nejzásadnější v historii Košíku. Vlastně letošní rok je pro nás symbolický konec jedné etapy, kdy jsme byli spíše regionální projekt a posouváme se o úroveň výš. Do fáze, kdy jsme připraveni expandovat i do zahraničí,“ uvedl pro SZ Byznys generální ředitel firmy Tomáš Jeřábek. O které země půjde, ale zatím upřesnit nechtěl.

Prodejce, jenž má zatím většinu zákazníků z Prahy a středních Čech, v posledních měsících řeší hlavně posílení v dalších regionech České republiky.

„Celkově bychom měli zvýšit pokrytí kompletním sortimentem o vyšší stovky tisíc domácností, od kterých máme zájem. Už z krátkodobého pohledu by nám toto rozšíření mělo přinést až o třetinu více objednávek,“ upřesňuje šéf Košíku.

Košík.cz

Funguje od roku 2015.

V roce 2017 fúzoval s koloniálem.

Vlastníci: MFresh Holding 1 s.r.o., Vehikl EC Investments (EHP) a Rockaway Jakuba Havrlanta.

Většina zákazníků je stále z Prahy a středních Čech, postupně podíl roste i v dalších městech – v Českých Budějovicích, Plzni, Liberci, Hradci Králové nebo Pardubicích.

Průměrný nákup: 1 500 korun, 20–40 položek.

Zdroj: Košík.cz

I u nich to obnáší větší investice do skladovacích prostor a automatizace. „Výrazným způsobem rozšiřujeme naše distribuční centrum, které nám umožní zvýšit skokově kapacitu,“ říká šéf Košíku.

Má jít o dvojnásobné zvětšení. Týká se to i zvýšení plochy o více než čtyři tisíce metrů čtverečních. „Budujeme i zcela novou pekárnu a řadu dalších technologických řešení,“ vypočítává novinky Tomáš Jeřábek.

Další rozšiřování služby má v plánu také iTesco, které letos meziročně zdvojnásobilo počet objednávek online.

„Dojde k rozšíření závozových oblastí a možnosti doručení v den objednání. Zároveň budeme rozšiřovat možnosti pro expresní nákupy přes Dáme jídlo,“ uvedl pro SZ Byznys Patrik Dojčinovič, provozní ředitel Tesca.

„Tím, že máme unikátní model přípravy nákupů, kdy využíváme zázemí našich stávajících kamenných obchodů, nemusíme budovat další sklady, ale pouze rozšiřovat službu, kde je po ní poptávka,“ dodává.

Dovoz nákupu do každé vsi se zatím nevyplatí

Do budoucna v Rohlíku přemýšlí, jak mít efektivní model, který zajistí distribuci ve všech městech nad deset tisíc obyvatel. „A pak mít nějaký hybridní model, jak pokrýt vesnice. Jestli by se to ale vyplatilo, to vážně nevím. Když se podíváte na online prodej potravin celosvětově, tak je hrozně těžké vydělat peníze, dostat se do černých čísel. Rohlík je jedna z mála firem, které se to podařilo a daří,“ dodává generální ředitel.

Firma dlouhodobě roste meziročně o polovinu. Ke konci dubna, tedy ke konci jejich fiskálního roku, očekávají obrat 10 miliard korun. Podle Nováka cíl splní ještě letos v prosinci. Jak bude firma růst dál, se obává odhadovat.

„Když si vezmete růst 50 procent z deseti miliard, tak to znamená, že z roku na rok vyrostete o pět miliard, což není úplně samo sebou. Takže já bych chtěl, ale nevím, jak moc je to reálné. Může to narážet na kapacitu provozu i křivku poptávky,“ říká šéf Rohlíku s tím, že růst se podle něj časem zpomalí na nějakých třicet procent.

Doporučované