Článek
Zahraničních produkcí v Česku sice letos ubylo, ale přesto tu vzniká hned několik zajímavých seriálů. Aktuálně se začal točit Blade Runner 2099 – seriálová podoba kultovní filmové série.
„Teprve se začíná, tak uvidíme, jak to dopadne. Ale vypadá to, že to bude jeden z finančně nejnáročnějších projektů,“ popisuje pro SZ Byznys Pavlína Žipková, národní filmová komisařka Czech Film Commission v rozhovoru, který vznikl během Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.
Podle Žipkové se v poslední době Česko stalo atraktivní destinací zejména pro natáčení filmů a seriálů s upířím motivem.
Které zahraniční produkce teď v Česku točí a co za natáčení se tu chystá?
Teď se začíná točit Blade Runner 2099, pokračování filmu, jeho seriálová podoba. První natáčecí den proběhl úspěšně začátkem července. Je to dlouhý projekt a bude se natáčet až do začátku prosince. Většina v Barrandovských ateliérech.
Očekává se, že to bude nejdražší projekt, který se u nás kdy točil. Platí to?
Ty predikce takové jsou, ale teprve se začíná, tak uvidíme, jak to dopadne. Ale ano, vypadá to, že to bude jeden z finančně nejnáročnějších projektů.
Co to znamená? Kolik by tu produkce utratila?
Vypadá to, že lehce přes miliardu korun.
Jak těžké je takový projekt dostat do Česka? Pomohla tomu i Czech Film Commission?
Komunikujeme s hollywoodskými studii, což je náš cílový trh. Tyto rozhovory se ale jen zřídkakdy týkají konkrétních projektů. Jsme v podstatě taková informační kancelář – ambasadoři natáčení u nás a propagujeme naše služby do zahraničí. Abychom se vyloženě rvali o jeden jediný projekt, to se úplně neděje, spíš připravujeme půdu.
Tento konkrétní projekt byl ale trošku výjimečný v tom, že když se rozhodovalo, jestli se bude točit u nás, nebo v Irsku, což byla původní destinace, byla jsem v Los Angeles, protože Czech Film Commission byla nominovaná na cenu lokačních manažerů. Při té příležitosti proběhlo několik schůzek a myslím si, že jsme tomu trošku pomohli. Jinak je to opravdu byznys a záležitost české servisní produkční společnosti, která sem ten projekt dostala.
Oscarová hvězda v Česku
Objeví se tady v Česku hvězdy jako Harrison Ford či Ryan Gosling?
To bych si moc přála, ale upřímně řečeno, nevím. A možná to zatím neví ani produkce. U těch seriálů je to často tak, že se poslední díly dopisují v době, kdy se první natáčejí. To není naše záležitost, ale Michelle Yeoh, která před dvěma lety získala Oscara, by tu už měla být.
A kromě tohoto projektu? Je tu i něco dalšího, nebo je těch produkcí méně než v minulosti?
Na obě otázky je odpověď ano. Je jich méně, ale točí se tu třeba seriál pro německé studio Disney City of Night. To je seriál, který se odehrává v Berlíně kolem roku 2037.
Česko, ráj upírů
Praha hraje Berlín?
Přesně tak. Úspěšně, jako vždycky. Je to sice blízká budoucnost, ale je to o upírech. Pro upíry začínáme být populární destinací.
Proč jsme upíří destinace? A kde se to natáčí? V exteriéru, nebo v ateliérech?
Když se podíváme na Nosferratu, což je remake, který se točil před dvěma lety, tak ten se točil převážně na Barrandově. Tam byla asi stovka natáčecích dní a 90 z toho v ateliérech. Loni se tu také točila druhá řada Interview s upírem a Praha představovala Francii a Paříž. Ta první řada se točila v New Orleans. Tam se také točilo v Barrandovských ateliérech, ale i různě po Praze, většinou kolem Staroměstského náměstí.
Proč se toho dnes točí méně? Hrají roli snížené pobídky?
Nedá se říct snížené. My jsme sice letos získali ze státního rozpočtu o trochu méně než loni, ale toho se to netýká. Spíš tam byl problém, že pobídky byly skoro celý rok zavřené, k tomu jedna herecká stávka, jedna scenáristická. To způsobuje nestabilitu vnímání systémů. Producenti jsou ostražitější, ale doufám, že nový zákon tohle všechno upraví. Je to na nejlepší cestě.
Pobídky? Mají je všichni
Proč musíme mít pobídky? Proč máme podporovat zahraniční produkce?
Bohužel jenom proto, že jsou všude jinde. Všude jinde v Evropě fungují. My jsem bohužel poslední i v tom, že máme nejnižší sazbu částky, kterou stát vrací zahraničnímu studiu. I v rámci toho jsme málo konkurenceschopní. Ve světě funguje kolem 100 pobídkových systémů a má je 32 evropských států. Takže vlastně všichni, dalo by se říct.
Kolik český stát producentům vrací? Kolik dostane produkce Blade Runner 2099, která tu utratí miliardu?
20 procent.
A kolik Čechů a na jakých pozicích se v takovém projektu uplatní?
Vždy záleží na velikosti daného projektu. Třeba u Blade Runner to může být i tisícovka a více. Je ale nutné rozdělovat herce, obsazení a štáb. Když tam jsou komparzní scény, mohou to být i vyšší tisícovky.
O kolik se natáčení v Česku za poslední roky zdražilo? Šlo to nahoru úměrně inflaci?
Opět se to liší projekt od projektu. V Česku tím, že tu nejsou unie, tak cena filmařů vždy záleží na dohodě s producentem. Záleží na tom, jak se ten daný člen štábu dohodne. Někdo zůstává na svojí sazbě dlouhá léta, někdo si navýšení o inflaci dokáže dohodnout.
Co byly v minulosti nejdražší projekty, které u nás vznikaly?
Třeba seriál Nadace, který se teď dotáčí. Je to už třetí řada a je velká pravděpodobnost, že se budou točit i další série. Potom Kolo času, to je ten samý případ. Tam je dokonce knižní série sedm dílů a v plánu je sedm seriálových sérií. Jak to půjde dál, záleží i na divácké oblibě. Ani u jednoho seriálu zatím nevíme. Ale pokud jedna řada stojí kolem miliardy, tak se to sčítá. To znamená, že mám pocit, že oba projekty budou kolem tří miliard.
Které lokace, kromě Prahy, jsou nejžádanější?
Jako Czech Film Commission se snažíme pracovat se sítí regionálních filmových kanceláří a jejich úkol je trošku decentralizovat Prahu a představovat zajímavé lokace v krajích. Snažíme se o co největší pestrost.
A co je teď taková regionální hvězda?
Středočeský kraj je taková stálice, to je i z logistického pohledu, všechno je blízko a producent nemusí vynakládat další finanční prostředky za cestu a ubytování štábu. Pokud je to vzdálenější lokace, je výhodné, pokud mát ten kraj nějaký regionální fond, aby se snažil filmařům kompenzovat vícenáklady.
A komu se to daří?
Teď je to hodně Ústecký kraj. Ale záleží, jsou kraje, které jsou logisticky vzdálené, ale jsou oblíbené – třeba pro pohádky je to hrad Bouzov. To je nádherná historická stavba, kde se točí pohádky v podstatě každý rok.
V Ústeckém kraji se otevírá nový finanční program Filmové vouchery, které jdou z Programu spravedlivé transformace. Tam je pro filmaře alokováno téměř 48 milionů.