Hlavní obsah

Chceme stavět stovky výdejních boxů, říká šéf přepravce

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Miloš Malaník pracuje v logistice už třicet let.

„Možná tady časem bude přeboxováno,“ říká šéf DPD Miloš Malaník. Výdejní schránky jsou vstupenkou do e-shopů, jejich počet chce proto rychle zdvojnásobit.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na českém trhu začal největší boom výstavby schránek během covidu, největší konkurenti na trhu v expanzi boxů pokračují. Dnes má DPD 5500 vlastních výdejních míst, do konce roku 2025 plánuje postavit další tisíc boxů, řekl v rozhovoru pro SZ Byznys ředitel DPD Miloš Malaník.

„Vnímáme, že nějakou páteřní síť potřebujeme, abychom nebyli závislí na externích partnerech,“ uvedl.

Doprava balíků z e-shopů podle něj neodráží vysokou inflaci posledních let. Díky výdejním boxům se rozšiřuje nabídka dopravy na e-shopech, kde o stejného zákazníka bojuje více konkurenčních firem než dřív. Síly na trhu mění i masivní nástup internetových tržišť.

„Tržiště rostou všechna, řekl bych, že čínská asi nejrychleji. Jsou nové, mají silný marketing a zákazníci jejich služby zkoušejí,“ poukázal Malaník na aktivity asijských dravců, jako je TemuShein.

Jak se trh změnil s ohledem na vstup nových tržišť, jako je Allegro, Trendyol, Kaufland nebo Temu?

Nechci to nazvat přímo válcováním trhu, ale při pohledu na největší zákazníky je vidět, že tržiště opravdu mají sílu. V regionu střední Evropy mám na starost také Maďarsko, kde Temu nastoupilo na podzim loňského roku a za tři čtvrtě roku tam získalo tržní podíl v nižších desítkách procent. Vidíme, že se trh hýbe směrem k velkým a řekl bych, že menší e-shopy stagnují.

Dá se mluvit o propadu zavedených e-shopů v důsledku nástupu tržišť?

Propad u zákazníků byl vidět spíš loni, protože lidé začali hodně šetřit kvůli drahému plynu a energiím. Letos se celkově trh spíš zvedá. Vidíme stagnaci tradičních e-shopů a růsty největších hráčů včetně tržišť.

Velkou změnou od covidu je také trend, že málokterý e-shop má jen jednoho partnera. Většina si zasmluvní dva, tři, čtyři balíkáře. To dřív nebývalo. Pokračuje trend z doby covidu, kdy se málokdo chtěl spoléhat na jediného partnera.

To pro vás nejsou moc pozitivní změny?

Koncentrace kupní síly směrem k velkým hráčům pro nás z hlediska ceny není moc velká pozitivní změna. Je pro nás lepší mít menší a střední zákazníky, kde není cena tak stlačená. Velcí hráči mají obrovskou kupní sílu a trh tlačí do velmi nízkých cen.

Mají už v Česku tržiště podílově desítky procent?

Naštěstí ne. Portfolio máme vyvážené, nejsme závislí na dvou třech hráčích. Z dlouhodobého pohledu ale tržiště budou získávat na síle.

Před dvěma lety při doznívající pandemii jste mluvil o nárůstu objednávek bazarového zboží. To pokračuje?

Ano, stále to jede. Naším obchodním partnerem je platforma Vinted. Je zajímavé, že se secondhandové zboží prodává i přeshraničně. Služby jsou na vzestupu nejen díky snaze šetřit, ale i díky mladé generaci, která chce žít udržitelně.

Jaké další oblasti se daří?

Z evropského pohledu se daří doručování potravin a jídla. V Česku doručujeme nápoje Magu a je vidět, že asi poptávka také poroste. Největší poptávka potom je v gurmánských zemích, jako je Francie, Itálie a Španělsko.

Co je z pohledu logistiky na ústupu, čemu se nedaří?

Neřekl bych, že nedaří, ale vidíme zásadní posun z doručování na adresu domů směrem k výdejním místům, tj. zejména do výdejních boxů, které jsou stále populárnější mezi zákazníky. V doručování na adresu rosteme asi o 10 procent, u neadresného doručování, byť z nižší základny, rosteme asi o sto procent. Doručujeme už do 2200 vlastních i partnerských boxů. Popularita doručování mimo bydliště je celoevropský trend a je to oblast, do které nejvíc investujeme. Masivně rozšiřujeme naši síť, máme už přes 5500 míst, kam lze balík doručit. To už je velká pravděpodobnost, že jste po ruce zákazníkovi a e-shopy vás přidají do nabídky. Tím, že přidáváme místa, zároveň dopravu v rámci kampaní s e-shopy víc promujeme. To je výsledek konkurenčního boje, kdy všichni staví nové boxy a potřebují službu podpořit.

Znamená to, že doprava na e-shopech dokonce zlevňuje?

Určitě, doprava je laciná, protože všichni staví sítě výdejních boxů. A když se podíváte na některé nabídky konkurence, třeba Balíkovny České pošty, která měla kampaně dopravy za 20 nebo 30 Kč do výdejních boxů, tak je to za cenu pod náklady.

Předpokládám ale, že se vám nevyhnula inflační vlna.

Dopravu domů jsme zdražovali o jednotky procent v situaci, kdy byla v předchozích letech kumulovaná inflace 10 až 15 procent. Kvůli velké konkurenci se to vůbec nedalo promítnout do cen. Na jedné straně měly e-shopy velké propady poptávky, na druhé straně se sem dralo laciné zboží z Číny. Zákazník nebyl ochoten si za dopravu připlácet.

Pandemie obrovsky nakopla online byznys, ale koncem roku 2021 a v roce 2022 přišlo vystřízlivění. Už je krize za námi, zotavuje se e-commerce?

Řekl bych, že už je to za námi a trh se lehce zvedá. Ale na druhou stranu trh ovlivňují mega velcí hráči, kteří mají velkou kupní sílu, a to nejen vůči nám, ale obecně vůči trhu.

Kolik máte vlastních výdejních boxů?

Teď se pohybujeme okolo 300 boxů, ale hodně rozšiřujeme naši síť a do konce roku jich budeme mít 700 a v roce 2025 chceme otevřít dalších 700 boxů.

Lídři balíkomatů

Zásilkovna (Z-Box): 3665

Alza (AlzaBox): 1600+

PPL (PPL Parcelbox): 780

Conteg Group (Ox Point): 300

DPD (DPD Box): 200

Data z konce roku 2023

Takže přestože je staví všichni ve velkém a už je plechových schránek na některých místech dost a možná jsou poloprázdné, stále je to atraktivní?

Možná tady časem bude přeboxováno, protože všichni budují sítě výdejních schránek. Vnímáme, že nějakou páteřní síť potřebujeme, abychom nebyli závislí na externích partnerech. Jeden z našich velkých partnerů s největší otevřenou sítí je Alza. Máme smlouvu, ale pořád je to externí partner, kterého využívají i všichni ostatní konkurenti, a to je riziko. Posilujeme proto síť o vlastní boxy.

Jaké investice jdou do výstavby?

Jeden box stojí kolem 80 tisíc Kč. To jsou náklady bez výstavby, nájmů, nákladů na tým lidí apod.

Odlišuje se trendem výstavby boxů Česká republika od jiných evropských zemí?

Východní Evropa se v tom odlišuje od západní Evropy, služba zde akcelerovala podstatně rychleji. V České republice máme víc boxů než DPD ve Velké Británii. Na Západě jsou asi konzervativnější, ale možná je to jen otázka času.

Když jsme se ještě před covidem bavili o potřebě počtu výdejních míst v Česku, že na Českou republiku bychom potřebovali asi 1500 výdejních míst. Teď jich máme skoro 5500, do konce roku jich bude sedm tisíc a víme, že budeme muset síť dál budovat. Nemyslím ale, že tady každý z hráčů může mít tisíce boxů, protože budou prázdné.

Ředitel České pošty nedávno v rozhovoru pro Seznam Zprávy prozradil, že chce prodat Balíkovnu. Počítáte se mezi potenciální zájemce o koupi této sítě, která má přes pět tisíc výdejních míst?

Zatím se to k nám doneslo pouze z médií. Naše firma vždy zvažuje jakoukoliv akvizici.

Když jsme se spolu bavili před dvěma lety, kritizoval jste cenovou politiku Balíkovny, která v té době měla kampaň na dopravu zásilek za 10 korun, tedy nejen podle vás silně pod náklady.

Tyto kampaně pokračují. Podobně jako Packeta chtěla pomocí kampaní narůst před svým prodejem, u České pošty vidím to samé. Pokud je pošta stále dotovaná z peněz daňových poplatníků, proč by to nedělali? Nám se to nelíbí, ale nemůžeme s tím nic udělat.

Myslíte, že má Česká pošta v balíkové přepravě 30 procent podíl na trhu, jak tvrdí její ředitel?

Oficiální čísla o velikosti trhu neexistují, každý na to hledí svýma očima. Řekl bych, že na trhu je pár hráčů, mezi které patříme my, PPL, Česká pošta a Zásilkovna, kteří mají podobná čísla.

Získá konkurence sítí přes pěti tisíc výdejních míst České pošty výraznou konkurenční výhodu?

To si nemyslím, už dnes má skoro každý e-shop na stránkách skoro všechny providery. Jestli máte sedm nebo deset tisíc míst, je už z mého pohledu skoro jedno. Už jste na každém rohu. Jde o to, aby si nás vybral spotřebitel, na tom pracujeme.

V dubnu antimonopolní úřad rozhodl, že Zásilkovna musí otevřít tisíce poboček konkurenci. Jaký to mělo dopad?

Zásilkovně se povedl během covidu mistrovský tah, že během pandemie otevřeli svoji síť výdejních míst (pozn. redakce: například v obchodech, restauracích apod.). Podařilo se jim přesvědčit partnery, že pokud se chtějí vyhnout lockdownu, měli by se stát výdejním místem. To byl velmi dobrý nápad. Díky tomu se jim podařilo otevřít tisíce míst, které si exkluzivně zasmluvnili s velmi vysokou, pro někoho možná likvidační pokutou za porušení exkluzivity.

Když jsme po covidu začali také budovat vlastní síť, začali jsme narážet na to, že by si spousta z nich otevřela své prostory i pro nás nebo konkurenci, ale naráželi na statisícové pokuty. S rozhodnutím ÚOHS své provozovny mohou otevřít konkurenci, ale musím dodat, že stále to spousta z nich neví a vysvětlujeme jim, že s námi mohou spolupracovat.

Jak jste loni dopadli finančně?

Čísla nezveřejňujeme, ale mohu říct, že jsme přepravili kolem 46 milionů balíků, to představuje nárůst o deset procent. Letos odhadujeme, že porosteme na 55 milionů zásilek.

Za růstem jsou hlavně tržiště?

Nárůst je hlavně díky tržištím.

Doporučované