Článek
Rok 2022 ještě neskončil, ale už teď je jasné, že bude rekordní. Prodeje dražšího umění se drží stále vysoko.
„Lidé vnímají, že doba je složitá. Už covid zamíchal tím, jak lidé investují do umění a je zřejmé, že teď chtějí dobře uložit své peníze,“ vysvětluje Marina Votrubová, která s nákupy uměleckých děl pomáhá klientům UniCredit Bank. „Drahé věci se budou i dál dobře prodávat, mám ale pocit, že můžeme čekat útlum v těch drobnějších dílech,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys.
Důkazem je i květnové prolomení zatím nepokořené hranice sto milionů korun za umělecké dílo v tuzemské aukci. Do čela žebříčku nejdražších artefaktů se dostal obraz s názvem Staropražský motiv od Bohumila Kubišty z roku 1911, který sběratel koupil za 123,6 milionu korun.
To, že se byznys kolem umění výrazně roztáčí, dokládá i to, jak prudce se zvýšily částky v žebříčku nejdráže vydražených děl na aukcích v Česku. Zatímco ještě v roce 2020 celou polovinu tvořily artefakty s pořizovací cenou do dvaceti milionů včetně aukční přirážky, nyní se na nejvyšší příčky nedostalo dílo pod 54 milionů.
Češi se naučili kupovat umění on-line a dražit mnohem víc než dřív. „Dokonce to potvrzují i průzkumy, například aukční síni Sotheby's v minulém roce přibylo 44 procent nových klientů,“ připomíná Marina Votrubová. Z toho vycházejí odhady dalšího vývoje na trhu s uměním. „Pokud se na trh dostane nějaký další drahý obraz, podobný významem jako je ten Bohumila Kubišty, tak může padnout další rekord. Dokonce někteří odborníci říkají, že rekordy budou následovat mnohem rychleji za sebou.“
Stále však platí, že bohatí Češi jsou v nákupech spíše konzervativní a sázejí na jistotu. Ve světě umění to znamená koupit dílo už prověřené časem, v tomto případě nejčastěji období české moderny. Investoři se však „osmělují“ i směrem k dílům z 60. let minulého století a k současnému umění.
A kdo jsou ti, kteří teď chtějí investovat do umění miliony korun? „Jsou to lidé, kteří mají finance na to, aby vedle dalších nebo i finančních produktů mohli kupovat i umění, jsou to typicky muži a je jim okolo padesáti, šedesáti let,“ uzavírá Marina Votrubová.
Jaká díla nikdy nekoupit? A zvýšilo se riziko nákupu padělku? Celý rozhovor najdete ve videu nahoře.