Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Podporovat českou podnikavost a vytvářet tak angažovanější a odolnější společenské prostředí.“ Tak zní mise, kterou má na Wikipedii u svého jména napsanou podnikatel Vít Horký. Zakladatel úspěšného startupu Brand Embassy, který později ještě úspěšněji prodal, se o to snaží prostřednictvím organizace Czech Founders.
„Věřím, že jestli něco má Evropu postavit na nohy a Evropa má dnes opravdu problémy, a to v podnikání. Potřebujeme být víc podnikaví, kreativní a potřebujeme víc riskovat,“ vysvětluje v rozhovoru pro SZ Byznys Horký, který je zároveň členem 2ET.
Podnikatelský lyžák
K tomu, aby se Česko „rozpodnikalo“, mají pomoci takzvané podnikatelské lyžáky. „Spouštíme novou iniciativu. Na středních školách jsme všichni jezdili na lyžáky. Ano, naučit se lyžovat je úžasný fenomén a já jsem moc rád za to, že skoro všichni umíme krásně lyžovat, ale co kdybychom se místo lyžování učili jak podnikat nebo jak být víc angažovaní? Jak si víc všímat svého okolí?“ vysvětluje Horký. Podle něho je totiž škoda, že se podnikavost a angažovanost na školách dnes vůbec neučí.
V pilotním projektu tak od září startuje na vybraných středních školách ve všech krajích České republiky program „Lyžáky jinak“, který Czech Founders rozjíždí spolu s dalšími partnerskými organizacemi a který by to měl změnit. Fungování je podobné lyžařskému výcviku. Studenti stráví týden s podnikatelem, mimo školní místnosti. Jen se místo toho, jak zvládnout sjezdovku, učí první kroky v podnikání. Už teď se do projektu zapojili lidé z tuzemských firem, ale i z neziskových sektorů.
Vít Horký a Czech Founders
- Vít Horký je český manažer, zakladatel startupu Brand Embassy, zakladatel neziskové organizace Czech Founders z.ú. a spoluzakladatel a generální partner Czech Founders VC.
- Czech Founders VC je nezisková organizace a komunita zaměřená na podporu a rozvoj českých startupů s globálními ambicemi. Poskytuje platformu pro sdílení zkušeností, inspiraci a vzájemnou podporu mezi zakladateli startupů. Czech Founders se snaží zlepšit podnikatelské prostředí v České republice, prosazovat klíčové legislativní změny a přitahovat talenty i investice do startupového ekosystému.
- Mezi partnery Czech Founders VC patří například Richard Valtr (Mews), Zdeněk Cendra (CDN77), Slavomír Pavlíček a Marek Španěl (Bohemia Interactive), Hubert Palán (Productboard), Martin Hájek (Livesport), Andrej Kiska (Credo), Květa a Šimon Vostří (Ytica), Jakub Havrlant (Rockaway) a další.
„Budeme získávat první zpětnou vazbu a věříme, že i na základě spolupráce s Ministerstvem školství, Ministerstvem průmyslu a obchodu dosáhneme toho, aby byla tato iniciativa spuštěna na všech školách a byla přístupná všem. Ne každý musí být zrovna podnikatel z předních stránek magazínu. Někdo si třeba založí úspěšnou neziskovku, jiný bude angažovaný ve svém sousedství,“ dodává Horký.
Nejlepší rozhodnutí v největším průšvihu
Jak sám Horký říká, věří, že Česko i Evropa potřebnou proměnu zvládnou. „Nejlepší rozhodnutí dělají lidé v tom největším průšvihu. Možná by tedy bylo dobré si odpovědět na otázku, jestli už jsme dnes v dostatečně velkém průšvihu, abychom si řekli, že budeme víc riskovat a uděláme odvážnější rozhodnutí,“ dodává Horký.
Za první dobrý krok považuje nedávno schválený nový zákon o zaměstnaneckých akciích, který podle něj výrazně rozhýbe startupovou scénu. Začínající firmy totiž neměly dost peněz, aby zaplatili špičkové lidi, nyní by jim místo vysokého platu mohly nabídnout akcie vlastní firmy.
„Věřím, že je to základní kámen k tomu, aby se i v Česku mohla nabalovat ta sněhová koule, která se úžasně nabalila v Estonsku. Dnes je v Estonsku více než 15 procent lokální ekonomiky taženo právě technologickými a inovačními firmami,“ dodává Horký.
Jen pro srovnání - v Česku je to mezi pěti až deseti procenty. „Už dnes ale české technologické startupy a firmy zaměstnávají víc lidí než třeba zemědělský průmysl,“ dodává Horký.
Za deset let valuace v miliardách eur
Upozorňuje přitom na fakt, že technologické firmy vzniknou třeba za rok, za tři roky se mohou stát úspěšnými a profitabilními a za deset let mohou mít hodnotu v miliardách eur a zaměstnávat tisíce lidí. „Často jde navíc o finální produkt, který není závislý na automotivu, ani německé ekonomice. Může to zaručit, že naše ekonomika bude růst dlouhodobě. Navíc české startupy nepotřebují od státu vlastně nic, kromě férového hřiště, kde se mohou realizovat. Často to jsou navíc globální firmy se zákazníky z celého světa, ale potřebují lepší pochopení státní správy,“ tvrdí Horký.
Jen pro srovnání – Estonsko má v přepočtu na počet obyvatel desetkrát více startupů než Česko. Horký také upozorňuje, že tyto firmy jsou jiné než ty „klasické“ rychlejší a mezinárodní hned od začátku. „Potřebujeme také jednoduchá víza pro lidi mimo Evropskou unii a schopnost přitahovat kapitál z celého světa a nemít problémy,“ dodává Horký.