Hlavní obsah

Spořitelna chce představenstvo mladých. A bude jim za to platit

Spořitelna chce angažovat mladé, aby pomohli s rozvojem do roku 2030. V Agendě SZ Byznys to popisuje šéf banky Tomáš Salomon.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Chcete být členem představenstva České Spořitelny? Tak se přihlaste, vyzval nedávno šéf Spořitelny Tomáš Salomon mladé lidi a hned 2400 jeho výzvu vyslyšelo. Z nich teď banka vybere své stínové představenstvo.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Být členem nejvyššího vedení největší české banky krátce po dvacítce a bez předchozí praxe? Proč ne. Česká spořitelna chce přinést do firmy svěží vítr a „mladý pohled na svět“ a tak se rozhodla z mladých talentovaných lidí vytvořit stínové představenstvo.

A zájem je obrovský, říká v rozhovoru pro Agendu SZ Byznys „skutečný“ předseda představenstva banky Tomáš Salomon.

Proč jste vlastně přišli s touto výzvou?

Na jednu stranu to byl spontánní nápad, na druhou stranu se už dlouho zabýváme tím, jak zajistit služby spořitelny tak, aby byly relevantní, zajímavé a atraktivní právě pro generace, které nejenom dorůstají, ale začínají přicházet do produktivního věku. Myslím, že ty pohledy na to, jak by služby měly být prezentovány, se generačně velmi liší. Mladým generacím přijde zajímavé jak formou, tak obsahem něco trošku jiného než nám, kteří řídíme ty velké firmy.

Proto jsme si řekli, že tomu musíme jít naproti a těšíme se, jak ty pohledy namícháme, protože věkový průměr v představenstvu je nad 50 let. Prostě máme slepé skvrny v tom, jak se na věci díváme. Ne, že by představenstvo rozhodovalo o všem, ale významným způsobem ovlivňuje, kam se firma strategicky posune.

V práci se potkává pět generací. To dřív nebylo

Bez této výzvy by představenstvo „omladit“ nešlo?

Přirozenou cestou se určitě nějakým způsobem obměňuje, ale jsem přesvědčený, že to není dostatečně rychle. Dnes se na pracovištích potkává pět generací, to dřív nebylo. Dřív to byl mix dvou až tří generací. Pokud tomu nepůjdeme naproti, tak v té diverzitě může převážit pohled lidí, kteří jsou u vesla. To je škoda.

S jakým ohlasem se výzva setkala?

Mě osobně ten ohlas a zájem překvapil. Výzvu jsme vypsali na začátku září, ukončili ji 30. září. Přihlásilo se nám 2400 mladých lidí. To nás moc překvapilo. A ještě víc mě překvapil ten ohlas trhu. Evidentně jsme trefili velké téma, které se z různých úhlů pohledu řeší. My si nehrajeme na to, že bychom měli patent na rozum. Nenašli jsme ale ani inspiraci, kde bychom tento program mohli zkopírovat. Toto je experiment.

Nebude teď vaše mateřská Erste naopak kopírovat program od vás?

Byl bych moc rád, kdyby to fungovalo jako inspirace. I na základě ohlasu jsme se rozhodli, že budeme pravidelně sdílet zkušenosti. Bez filtru a lakování na růžovo.

První kolo pohovoru přes AI

Jak teď budete z 2400 uchazečů vybírat?

Chceme, aby byl celý proces transparentní a maximálně férový. Nejprve uděláme základní filtr. Mezi těmi přihlášenými jsou i lidé, kteří nesplňují některá z těch kvalifikačních kriterií. Není to jen věk, nemáme tam ostrou hranici typu: včera vám bylo třicet, už dnes nemůžete.

Spíš se snažíme odhalit ten mindset. Podmínkou je dobrá angličtina slovem a písmem – spoustu věcí řešíme mezinárodně a stejně tak je podmínkou minimálně středoškolské vzdělání. Tam kompromisy dělat nechceme. Také se nám hlásí šéfové firem, kteří mají pocit, že by velké firmě, jako jsme my, přidali hodnotu. To nezpochybňuji, ale to není cílem, myslím, že jim poděkujeme.

Budeme se ale snažit vytvořit i nějakou komunitu lidí, které to zajímá a pracovat s ní dál, vybíráme šest lidí, ale strašně si vážíme toho zájmu. Cílem je, aby se vybraných šest lidí podílelo na formulaci a dopilování strategie spořitelna na dalších pět let, do roku 2030.

A po tomto odfiltrování to bude probíhat jak?

Poté, co odfiltrujeme základní předpoklady, máme připravený technologicky definovaný pohovor s Avatarem. Budou muset natočit 90vteřinové video. Je na vás, co tam zhmotníte, ale mělo by odpovědět na otázku, jak si představujete, že se budou poskytovat finanční služby v roce 2030. Na základě tohoto pohovoru s AI, který jsme si nasimulovali a máme s tím už nějakou zkušenost, se pokusíme vyselektovat užší výběr.

Otevřená pozice: člen představenstva

To udělají vaši personalisté?

Ano, děláme si to vnitřně, jsme na to připraveni. Je to, jako bychom přijímali na tuto pozici člověka do spořitelny. Že byste komplet od nuly obsazovala představenstvo, to se vám nestane. To je zajímavý úkol.

Vybraná užší skupina lidí bude mít osobní interakci a pohovor, poměrně zevrubné posouzení toho, jak vlastně je schopná interagovat a fungovat. Z toho vyselektujeme dvacítku finalistů, se kterými budou mít jednotliví členové představenstva pohovory, aby si chemicky vybrali toho svého stínového.

Přihlásily se dvě třetiny mužů

Každý si vybere svého?

Každý si bude vybírat, ale my budeme dbát na to, aby dohromady mohli fungovat jako tým. Co je zajímavé, je mix uchazečů. Přihlásily se nám dvě třetiny mužů a jedna třetina žen.

Ženy nechtějí do představenstva?

Velmi často se řeší, že ten poměr není vyvážený, že tomu spousta firem jde naproti a snaží se to vybalancovat. Ale ukazuje se, že to není generační věc, že i když oslovíte mladé lidi, tak na tomto vzorku se ukazuje, že ta chuť se sebeprezentovat a ucházet o nějakou pozici je silnější u mužů než u žen. To je podle mě sociologicky strašně zajímavé.

Bude to placená funkce? A musí stínoví členové být na každém zasedání?

Abychom těm lidem umožnili se svobodně přihlásit, s tím, že tomu musí věnovat minimálně v uvozovkách poloviční úvazek, jsme zároveň připraveni je platit.

Jaký bude plat?

Asi ne jako současní členové představenstva, ale v každém případě by to mělo být placeno tak, aby jim to umožňovalo fungovat.

Bude to poloviční plat členů představenstva?

Děkuji za otázku, nebude. V každém případě to bude plat, který vychází z nějakého standardu u nás ve spořitelně. My si velmi sledujeme, abychom byli konkurenceschopní, takže si myslím, že to pro ty mladé lidi bude dostatečné. Nechceme, aby ti lidé přemýšleli, jestli si to vlastně mohou ekonomicky dovolit a tuto bariéru chceme odbourat. Proto to bude placená funkce. Rok s námi budou fungovat.

Je to tedy na jeden rok?

Zatím je to na rok. Jak jsem říkal na začátku, my nemáme žádnou zkušenost, žádný mustr, ale ten příští rok je pro nás ve spořitelně obzvlášť specifický tím, že spořitelna bude slavit 200 let od svého vzniku a založení. A my připravujeme další etapu našeho strategického směřování do roku 2030. A chtěli bychom to stínové představenstvo využít k tomu, abychom správně nadefinovali to, kam vlastně strategicky směřujeme. Jestli se to osvědčí a jestli ten program protáhneme, to nemůžu vyloučit.

Mladí klienti? Odvážnější, bezstarostnější, progresivnější

Je i z pohledu uživatelů bankovních služeb chování mladé generace hodně odlišné?

Minimálně je vidět to, že jsou odvážnější, možná bezstarostnější, ale zároveň bych řekl, že jsou správným způsobem moderní a progresivní. Nespoléhají jenom na pasivní uložení peněz. Jsou připraveni investovat, to je zajímavý fenomén.

Naše generace vyrostly na tom, že si část příjmů odkládaly a věřily, že takzvaně zhodnotí majetek. Tady mám pocit, že to ta mladá generace trošku lépe chápe. Prostě těch 50 až 60 let pasivního spoření se hrozně těžko láme a my tomu půjdeme naproti. To je jeden z důvodů, proč to chceme řešit s mladými lidmi a tu společnost zdravě infikovat, aby se aktivněji starala o své finanční zdraví.

Vidíte už, že budete muset zavést nové služby, nové funkce?

Myslím si, že to vyústí v to, abychom lidem otevřeli možnosti aktivně investovat. Investice jsou vždy spojeny s nějakým rizikem, ale když tomu rozumím dobře, tak je obrovský rozdíl mezi tím, jestli si jen někde pasivně odložím a věřím, že ty moje úložky porazí inflaci, versus aktivně spravovaná pravidelná investice.

Takto se bude měnit, věříme, že celý trh, ale my chceme být v tomto lídrem. Jsme významnou institucí, vlastně to máme i ve jméně – Spořitelna. Prostě investice jsou nový druh spoření, ale potřebujeme tím naše klienty provést tak, aby nenaráželi do zdi. Je to pro nás velké téma do budoucna.

Doporučované