Hlavní obsah

Spalováky jedou a vydělávají, ale budeme za ně platit pokuty, říká Jahn

Agenda SZ Byznys s Martinem Jahnem, členem představenstva Škoda Auto. Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

„Nové limity CO2 bychom mohli splnit tím, že drasticky omezíme prodej vozů se spalovacími motory. Nemůžeme ale prodávat jen elektromobily se ztrátou nebo minimálním ziskem,“ říká člen vedení Škoda Auto Martin Jahn.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

V prvním pololetí dodala Škoda Auto zákazníkům 448 600 vozů a stala se čtvrtou nejprodávanější značkou evropského trhu. Celková letošní výroba by měla být vyšší než loni, kdy automobilka jen v Česku vyrobila 781 tisíc vozů.

„To číslo nechceme říkat, protože přeci jen ty řetězce jsou trošku ještě rozkývané. Ale jsem přesvědčen, že to bude určitě více než v loňském roce,“ říká v Agendě SZ Byznys člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn. Upozorňuje ale, že prodeje elektromobilů letos výrazně zůstávají za očekáváním.

Jaký podíl na letošní výrobě budou mít hybridy a elektromobily?

To je zatím těžké odhadnout. Myslím, že bateriové elektrické vozy by mohly být okolo sedmi, osmi procent. Hybridů bude patrně o něco méně. Celkově to bude okolo deseti procent.

A jaká byla očekávání pro rok 2024?

S elektrickými vozy jsme chtěli být už někde okolo 10 procent.

Z jakého důvodu je i výroba modelu Enyaq pod původním plánem?

V prvním pololetí to bylo kvůli nedostatku silnějších motorů pro verzi 80 a čtyřkolky. To nám velmi chybělo, protože v prvním pololetí se ještě elektrické vozy prodávaly docela dobře. Letos obecně ta poptávka klesá a v druhé polovině roku se ten trend zrychluje.

Jak už to tak někdy bývá, když máme plnou možnost dodávat, je ta poptávka ve všech zemích Evropy menší. Čekalo se, že oproti loňsku dojde k výraznému nárůstu prodejů elektromobilů až o 15 až 20 procent a zatím se ukazuje spíše pokles o nějakých osm procent oproti loňskému roku.

To způsobuje poměrně velké problémy, nejenom značce Škoda. Myslím si, že všechny automobilky, které mají elektrická vozidla, prodávají výrazně méně, což má samozřejmě dopad i na objednávky komponentů. Komponentů na elektrické vozy je dostatek, naopak chybí některé komponenty na klasické vozy se spalovacími motory, takže je to takové komplikované období.

Chybí komponenty až tak, že komplikují výrobu spalovacích motorů?

Bohužel nám vypadly některé výroby spalovacích modelů. Nejvíce se to u nás dotklo například u modelů Kodiaq nebo Superb. Jsou to stovky, nebo nižší tisíce vozů, nejsou to žádné zásadní zásahy a jejich výroba se určitě dožene. Teď už běží.

Platí harmonogram, že příští rok Škoda Auto představí automobil do města a pak bude následovat sedmimístný model a elektrické combi?

Ten harmonogram víceméně platí. V letošním roce jsme ukázali model Elroq a jeho dodávky začnou v příštím roce. V příštím roce chceme také ukázat menší elektrický vůz Epiq a v následujícím roce to bude větší sedmimístný vůz. Uvedení elektrického combi se zatím odkládá, ale to je spíš souhra více dalších důvodů.

Jinak ten plán víceméně zůstává. Přestože je všeobecně o elektrické vozy menší zájem, my potřebujeme mít kompletní portfolio a nemůžeme zůstat pouze u dvou modelů. Pak budeme pokrývat hlavní potřeby zákazníků.

S elektromobily se musíme dostat přes 10 procent

Jaké budou podle vás prodeje elektromobilů v příštím roce? Kolik procent z vašeho portfolia budou tvořit?

To je extrémně těžké odhadnout. Zájem zákazníků se neodvíjí pouze od klasické poptávky, ale i od toho, jak v jednotlivých státech místní vlády podporují prodej elektrických vozů. Viděli jsme, že když dotace skončí, hodně to spadne, což byla otázka Německa. Německo teď uvažuje o tom, jestli ty podpory prodlouží a také v České republice se mluví o tom, že program podpory pro podnikatelské vozy bude prodloužen. Těžko se ale odhaduje i zájem zákazníků.

Vzhledem k tomu, že v příštím roce budeme nuceni prodávat výrazně větší objem elektrických vozů, abychom splnili nová pravidla CO2, myslím, že se bude muset dostat přes 10 procent celkového objemu. Už na to ale budeme mít dva vozy.

Minimálně deset procent elektromobilů –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ jak to ale uděláte?

Zavedli jsme nový vůz za velmi příznivou cenu, těsně pod hranicí 800 tisíc korun. To je na stejné cenové úrovni jako podobný vůz Karoq se spalovacím motorem. Elroq je přitom stejně velký, možná v nějakých parametrech větší a technologicky o něco vyspělejší.

Cena elektromobilů je na hranici profitability

Bude to stačit?

Uvidíme. Je velmi těžké to odhadovat. Tohle je velká technologická změna a ukázalo se, že objem zákazníků, kteří si tuto novou technologii chtěli koupit, tak už ji mají a ta konzervativnější většina prostě váhá. My jsme pro to udělali maximum, přivedli jsme na trh krásný nový vůz za velmi dobrou cenu. Ta cena je na hranici naší profitability, takže se snažíme opravdu nabízet zákazníkům maximum.

Teď vidíme snahy zvrátit zavedení normy CO2, pomáhá i ministr Kupka. Podaří se to?

Je to velmi důležité a doufám, že tato iniciativa šanci má. S poklesem zájmu o elektromobily bude mít naprostá většina automobilek potíže tyto limity splnit.

My bychom tyto limity mohli splnit tím, že bychom drasticky omezili prodej vozů se spalovacími motory. To samozřejmě nechceme. Nechceme zákazníky ošidit o vozy, které jsou moderní a které určitě mají nižší emise než starší vozy na silnicích. Mimo to nám spalovací motory stále přináší profitabilitu, kterou potřebujeme pro investice do nových vozů, přestavby závodů a vůbec do budoucnosti firmy a vývoje. Nemůžeme prodávat pouze elektromobily se ztrátou nebo minimálním ziskem.

Teď je prodáváte se ztrátou nebo s minimálním ziskem?

Situace s profitabilitou se stále zhoršuje, protože jak si asi všímáte, rostou slevy na elektrické vozy. Transakční cena se neustále snižuje. Třeba Enyaq měl na začátku svého prodeje poměrně solidní profitabilitu, pro nás akceptovatelnou a ta dnes výrazně klesá. U vozu Elroq je to v podstatě na hraně našich minimálních marží.

Naprostá většina zisků je z vozů se spalovacími motory

Jak vychází profitabilita elektrického modelu a modelu se spalovacím motorem?

Je tam poměrně velký rozdíl. Letos se pohybujeme okolo osmi procent prodejní rendity (výnosu), což je výrazný posun proti šesti procentům loni. To je minimální průmyslová rendita, kdybychom měli výrazně nižší, tak asi dlouhodobě nebudeme schopni přežít a konkurovat. A u těch elektrických vozů je prostě ta marže minimální. Naprostá většina prodejních zisků pochází právě z vozů se spalovacími motory.

Když nenavýšíte prodeje elektromobilů, jak velké pokuty Škodě Auto hrozí?

To se strašně těžko definuje. Nevím, jak se bude vyvíjet trh, ale ta částka – neumím ji a ani nechci specifikovat – by byla výrazná.

Co znamená, výrazná?

Bylo by to výrazný zásah do našeho zisku.

Miliardy euro?

Já o tom nechci spekulovat. Těch možností, jak se s tím vyrovnávat, je mnoho. Můžeme nakupovat i kredity od jiných firem, které limity plní. Nemusí to být jen pokuty, může to být právě i snížení prodeje portfolia vozů se spalovacími motory.

To ale dělat nechcete…

Nechceme, protože zásah do profitability by to byl tak jako tak. Budeme platit pokuty, nakupovat kredity, nebo snížíme prodej vozů, na kterých vyděláváme. V každém případě by to byl zásah do profitability.

Česko je proti limitům CO2, jaký je ale postoj Německa?

První země, která s těmito aktivitami začala, byla Itálie, pak Česká republika. Myslím, že o tom velmi vážně uvažuje Francie. V Německu, je to trošku problém vládní koalice, kde má poměrně velkou sílu stále Strana Zelených. Myslím, že v Německu to je vnitropolitický problém a uvidíme, jak se ta vnitropolitická debata vyvine. Doufám, že Německo i díky důležitosti svého průmyslu tuto iniciativu podpoří.

Proč se odpor proti limitům CO2 zvedl až teď? Vždyť jsou dané od roku 2019.

To ano, ale od roku 2019 prodej elektromobilů každý rok poměrně výrazně rostl. V minulém roce to bylo okolo 16 procent a my jsme předpokládali, že se letos dostaneme na 20 procent. V Evropě jsme ale kolem 14 procent a zprávy z trhu ukazují, že ta přirozená poptávka tam není. Mimo to přišlo do Evropy výrazné množství nových značek, takže ten koláč je menší.

Je tu hodně značek, které zápasí o malý trh

Je menší o 10 procent?

To nevím, ale je tu mnoho nových značek a vozů, které zápasí o ten malý trh, což má také dopad na nižší profitabilitu. To není jen o tom, že bychom museli platit pokuty, ale i o tom, že na vozech, které tlačíme do trhu, také méně vyděláváme. Pro nás –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ z hlediska finančního vyjádření –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ došlo k výraznému zhoršení.

Bude to naopak znamenat další zdražení vozů se spalovacími motory?

Já si myslím, že ne v žádném zásadním měřítku. I trh vozů se spalovacími motory je poměrně konkurenční. Je tu hodně značek, které mají plnou výrobu a snaží se maximalizovat své prodeje. Tržní prostředí je extrémně konkurenční.

Už víte, jak dlouho poběží výroba modelů Kamiq, Scala a Fabia?

Chceme je vyrábět tak dlouho, jak to bude legislativně možné a dokud to bude finančně přínosné. Musí tedy platit dvě podmínky: Pravidla musí být taková, abychom ty vozy mohli prodávat a podmínky takové, že se budou prodávat s určitým ziskem. Pak se můžeme bavit o jakémkoliv datu. Pokud tyto podmínky budou platit, budeme se snažit všechny naše vozy se spalovacími motory prodávat nadále.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované