Hlavní obsah

Některé závody Volkswagenu nemohou přežít, říká šéf odborářů ze Škody Auto

Druhá část rozhovoru s Jaroslavem Povšíkem ze Škoda Auto. Video: ZuzanaHodková, Seznam Zprávy

Škoda Auto dostane lakovnu za půl miliardy eur. „Lakovna je alfa a omega, ale patří k nejdražším investicím. Když je teď v koncernu krize, peníze se schraňují a každá koruna, každý cent se převrátí v ruce,“ říká Jaroslav Povšík.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Uvalí Donald Trump na evropské automobilky clo ve výši 25 procent? Český automotive zůstává v nejistotě a vyčkává: „Budeme to počítat,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys předseda Podnikové rady odborů KOVO a místopředseda dozorčí rady automobilky Škoda Auto Jaroslav Povšík s tím, že otázkou je, zda bude ohlášená cla americký prezident nějak vyvažovat.

„Teď zavedl cla na Kanadu a Mexiko, ale automobilkám dal na nějakou chvíli výjimku. Na druhou stranu, známe jeho špatný vztah k Evropské unii vůbec, a z toho vůbec nejhorší k Německu, kam patříme, “ dodává Povšík.

Podívejte se na první část rozhovoru s Jaroslavem Povšíkem.

Dle agentury Bloomberg by případná cla v letošním roce snížila evropským automobilkám zisky celkem o 5,88 miliardy eur (147 miliard korun), z toho zdaleka nejvíce dvojici Stellantis a Volkswagen. To by logicky zasáhlo i Škodu Auto, která pod VW spadá.

„My jsme koncern Volkswagen - máme platformové vývoje. Jestliže to zasáhne nějaký typ vozu, zasáhne to i nás,“ dodává Povšík, který se ale domnívá, že situace se zdá být vyhrocenější, než je. „Ta hra nepůjde takto vysoko, ani od Trumpa – že by Evropu postavenou na automobilovém průmyslu totálně zdevastoval,“ dodává Povšík.

Závody Koncernu? Některé nemohou přežít

Koncern VW se přitom nachází v nelehké situaci a už před koncem minulého roku se s odbory dohodl na pětiletém plánu snižování počtu německých zaměstnanců o 35 000. Uzavřen byl také závod Audi v Bruselu. Původně se očekával daleko radikálnější řez, ale závodů v Německu se zatím zavírání nedotklo.

„Na lokalitách v Německu zatím ne, ale ví se, že skleněná manufaktura v Drážďanech nemůže přežít. Může z toho být do budoucna určitý skanzen nebo muzeum. Něco, kde se bude předvádět, jak vyrobit auto. V Německu existuje specifikum, že je velmi obtížné tvrdě restrukturalizovat závody na území bývalé NDR, kde je to politicky velmi citlivé. Je jasné, že to vyvolává militantní nálady,“ říká k aktuální situaci Povšík s tím, že zatím jde o úvahy, ale závod do budoucna nebude možný. A poukazuje také na tamní úspěch Alternativy pro Německo (AfD)

„Pak máme závod v Osnabrücku, jeden z posledních závodů, který jsme přikoupili. To byla taková politická koupě a ten je také velmi nevýkonný. Pak je tu plně elektrický závod Zwickau, který jede napůl,“ dodává Povšík. Velký problém má dle něj i hlavní matka – tedy závod ve Wolfsburgu, kde ze čtyř linek jedou jenom dvě. „Tam bude největší zářez a o práci přijde 4000 vývojových pracovníků a místo výroby cca 1 milionu vozů se vyrobí něco málo přes 400 tisíc.“

Zatímco ve Škoda Auto skončilo kolektivní vyjednávání růstem mezd o 3 procenta a mimořádným bonusem více než 200 tisíc pro každého zaměstnance a kolektivní smlouvou podpořenou klauzulí, že nedojde k propouštění, v Německu je situace odlišná.

„V hlavním závodě VW, ke kterému přísluší veškeré takzvané západoněmecké lokality, chtěli přidat 7 procent, pak to spadlo na 5 procent. Těchto 5 procent ale zaměstnanci pět let neobdrží ve svých výplatách - bude z nich vytvořen sanační fond, který pomůže vyrovnat se právě se zmíněnými 35 tisíci propouštěných zaměstnanců. Smlouva obsahuje i další velmi bolestivé a citlivé restrikce, třeba u pracovních jubileí. Tyto restrikce platí po dobu minimálně 5 let,“ vysvětluje Povšík s tím, že 35 tisíc odchodů je ale jen minimální počet.

„To je základ. Možná bude každý rok více zaměstnanců, kteří budou muset odejít do předčasných důchodů,“ dodává. Ve finále by se počet odchodů z VW mohl dle něj vyšplhat na 40 tisíc.

Škoda propouštět nebude

Ve Škoda Auto se dle Povšíka propouštět nebude, i když i tuzemská automobilka chce v následujících letech postupně zeštíhlit. „Bude to opravdu jen přirozená fluktuace a přirozené odchody. Do budoucna je jasné, že e-mobilita přinese úplně jiný systém výroby, jiné kvalifikace, jiné technologie 4.0, robotizace a novou organizaci práce. K přepočtu zaměstnanců může docházet třeba i délkou roční, měsíční, týdenní a denní pracovní doby,“ říká Povšík.

Odborář připomíná, že automobilka nikdy nepropouštěla a ani propouštět nebude. Svým zaměstnancům například v administrativě ale nabídne přeškolení a transformaci na jiné požadované dovednosti. „Máme v naší akademii Škoda Auto připravené všechny projekty,“ dodává.

Inspirace u Muska – auto jako Lego

Automobilce se zároveň podařilo získat významnou investici. Dlouho totiž bojovala o novou lakovnu na elektrická auta a teď to vypadá, že konečně vznikne. „Lakovna je alfa a omega, ale patří k nejdražším investicím. To je 550 milionů eur, a když je teď v koncernu krize, peníze se spíš schraňují a každá koruna, každý cent se převrátí v ruce,“ popisuje Povšík. Rozhodnutí tak předcházely podrobné a náročné propočty, zda by nešlo využít lakovnu z jiných závodů.

„Například ve Zwickau dnes jede lakovna jen na půl. Když ale spočítáme, kolik by stála přeprava, logistika a kvalita přepravy, zjistíme, že je to drahé. To byl plus pro lakovnu u nás,“ popisuje Povšík.

Dalším krokem v uvažování koncernu pak byla inspirace u Elona Muska a jeho takzvaného „gamechangeru“ – tedy výroby auta jako stavebnice. „Problém ale je, že na této stavebnici máte 70 procent dílů plastových, případně z nějakého kompozitu. Ten nám musí někdo dělat, protože my na to nemáme technologie, a tím, že se všechno posílá probarvené a vy to jen montujete, nebyla by lakovna potřeba. Jenže tohle by zasáhlo i naši nářaďovnu, lisovnu a lakovnu, protože se primárně pracuje s ocelí a plechem,“ popisuje Povšík s tím, že při počítání se zjistilo, že plastové díly by byly dražší než plechové.

„Muskův gamechanger“ přesto v koncernu nakonec prošel - ale v „plechové“ podobě. Jako první ho začne využívat Volkswagen ve Wolfsburgu. „My jsme dostali tu výjimečnou druhou pozici, že to budeme dělat tady, ale z plechu - a tím pádem se nedostaneme do problémů. Lakovna se tu postaví – už se začala stavět, nakupují se stroje. Je tam samozřejmě restrikce uspořit co nejvíc peněz,“ popisuje Povšík s tím, že kdyby toto rozhodnutí nepadlo, Škoda Auto by se dostala do problémů a v ohrožení by bylo minimálně deset tisíc zaměstnanců.

S gamechangerem se dle Povšíka totálně změní systém výroby elektrických vozů. „Bude to, jako když stavíte lego. Nová technologie, nové postupy, hodně robotizace a auta poskládáte rychlejším a levnějším způsobem než dosud. Sice tam bude vysoká počáteční investice do robotů a propojení, ale celkově se pak ušetří,“ dodává.

Doporučované