Hlavní obsah

Šest malých dětí ze sta má nadváhu. Řada rodičů neřeší složení ani cukrovinky

Vladimír Kučera je ve společnosti Hero už od roku 2012. Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Česká populace tloustne, a to v čím dál mladším věku. Z aktuálního průzkumu STEM/MARK mezi tisícovkou dětí ve věku dva až sedm let vychází, že více než šest procent dětí má už v takto raném věku pediatrem diagnostikovanou nadváhu.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Děti v Česku a obezita

37 procent dětí ve věku do šesti let jí cukrovinky každý den, pro téměř čtyři procenta dětí jsou hlavním nápojem dne převážně sycené slazené nápoje. Téměř čtvrtina rodičů navíc připouští, že při výběru potravin pro děti je pro ně rozhodující pouze cena.

Vladimír Kučera ze společnosti Hero, která si průzkum u STEM/MARK objednala, upozorňuje, že v Česku malé děti přechází velmi brzo na dospělou stravu. „Už například v 19 měsících přechází děti na běžnou stravu, která může být vysokoenergetická, plná cukrů, tuků, solí, což pro takto malé děti není ideální. Z výzkumu vyplynulo, že v podstatě pětina rodičů v zásadě ví o tom, že své malé děti nekrmí zdravě. Polovina rodičů ani nestuduje složení výrobků,“ říká Kučera.

Hero je součástí mezinárodní švýcarské potravinářské společnosti, která na trh dodává dětskou a kojeneckou výživu či cereální tyčinky. Pomocí průzkumu chtěla zjistit preference českých zákazníků. Výsledky ji ale překvapily.

„Řada dětí má nadváhu. Toto číslo se hodně navýšilo hlavně v období po covidu, kdy se děti přestaly hýbat, ale pokračovaly dál v konzumaci vysokoenergetických potravin,“ říká Kučera. Firma je na českém a slovenském trhu už 20 let a v obou zemích její tržby atakují miliardu korun. Zisk se pohybuje v řádech „nízkých desítek“ milionů korun. Loni ale poprvé v historii čísla klesla.

Značky dětské výživy

Allnature - česká značka zdravé výživy

Hami - původně česká značka, dnes patří do portfolia Danone

Hipp - německá značka s tradicí od roku 1899

Nutrilon - značka z portfolia Danone

Beta - patří do koncernu Nestlé

Sunar - původně česká značka, kterou v roce 2004 koupila společnost Hero

„Je to ze dvou důvodů. Rok 2022 by extrémně vysoký v oblasti dětské výživy. Ve chvíli, kdy vypukla válka na Ukrajině, byla tu spousta maminek s dětmi a nárůst byl opravdu obrovský. Druhý důvod byl loňský nárůst vstupů, což se projevilo v cenách výrobků,“ vysvětluje Kučera s tím, že letos by se čísla měla zlepšit. Podle posledních zveřejněných údajů měla firma jen v Česku v roce 2022 nárůst tržeb o 18 procent – ze 704 milionů na 833 milionů korun.

Češi nakupují v akci

Hero dodává své výrobky nejenom do Evropy, ale i na Blízký východ, do Afriky, Jižní a Severní Ameriky či Číny. Český trh je podle Kučery absolutně odlišný, a to kvůli rekordnímu počtu slevových akcí.

„Prodej výrobků v akci je tady absolutně nejvyšší z celé Evropy. Já si dovolím říct, že to je nejvíc v rámci celého světa, protože tady to už dosáhlo více než dvou třetin výrobků, které se prodávají ve slevách,“ říká Kučera a dodává, že český spotřebitel vnímá nákupy v akci jako své vítězství.

Doporučované