Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Povinné zálohování PET lahví a plechovek je téma, které rozděluje Česko. Do konce léta má změnu projednat vláda. Záloha by měla činit čtyři koruny. Zatímco v Česku budí systém vášně, na Slovensku už funguje přes dva roky a lidé si na něj zvykli.
„Vychází to tam zatím výborně, návratnost je už přes 90 procent, což je nad očekávání dobré. Myslím si, že odhady v tomto období byly někde nad 80 procenty,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys generální ředitel Mattoni 1873 Ondřej Postránský. Těch 90 procent vysbíraných lahví a plechovek je i cílem Evropské unie.
A k těmto cílům se podle Postránského Česko jinak než bez záloh nedostane. „V současnosti se v České republice vysbírá 75 procent PET lahví, ale jenom 26 procent plechovek. Primárně u plechovek tedy jinak než přes depozit vůbec nemáme šanci dosáhnout cíle, který nám Evropská unie dává,“ dodává.
Velká návratnost zálohovaných lahví však už na Slovensku vedla k nutnosti navýšit poplatky do systému, a tedy i k mírnému zdražení cen nápojů. „Systém je samofinancovatelný, a protože je výběr PET lahví vyšší, než se čekalo, aby se systém mohl financovat, musely se poplatky zvýšit. A ano, došlo i k mírnému zdražení. O jednotky procent,“ dodává Postránský.
Záloha? Lidé to znají z piva
Právě vysokými náklady na zavedení a provoz celého systému, který bude spojen s nárůstem cen výrobků, argumentují i odpůrci zálohování. To se podle šéfa Mattoni 1873 vůbec nemusí stát, když bude systém správně nastaven.
Nebojí se ani toho, že by kvůli záloze, a tedy „optickému zvýšení ceny“ lidé tyto obaly kupovali méně. „Bude to opticky možná vypadat víc, ale je to stále záloha, a myslím, že tomu lidé rozumí. Znají to z piva. Když si jdete koupit pivo, tak také víte, že na láhev je záloha tři koruny, a tu cenu si odečtete,“ dodává.
Společnost Mattoni 1873 už v roce 2021 zavedla zálohy u skleněných lahví. „Funguje to dobře. Není to masový produkt, ale funguje to,“ říká Postránský s tím, že prodeje zálohovaných skleněných lahví jdou do jednotek milionů. „V celém objemu společnosti jde o malá procenta. Ani jsme ale nečekali, že to bude konkurovat PET lahvím,“ dodává.
Rekordní rok a 143 milionů na odměnách pro zaměstnance
V loňském roce zaznamenala společnost Mattoni 1873 rekordní výsledky – tržby vyskočily o 18 procent na 21,8 miliardy korun. EBITDA společnost nezveřejňuje, ale vrátila se na předcovidové hodnoty. Firma proto svým 3400 zaměstnancům rozdala mimořádné odměny v hodnotě 143 milionů korun. Letos chce opět růst.
„Některé kategorie jsou na úrovni loňského roku, některé mírně rostou. Rostou přírodní vody a naopak sycené nápoje klesají. Samozřejmě plánujeme růst, ale ne tak výrazně jako loni,“ dodává Postránský, podle kterého byl růst v roce 2023 hodně ovlivněn rokem předchozím, který by firma nejraději „škrtla“.
„To byl rok plný inflace. Cokoliv srovnávat s rokem 2022 je umělé. Ten rok byl opravdu zvláštní, byly tam obrovské náklady na všechno. To srovnání není v pořádku,“ dodává a doufá, že firma bude do budoucna růst ještě výrazněji.
„My jsme si vytyčili cíl, že bychom chtěli dosáhnout tržby na úrovni jedné miliardy eur. Nevím, jestli toho dosáhneme už letos, ale určitě v blízkých letech. Tam míříme,“ říká Postránský.
Vyšší DPH nápojáři zvládli
Letošní rok se vyvíjí dobře i přesto, že od ledna vláda v rámci konsolidačního balíčku zahrnula nápoje do 21procentní sazby DPH, což nápojáři považují za křivdu a nefér krok. Prodejům pomohlo nejenom dobré počasí, ale i promoční akce obchodů.
Právě extrémně časté promoční akce jsou důvodem, proč společnost Mattoni považuje český trh za náročný. Majitel společnosti Alessandro Pasquale dokonce Česko nazval tím nejtěžším trhem. Kdo prý uspěje tady, může uspět kdekoliv na světě.
„Vnímám to naprosto stejně. Česko je premiantem v promocích. Je tady obrovsky konkurenční trh. Nejenom kvůli akcím, ale i kvůli konkurenčnímu boji řetězců. Tady je opravdu těžké uspět, protože tady musíte válčit každý den,“ dodává.
Český zákazník si podle něj potrpí na to najít v letáku tu nejlepší cenu. Jenže dodává, že promoce a cenový boj dlouhodobě vedou k horší kvalitě pro spotřebitele. „Nejsou peníze na investice, nejsou peníze na vývoj, takže si myslím, že rozhodování čistě podle ceny není dlouhodobě udržitelné,“ podotýká.
Mattoni se proto nebrání vydat se i na trhy západní Evropy. „Západní Evropa je také možnost. Doteď jsme se dívali trošku jiným směrem. Když se ale otevře nějaká zajímavá možnost, proč ne. Myslíme si, že máme zajímavé know-how především v přírodních vodách a je taková výzva to ukázat i na západ od našich hranic, že tento segment umíme,“ říká Postránský.