Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
„Pojedeme tempem, jaké nám umožní dodávky. Myslím si, že v listopadu by se to už mělo finálně stabilizovat, říjen je ale otevřený,“ říká v Agendě SZ Byznys Martin Jahn s tím, že automobilka zároveň zvýšila výrobu vozů, které výpadky dílů nepostihly – jako je například Enyaq.
Přímo u slovinského dodavatele, který zkolaboval kvůli záplavám, má Škoda stále svůj tým lidí. Ti v první fázi čistili zatopené díly, teď se snaží znovu rozjet výrobní stroje. „Od příštího týdne už pojedou dvě linky, takže to sice nebude plný provoz, ale nějaká výroba už pojede,“ dodává Jahn.
Aktuální výpadek bude mít dopad i na odbyt automobilky. Zatímco v srpnu šlo o 65 tisíc aut, září bude podle Jahna slabší. „V celkovém součtu tohoto roku jsem ale přesvědčen, že budeme nad rokem loňským,“ říká Jahn s tím, že na jeden milion prodaných vozů ročně by se Škoda mohla vrátit do dvou let. V horizontu tří až pěti let je pak podle něj reálný i návrat na „předcovidová“ čísla – tedy milion a čtvrt prodaných vozů.
„Bude to záviset na tom, jak rychle se bude rozvíjet expanze v Indii, Vietnamu a na nových trzích,“ říká Jahn s tím, že se Škodovka chce vrátit na trhy Středního východu a v postsovětských zemích, kde zvažuje i výstavbu vlastního výrobního závodu.
„Díváme se tam, kde máme potenciál, historickou bázi a kde nám konkurenční prostředí umožní dobře se na trhu etablovat. V současné době jsou to plány, na kterých pracujeme,“ říká Jahn s tím, že na nových trzích chce značka začínat se spalovacími motory, ale předpokládá, že se přechod na čistou mobilitu odehraje po celém světě.
Poptávka po spalovacích motorech je stále velká
Právě elektromobilita a přechod na ni je teď téma číslo jedna. V celkovém koláči prodejů však budou podle Jahna letos elektromobily tvořit méně než deset procent prodejů.
„Co se týče naší zákaznické základny, tak zejména ve střední a východní Evropě je poptávka po spalovacích motorech ještě stále velká. Počítáme proto s tím, že budeme mít do roku 2035 v nabídce našeho portfolia jak spalovací motory, tak i elektrické vozy,“ říká Jahn s tím, že prodeje elektromobilů budou výrazně narůstat.
„Od příštího roku budeme uvádět každý rok na trh nový model a předpokládáme, že ke konci této dekády se dostaneme na 50 až 70 procent nově prodaných vozů v oblasti bateriových elektrických vozů,“ dodává Jahn.
Do velké cenové války se nepustíme
Prodejům elektromobilů z Boleslavi však stále více konkuruje nízkými cenami Tesla, která se pustila do masivního zlevňování svých modelů. Dominuje tak i českému trhu elektromobilů.
„Bylo jasné, že v rámci té ohromné transformace budou přicházet na trhy nové subjekty jako například Tesla nebo některé čínské automobilky. Určitě to s trhem zahýbalo,“ přiznává Jahn s tím, že Škoda na cenovou politiku sice reaguje například atraktivním operativním leasingem, ale nechce se pouštět do „velké cenové války“.
„Musíme zajistit, že i ty elektrické vozy budou mít nějakou minimální profitabilitu. Vzhledem k tomu, že ceny baterií jsou pořád velice vysoké, snižování cen elektrických vozů nejde. Budeme se přizpůsobovat konkurenci, nicméně cenová válka, která by šla pod naše výrobní náklady, nemá smysl. Určitou minimální profitabilitu musíme zajistit, abychom mohli tu další transformaci financovat,“ dodává Jahn.
Člen představenstva Škody Auto si uvědomuje, že je cena jeden z hlavních faktorů, zároveň však věří, že nové a menší elektromodely budou levnější, a tedy budou určitou odpovědí.
Zatím ten nástup čínských značek není dramatický
„Zatím ten nástup čínských značek nevidíme tak dramaticky, situace na automobilovém trhu se bude měnit, některé značky budou ztrácet, některé budou získávat a elektromobilita bude znamenat celosvětově i nástup čínských značek. Nicméně my počítáme s tím, že pozice Škody v Evropě zůstane velice solidní a spíše poroste.“
V současné době Škoda vyrábí v Česku elektrický Enyaq a plánuje zde vyrábět i model, který bude uveden na trh příští rok. Naopak plánované malé SUV bude vyrábět podnik ve Španělsku.
„Elektrické vozy budou průběžně rozložené v různých závodech koncernu podle toho, na jaké platformě jsou nebo kde je volná kapacita,“ říká Jahn s tím, že věří, že výroba Enyaqu v Česku zůstane.
„Jak rychlá bude přestavba ostatních závodů, závisí na mnoha faktorech, třeba i na tom, jaká bude výsledná podoba normy Euro 7. Uvidíme, jak dlouho budeme schopni vyrábět i menší vozy se spalovacími motory. Budeme postupovat v souladu s tím, jak se bude vyvíjet elektrický trh.“
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.