Hlavní obsah

Rusko je agresor, já pacifista. Naše drony proto zbraně neponesou, říká výrobce

Rozhovor s Ladislavem Semetkovským, šéfem české dronové jedničky Primoco. Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy

Je pár věcí, ve kterých je Česko špička. Patří k nim výroba bezpilotních letounů. Společnost Primoco pro své drony nedávno získala vojenskou certifikaci NATO. Létají hlavně na Ukrajině. Nová doba ale slibuje víc zakázek v EU.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Pro jednu firmu byznysová pohroma, pro druhou příležitost. Tuzemský výrobce dronů Primoco prolétne turbulencemi Trumpovy celní války bez úhony, domnívá se zakladatel jedné z nejhodnotnějších českých firem podle žebříčku Česká elita Ladislav Semetkovský

„Cla se nás netýkají, neprodáváme do Spojených států amerických, ale primárně do Evropy, Asie a na Blízký východ. Cla nám naopak pomáhají,“ řekl v SZ Byznys. Nové poplatky totiž ztěžují situaci jejich konkurentům.

Poté, co Evropa dostala z Ameriky varování, že už nebude garantovat její bezpečnost, chce se starý kontinent vyzbrojit sám. Primoco se tak rýsují nové obchodní příležitosti. „Armády budou v akvizicích upřednostňovat evropské nebo domácí výrobce. A samozřejmě vzniká otázka kolem budoucnosti techniky jako F-35 a to je pro společnost typu Primoco báječná zpráva. Minimálně v západní Evropě z toho Primoco už dneska těží,“ míní Semetkovský.

Další nové zakázky mu může přihrát prestižní vojenská certifikace podle standardů NATO, kterou letos získal jejich vlajkový stroj Primoco One150. V kategorii středně těžkých strojů do 150 kilo je jediným držitelem takového osvědčení na světě.

Zbraně nosit nechceme

V praxi to znamená, že zatímco dosud musely bezpilotní letouny podstupovat složitý a zdlouhavý certifikační proces při každém prodeji do zahraničí, nově je mohou státy NATO zařazovat do výzbroje napřímo. „Je to obrovská konkurenční výhoda, protože když máte produkt, který je jako jediný na světě certifikovaný, tak jste automaticky u těch nejnáročnějších zákazníků na světě v hledáčku,“ říká Semetkovský.

Pro získání osvědčení musely drony podstoupit stovky testů, na kterých pět let pracovalo přes 40 lidí, uvedl šéf firmy.

Zároveň Primoco nově pro svůj bezpilotní stroj LUC získalo oprávnění létat nad hustě zalidněnými oblastmi. „Dneska můžeme fakticky například i nad hlavní město Prahu. Kdyby třeba policie potřebovala letět nad velkou aglomerací. Náš bezpilotní letoun má i záchranný balistický padákový systém. Kdyby došlo k vysazení motoru nebo střetu s ptákem, vystřelí se padák,“ popisuje spolumajitel firmy.

Primoco UAV

Firmu na vývoj a výrobu středně velkých dronů založil Ladislav Semetkovský se společníkem Gabrielem Fülöppem roku 2015.

V červenci 2015 vzlétl jejich první letoun.

Sériová výroba začala o rok později modelem UAV One 100 s maximální vzletovou hmotností 100 kg.

Dnes je vlajkovu lodí Primoco UAV 150. Má dolet dva tisíce km, cestovní rychlost 100-150 km/h, uveze 30 kg nákladu.

Letos bude většina dronů  z Primoco létat po Evropské unii, zatím ale v dodávkách dominuje Ukrajina. Desítky dronů z Česka tam chrání ukrajinské hranice, létají na průzkumné mise, vykonávají zpravodajskou činnost. Požadavku, aby nosily i zbraně či munici v boji proti ruskému agresorovi, Semetkovský ale vyhovět nechce.

„Jsem pacifista a nechci, abychom vyhrocovali situaci. Vnímám Rusko jako agresora. Vnímám to ale i tak, že náš letoun je extrémně vyspělý právě v detekci toho agresora nebo cíle. My děláme detekci a likvidaci dělá někdo jiný, ať už z letounu nebo z nějakých pozemních sil.“

Pro českou armádu nelétají

Drony se značkou Primoco dnes létají v patnácti zemích na čtyřech kontinentech, Česká armáda je nepoužívá. „Z pohledu České republiky tam není žádné zdůvodnění. Prostě se s námi nebaví. Mají své koně a my prodáváme výhradně do zahraničí,“ řekl Semetkovský.

Armáda se hájí, že jestli bude bezpilotní prostředek vyrobený českou firmou nebo ne, nemůže ovlivnit. „Záleží na nastavených kritériích, splnění specifikací na tento prostředek, schopnostech dané firmy, a Ministerstvu obrany. Jako gestor UAS (unmanned aircraft systems, drony) v Armádě ČR jsem přesvědčen o existenci českých firem, které by dokázaly naplnit naši určitou poptávku a viděl bych v tom i vojenské (logistické) výhody,“ uvedl pro SZ Byznys Roman Hyťha, ředitel sekce zpravodajského zabezpečení Ministerstva obrany.

„Účast českých firem se pomalu prosazuje, vezměme si jen prostředek SkySpotter 152 firmy Liaz, který by mohl v budoucnu sloužit pro podporu našich míst velení,“ míní Hyťha z Ministerstva obrany.

Právě nákup vrtulníků SkySpotter ale Semetkovský také kritizuje a dokonce si na ně stěžoval u antimonopolního úřadu. „Všechny nákupy, které se realizují v posledních letech, jsou ad hoc na konkrétního uchazeče vlastně bez výběrového řízení, bez certifikace, v podstatě popírání tržního prostředí.“

Koncem loňského roku totiž resort v čele s Janou Černochovou podepsal smlouvu na dodávku bezpilotních vrtulníků SkySpotter 152M vybavených čidly a komunikačními prvky za 285 milionů korun. Ty obraně dodá státní podnik Vojenský technický ústav (VTÚ), vyrobí je liberecký LIAZ. Nákup proběhl bez výběrového řízení, což Primoco napadá.

„Podali jsme stížnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. A naše stížnost byla tento týden zamítnutá, takže uvidíme, jestli se budeme chtít odvolat, nebo nikoliv,“ sdělil majitel Primoco.

Roman Hyťha z Ministerstva obrany také odmítá kritiku, že armáda nemá žádnou koncepci bezpilotního letectví. „Provedli jsme přehodnocení některých projektů, a upozadili jsme „nemotornější“ a dražší drony vyšší váhové kategorie s fixním křídlem, které potřebují vzletovou dráhu. Oproti tomu dostaneme drony přímo k bojovým jednotkám. Budou menší, lehčí, a bude jich násobně víc,“ uvedl.

Primoco má za svou desetiletou existenci na kontě přes dvě stě letounů. Letos jich dodá mezi 50 až 60. Kapacity jsou ale výše: „Jsme schopní dodat zákazníkům dva letouny týdně,“ říká Semetkovský. Většina komponent je vyráběná a vyvíjená v Primocu. Stroje se pak montují v Praze v Radotíně. Zároveň v Písku vzniká větší fabrika, v provozu má být za tři roky.

Ačkoli nyní Primoco dodává primárně ozbrojeným složkám, do budoucna by rád více obsloužil i klienty z civilní oblasti. Jeho stroje se totiž používají ke kontrole kritické infrastruktury, jako jsou ropovody a plynovody či sítě vysokého napětí.

Jeden stroj je za milion eur

Ceny strojů se velmi liší a záleží na vybavení. „Jeden letoun včetně senzorů řídicích systémů, výcviku, náhradních dílů vychází zhruba lehce pod jeden milion eur. Ale je to opravdu specifické, protože ten letoun může vozit techniku za 200 tisíc eur, ale i za dva miliony, ten rozptyl je obrovský,“ říká Semetkovský.

Žebříček nejhodnotnějších firem Česka

Česká elita 2024. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.

Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman.

Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.

Kompletní ekonomické výsledky zveřejní společnost koncem dubna. Po slabším roce 2023 se vrátí k růstu. Po třech čtvrtletích reportovala 45% meziroční růst tržeb (na 444,4 mil. Kč). Čistý zisk dosáhl skoro 170 milionů korun, což je meziroční růst o 34 %. „V letošním roce bychom chtěli po mírném poklesu z minulého roku růst. Můj dlouhodobý cíl od vstupu firmy na burzu v roce 2018 je pokořit tržby nad jednu miliardu korun,“ věří Semetkovský.

Už sedm let se s akciemi Primoco obchoduje na pražské burze, nejdříve na trhu pro mladé firmy Start, od loňska na hlavním trhu. Od začátku roku se jim ale příliš nedaří.

Na celé video se můžete podívat v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované