Hlavní obsah

Rohlík bude v Německu rozvážet pro Amazon. Je to zlom, říká zakladatel Čupr

Agenda SZ Byznys s Tomášem Čuprem, zakladatelem a šéfem Rohlik Group.Video: Jiří Nádoba, Seznam Zprávy

Český e-shop bude v Německu rozvážet potraviny pro Amazon Prime. „Je to absolutní game-changer,“ říká k tomu zakladatel firmy Tomáš Čupr v Agendě SZ Byznys a vysvětluje, proč mu nevadí, že Rohlík zatím nevydělává.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Tři roky po vstupu do Německa má český Rohlík v ruce dohodu, od které si slibuje skokový růst a dotažení snu o velké rozvážkové firmě evropských parametrů.

V Německu začne vozit potraviny pro e-shop Amazon Prime. Tento portál používá přes 20 milionů Němců. Rohlík k nim v rámci partnerství dostane přístup přes vlastní značku jako hlavní poskytovatel služeb, které nabízí i v Česku a dalších šesti zemích.

Spojenectví s Amazonem potvrdil pro SZ Byznys zakladatel a šéf Rohlíku Tomáš Čupr. K partnerství se hlásí i Amazon, už tento týden se má Rohlík pod svým německým jménem Knuspr.de objevit v nabídce pro zákazníky Amazonu v Berlíně. Tam už Knuspr funguje a má sklad. Následovat bude Mnichov, Porýní, Hamburk a pak další města podle velikosti.

„Je to v zásadě jednoduché: Půjdete na Amazon, kliknete na záložku potraviny a tam na vás bude svítit Knusper,“ přibližuje v pořadu Agenda Čupr, jak bude partnerství v praxi fungovat. Dohadovalo se poslední čtyři měsíce a podle Čupra v něm jde o to, že Amazon už nemusí ztrácet čas rozvojem vlastní rozvážkové služby na potraviny, ale svěří ji specialistovi, který už v Německu je a v Česku změnil nákupní chování celé země.

Pro Rohlík jde na oplátku o nový a mocný distribuční kanál, přes který půjde růst na největším evropském trhu řádově větší tempem než doposud.

„Najednou místo toho, že otevřeme město a tam budeme trpělivě budovat zákaznickou bázi, nám Amazon otevře náruč ke svým statisícům až milionům zákazníků v dané aglomeraci. Takže expanze bude podstatně rychlejší a jednodušší,“ plánuje Čupr.

Ve společném prohlášení, které Rohlík a Amazon k nové službě plánuje vydat ve čtvrtek, firmy mluví o „rychlém celostátním rozšíření“ a ambici „transformovat německý trh s potravinami“. Ganesh Rao, viceprezident Amazon Grocery International, v prohlášení chválí Knuspr jako firmu, od které lze čekat „nízké ceny, široký výběr a rychlost dodávek“.

Podle Čupra je v plánu vstoupit do tří až čtyř dalších německých měst každý rok. Obrat v Německu by se měl zvednout z nynějších 300–⁠⁠⁠400 milionů euro aspoň na pět miliard. Obsazování dalších měst ale bude vyžadovat i další investice. Jeden sklad, bez kterého nelze rychlé rozvážení garantovat, stojí kolem miliardy korun a k rozšíření po Německu jich může být podle prvního Čuprova odhadu potřeba dalších patnáct.

Od partnerství s největším e-shopem světa si zakladatel Rohlíku slibuje i možnost vstoupit na další trhy. „Třeba ve Španělsku je Amazon velice silný. A udělat Španělsko s Amazonem je mnohem lákavější představa, než ho dělat bez Amazonu,“ uvažuje Čupr, poté co pod různými lokálně srozumitelnými značkami vstoupil s Rohlíkem vedle Česka a Německa ještě do Rakouska, Maďarska, Rumunska a Bulharska.

V rozhovoru Čupr také vysvětluje i svůj pohled na to, proč se ve firmě typu Rohlík – při jejích ambicích a růstových plánech – nelze ohlížet na provozní ztráty a dluhy.

Podle nedávno zveřejněného auditu celá skupina za poslední rok prodělala půldruhé miliardy korun. V kombinaci s červenými čísly z předchozích let a dluhy nabranými na rozvoj prohloubila záporné vlastní jmění na minus 5,5 miliardy korun.

Podle Čupra jde ale o záměr a investici do toho, aby Rohlík v nově vznikajícím odvětví nabral potřebnou rychlost a velikost, podobně jako to dřív dělaly jiné průlomové firmy typu Facebook nebo právě Amazon. Ke spojenectví s ním by podle Čupra nemohlo dojít nebýt počátečního vkladu, aby se Rohlík v Německu během uplynulých tří let uchytil.

„Prvních 15, možná 20 let Amazon také nevydělával, protože každou korunu, kterou vydělali, dávali do expanze. My děláme to samé v České republice,“ popisuje svou strategii Čupr. Firmu, ve které drží 42 procent po přibrání investorů financujících předchozí kola expanze, si aktuálně i přes její ztráty cení na víc než miliardu eur.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované