Hlavní obsah

Rekord českého výrobce vinylů: 70 milionů desek, tržby 8 miliard a nákup v USA

Podle Michala Štěrby je Amerika globálně nejsilnějším trhem v prodeji vinylů. O expanzi a výrobě směrem na východ proto firma neuvažujeVideo: Seznam Zprávy

Největší světový výrobce vinylů – česká firma GZ Media – má za sebou rekordní rok. Vyrobila 70 milionů desek, celkové tržby se přiblížily 8 miliardám korun a zisk atakoval 2 miliardy. Navíc si chce hmotu na desky vyrábět v USA.

Článek

Na celém světě se ročně vyrobí zhruba 200 milionů klasických vinylových desek a z toho 70 milionů má na kontě česká firma GZ Media. I letos počítá s dalším růstem. „Byli bychom zklamáni, kdyby to bylo méně než sto milionů kusů,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys generální ředitel firmy Michal Štěrba.

Celkové tržby skupiny loni přesáhly 332 milionů eur, EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) 77 milionů eur a podle vedení firmy rozhodně nešlo o poslední rekordy. „I v tom letošním roce prodej desek stále roste o malé jednotky procent.

Nová výroba hmoty v USA

Firma přitom stále více posiluje svou výrobu v zahraničí. „Je to pro nás zásadní téma, v  letošním roce bude výroba Česko versus svět 50 na 50 a v příštím roce už s velkou pravděpodobností Amerika vyrobí více desek než Evropa,“ dodává Štěrba.

GZ Media v roce 2022

  • Tržby v ČR - 220 milionů eur
  • Celkové tržby - 332 milionů eur
  • EBITDA v ČR - 52 milionů eur
  • Celková EBITDA - 77 milionů eur
  • Celkový počet zaměstnanců - 2328

Za posledních 8 let firma v USA investovala téměř miliardu korun a má další plány. Vedle dokončení expanze svých dvou závodů v Memphisu a Nashvillu se nově v Americe pustí také do vlastní výroby základní hmoty na výrobu gramofonových desek. „Odhad je okolo 300 milionů investic ve Spojených státech v letošním roce,“ dodává Štěrba.

V těchto dnech firma dokončuje akvizici americké společnosti, která je položena strategicky mezi Memphisem a Nashvillem. Česká společnost chce právě její budovy a areál využít pro výrobu suroviny na výrobu vinylů. „Je poměrně malá, má pouze 10 zaměstnanců, ale má řadu prostor a pozemků pro další expanzi. Samotná investice je v řádech jednotek milionů dolarů, ale nás čeká řádově větší investice do technologií, výstavby skladů a recyklačního centra. Máme celkem ambiciózní, ale logický cíl, lokalizovat výrobu blízko výrobním závodům tak, abychom nepřeváželi objemný materiál přes půl světa,“ říká Štěrba s tím, že dosud se hmota na výrobu vozí do USA z Česka.

„Je to pro nás logický krok v uzavření výrobního řetězce. Je to řešení zákaznické - dokážeme například i zákazníkovi umíchat barvu na míru a je to jednoznačně správný krok z hlediska ekonomiky i ekologie,“ říká Štěrba s tím, že právě i z řad umělců a vydavatelství je tlak na udržitelnější životní styl.

Zatímco v minulosti umělci čekali na vylisování desky i řadu měsíců, teď ji dostanou v řádu týdnů.“ Kromě toho, že poměrně rychle rostla poptávka po deskách, tak ještě rychleji v těch posledních dvou třech letech narostla kapacita,“ dodává Štěrba. Podle něj se stále objevují i nové trendy ve výrobě. Kromě barev či gramáže jsou to i nejrůznější tvary desek.

Celý rozhovor si můžete pustit v úvodním videu.

Doporučované