Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
„V pondělí pošleme na Evropskou železniční agenturu takzvaný Save Alert. To znamená doporučení stažení těchto vozů z provozu. Škoda, že se tak nestalo v roce 2018,“ říká pro SZ Byznys majitel RegioJetu Radim Jančura o vyřazení spacích vagonů rakouského typu.
Rozhodli jste se vyřadit spací vozy rakouského typu kvůli konstrukčním nedostatkům. Jestliže měl vagon konstrukční vadu, jak se mohl dostat na koleje?
Tyto vozy byly vyrobeny v roce 1980, provozuje je doposud několik dopravců včetně Českých drah a ÖBB (rakouské dráhy, pozn. red.), od kterých jsme je i koupili. Až včera jsme se dozvěděli o naprosto banální nehodě vlaku rakouských drah stejného typu a stejného výrobce před šesti lety v Salzburku, kde při posunu ve stanici došlo k nehodě s 54 raněnými.
Došlo ke zlomení rámu vozu na identickém místě, tedy mezi prvním a druhým kupé. Na základě toho bylo jasné, že jde o konstrukční vadu a že vozy musí jít navždy z provozu.
Ano, v Pardubicích byla destrukce větší, neboť kvůli hmotnosti vlaku a vyšší rychlosti byla pohybová energie 30- až 50krát vyšší než v Salzburku. Toto zlomení se v Pardubicích projevilo pouze u tohoto typu vozu, jiné typy se jeví v pořádku.
Původní materiály Seznam Zpráv k železničnímu neštěstí v Pardubicích
Vše důležité o tragické nehodě z 5. června 2024 najdete zde.
Reportáž z místa nehody, kde probíhá vyšetřování.
Video zobrazující srážku vlaků a zásah záchranářů.
Svědectví cestujících z havarovaného vlaku.
Článek o pravděpodobném viníkovi nehody a postupu vyšetřování.
Galerie, jak viděli nehodu reportéři i profesionální fotograf v řadách zasahujících hasičů.
Vysvětlení hasiče, jak se postupuje při zásahu u nehody vlaku.
Přehled dopravních komplikací, které nehoda způsobila na klíčové trase mezi Čechami a Moravou.
Jaké měl vagon testy? Jakou homologaci?
Má platnou homologaci. Testy musely proběhnout.
Stejný zlom rámu na identickém místě
Je to vaše domněnka, že tam je konstrukční vada, nebo z čeho vycházíte?
Evidentně naprosto stejný zlom rámu na identickém místě stejného typu vozu a stejného výrobce, a to u pěti vozů u dvou nezávislých nehod. U rakouských drah byla destrukce pouze u tohoto typu, ostatní vozy byly v pořádku. To už není náhoda.
Jakými vlaky budete vagony rakouského typu nahrazovat a podle čeho je budete vybírat?
Lůžkových vozů máme dostatek, přestože jsme již navždy těchto 13 rakouských vozů typu Bcmz vyřadili, chybí nám na soupravách jen šest spacích vozů. Jsou dočasně nahrazené sedačkami, budou postupně doplněny lůžky, máme jich dostatek.
Jízda na červenou? V Česku 100krát ročně
Řekl jste, že z podobného neštěstí jste měl vždy jako majitel dopravní firmy strach. Dalo se tomu nějak předejít?
Prvotní příčina byla jízda na červenou. Na české železnici se to stává více než stokrát ročně, byť zatím nikdy s takovým tragickým koncem. RegioJet z této statistiky vychází dobře, v předchozích letech jsme měli někdy žádné, někdy jedno, maximálně však dvě přejetí na červenou, byť máme 10 procent trhu ve vlakokilometrech (počet kilometrů, které v součtu ujedou všechny vlaky v Česku, pozn. red.)
Řešení je ve spuštění evropského vlakového zabezpečovače ETCS, který by této tragédii zabránil. Naše strojvůdce jednou za rok nad rámec zákona posíláme na trenažér. Naši školitelé kontrolují pozornost a styl jízdy jednotlivých „fírů“. Mnoho více se udělat nedá.
Je to vaše první tragédie, ale statistiky jsou v tomto asi neúprosné. Máte přehled, jak vycházejí u vlakové dopravy a u autobusové?
Vlaková a letecká doprava je bezesporu nejbezpečnější doprava vůbec. Pokud se stane tragédie, je to vždy řetězec chyb nebo náhod. V automobilu nebo v autobuse vám stačí mikrospánek.
Tady to byla patrně chyba strojvedoucího, ale na tu ho měl upozornit zabezpečovací systém, který na této koleji před rekonstrukcí nádraží byl. To je druhý článek řetězu.
Ten třetí je konstrukční chyba vozu, o které jsme se z nehody z roku 2018 nedozvěděli. Pokud by tato konstrukční chyba nebyla, nehoda by se sice stala, ale v žádném případě by nebyli mrtví, pouze potlučení. I vagon hned za lokomotivou je dostatečně chráněný a bezpečný. Ten rám vozu měl pohybovou energii zvládnout tak, aby ke zlomení vozu nedošlo.
Budete teď jako majitel fungovat jinak? Dá se vůbec fungovat jinak?
To ukáže čas. Pětadvacet let chodím spát s pocitem, aby moji cestující dojeli do cíle v pořádku.