Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Jsem přesvědčená, že se za tyto ceny nedá jezdit,“ říká v pořadu Agenda SZ Byznys šéfka dopravní společnosti ICOM transport Kateřina Kratochvílová o cenách, se kterými uspěla v tendru Kraje Vysočina na provozování dopravy společnost ČSAD Autobusy České Budějovice.
A protože českobudějovického dopravce vlastní rakouský stát prostřednictvím Austria Postbus, kterou ovládá ÖBB-Personenverkehr z holdingu Österreichische Bundesbahnen, obrátil se ICOM na antimonopolní úřad.
„Podali jsme to k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Napadáme, že dochází k nedovolené podpoře ze strany rakouského státu, která má vliv na mimořádně nízkou nabídkovou cenu. Ceny, které dopravce podal, nejsou dle našich zkušeností možné,“ tvrdí Kratochvílová.
„Naše společnost žádnou neoprávněnou veřejnou podporu nečerpala ani nečerpá a jsme připraveni toto prokázat příslušným orgánům, včetně Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a Evropské komisi,“ sdělil SZ Byznys ekonomický ředitel společnosti Karel Coufal.
„Naše společnost podléhá pravidelnému externímu auditu, který ověřuje, že postupujeme v souladu s platnými právními předpisy, včetně pravidel pro čerpání veřejné podpory. Veškeré naše financování probíhá výhradně prostřednictvím komerčních úvěrů od českých bank, sjednaných za běžných tržních podmínek,“ dodal.
Také podle nedávného vyjádření generálního ředitele ČSAD Autobusy České Budějovice Vladimíra Homoly pro jihlavský Deník.cz jsou náklady vypočítány velmi přesně a dopravce je jen velmi efektivní.
To Kratochvílová zpochybňuje – operuje vlastní analýzou a faktem, že na rozdíl od nového dopravce má ICOM, který dosud spoje obsluhoval, personál a nemusí tedy platit náborové příplatky, má vlastní čerpací stanice, servis i parkovací místa. „To jsou naše výhody domácího hřiště,“ dodává Kratochvílová.
Kromě antimonopolního úřadu firma podává stížnost i k Evropské komisi. „Napadáme nedovolenou podporu ze strany státu. Je totiž rozdíl mezi tím, jestli mezi sebou soupeří dva soukromí dopravci, a tím, když se do toho zasune stát. Pak už ty podmínky nejsou stejné,“ říká Kratochvílová.
„Přestože je naším jediným akcionářem rakouská společnost Österreichische Postbus Aktiengesellschaft, naše hospodaření je zcela nezávislé a plně podléhá tržním pravidlům a českým právním předpisům,“ odmítá její argumenty Coufal.
Řidičů byl dostatek v devadesátkách, od té doby chybí
ICOM transport je firma spojená nejenom s autobusovou dopravou, ale i s dopravou nákladní. Ve své flotile má 800 autobusů a 250 kamionů.
Největším problémem je podle Kratochvílové nedostatek řidičů. „Co já pamatuji, tak dostatek řidičů byl naposledy v devadesátých letech. Tam to skončilo a od té doby je řidičů málo a bude jich ještě méně. Podle statistik je totiž 20 procent řidičů už teď v důchodovém věku a dalších 30 procent v předdůchodovém věku,“ říká Kratochvílová.
Jak může na Česko takový problém už brzy dopadnout, ukazuje podle Kratochvílové příklad Velké Británie poté, co vystoupila z Evropské unie. „Najednou měla nedostatek řidičů, protože tam nemohli pracovat ti ze zahraniční. Chybělo jídlo v obchodech, řidiči nemohli tankovat, protože nebyly zásobovány čerpací stanice… Přesně takhle to vypadá, když je nedostatek řidičů,“ dodává s tím, že právě kvůli nedostatku stále roste průměrná mzda řidičů.
Autobusáci v ICOM tak aktuálně berou 48 tisíc korun a k tomu je 6500 korun stravného. V tuzemské nákladní dopravě mají pak řidiči u firmy průměrnou mzdu 58 tisíc korun.
Osmnáct čerpacích stanic, nádraží i parkovací dům
Kromě dopravy provozuje ICOM i 18 čerpacích stanic, servisy a osm autobusových nádraží.
„To jsou sice všechno věci, které úzce souvisí s dopravou, ale každé toto odvětví reaguje na dění na trhu různě,“ dodává Kratochvílová. Nejlépe se podle ní aktuálně daří čerpacím stanicím. I proto chce teď ICOM přidat další, vyroste ve Vlašimi za 20 milionů korun. „Za rok zobchodujeme asi 70 milionů litrů pohonných hmot ,“ dodává Kratochvílová.
Loni měla společnost tržby 2,6 miliardy korun a i s vývojem v letošním roce je Kratochvílová spokojená. „Díky tomu můžeme například dokončit investice, které jsme začali a které jsme si naplánovali,“ říká.
V příštím roce mezi takové projekty patří například dokončení průmyslového logistického areálu v Holýšově u Plzně, kde vznikne hala o velikosti deset tisíc metrů čtverečních za 350 milionů korun, nebo nové autobusové nádraží v Jindřichově Hradci. „Pak jsme si ještě vymysleli, že chceme postavit parkovací dům v Jihlavě,“ dodává Kratochvílová. Parkovací dům pro 555 aut vyjde na dalších 150 milionů.
Celkově už ICOM za dobu své existence investoval zhruba 2,5 miliardy korun, dalších 11 miliard pak šlo do dopravní techniky. „V průměru ročně investujeme 600 milionů do dopravní techniky,“ dodává Kratochvílová.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.