Hlavní obsah

Jeden Kodiaq vydělá 6 000 eur. Je to naše nejvýdělečnější auto, říká Povšík

První část rozhovoru s předsedou Podnikové rady Odborů KOVO a členem dozorčí rady automobilky Škoda Auto Jaroslavem Povšíkem.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

„Naším cílem je, aby přežil Volkswagen. Dobře víme, že když nepřežije, nepřežijeme ani my. Buď nás hedgeové fondy roztrhají na kusy, nebo nás koupí Čína,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro SZ Jaroslav Povšík ze Škody Auto.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Svět je zvláštní. Na jednu stranu nám jedno oko slzelo, protože jsme hned u nás nedostali plnou e-mobilitu, jako např. v závodě ve Zwickau. Tam ji dostali, ale ukázalo se, že moc brzy. Díky tomu krásně prodáváme spalováky a máme Kodiaq, který je nejvýdělečnější ze všech aut,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys předseda Podnikové rady odboru KOVO a místopředseda dozorčí rady automobilky Škoda Auto Jaroslav Povšík.

Přestože evropský automobilový průmysl čelí poklesu poptávky, zeleným výzvám, čínské konkurenci a nově i americkým clům, aktuální náladu ve Škodovce Povšík nevidí negativně. „Máme stabilní historii a lidé věří, že takovýto podnik půjde dál. Investujeme, a proto mají lidé víru v perspektivu a budoucnost podniku Škoda Auto.“

Škoda měla skvělé výsledky, ale předpokládám, že atmosféra z koncernu k vám přesto doléhá.

Určitě. Koncern sledujeme, je to naše matka a všechny konsekvence, zejména ty negativní, na nás doléhají. Ale měli jsme výborný rok – ten nejlepší. Prošli jsme covidovou, čipovou i dodavatelskou krizí, a přesto máme za sebou nejlepší rok. Jsme čtvrtí nejlepší výrobci v Evropě, máme druhou nejlepší marži v koncernu Volkswagen a dostáváme se i k úplně nejlepší renditě (zúročení, pozn. red.) v rámci koncernu včetně stabilního bezpečného cash flow, protože dokonce zakolísalo Audi i Porsche.

A posilujete tím svou pozici v rámci koncernu?

Volkswagen je specifický – řekl bych, že je to nejsložitější automobilka na světě. Naše největší devíza jsou nižší náklady, obrovská flexibilita, tradice, kvalita a dobrý vztah zákazníků k nám. To nás drží.

Jinak se samozřejmě musíme vzdát spousty projektů ve prospěch dražších lokalit koncernu Volkswagen. Ztratili jsme ruský trh a ruské továrny, které nám Volkswagen převedl, kde to bylo 4200 zaměstnanců. To byla velká ztráta, kterou neseme dodnes. To je jeden z těch příkladů, kde trošku trpíme.

Pak je tam ale i obyčejná lidská závist – když se vám daří, ne všem se to líbí. Často v Německu slyším: „Vy příliš žijete z našeho know-how a z našich peněz. Všechno jsme udělali a vyvinuli my.“ Já odpovídám: „Buďte rádi, vše co vyděláme, dáváme zpět a pomáháme vaše vysoké náklady zlevnit do posledního centu.“

Naším cílem je, aby přežil Volkswagen. Dobře víme, že když nepřežije, nepřežijeme ani my. Buď nás hedgeové fondy roztrhají na kusy, nebo nás koupí Čína.

Ten pohled se nemění ani teď, když vaše výsledky saturují výsledky koncernu?

Myslím si, že nemění. Nic jiného jim ale nezbývá, jestliže z něčeho chtějí mít peníze. Jsme značka, která pravidelně generuje velké peníze a odevzdává velké vývojové know-how.

Přebíráme lokality jako Indie, Vietnam nebo severní Afrika (oblast Maghrebu), kde se budeme rozšiřovat.

Zvýší se teď třeba i objem vaší výroby pro koncern? Kolik je dnes?

Nepočítáme to na procenta, ale na marže. Teď jsme měli renditu 8,3 procenta. Už jsme ale narazili na emise a hrozbu pokut 95 eur za gram oxidu uhličitého a to nás trošku srazí. Čekáme, jak dopadnou jednání Evropské komise, ale doufáme, že nepůjdeme s marží pod šest procent. Náš cíl je vyrábět milion aut, letos jsme byli lehce pod ním.

Potřebujeme souhlas na elektrickou Octavii

Je letos reálné vyrábět milion? A stačí to?

Pro nás by ten milion úplně stačil. Už teď máme tři deriváty elektrických aut. Enyaq klasik a Coupé. Teď jsme udělali Elroq, a abychom byli dobří, potřebujeme ještě získat od Volkswagenu souhlas, abychom mohli elektrizovat naši ikonickou Octavii.

A dostanete ho?

Uvidíme. Uděláme pro to všechno. Uvidíme, jak elektrický svět bude přijímat naše produkty. Designově jsou jedny z nejlepších.

Co se stane, když nedostanete povolení udělat elektrickou Octavii?

Nic. Budeme se držet i plug-in hybridů a budeme dělat mix. Pokud to půjde, tak až do roku 2035, kdy mají skončit spalovací motory. My půjdeme dál a najdeme řešení.

Hybridy? Ideálně všude

Takže uvidíme plug-in hybridy také u těch menších modelů? U celého portfolia?

Ano. Budeme se snažit. I u té Octavie. Máme buď hybridy, nebo plug-in hybridy a pak máme čistě elektrické auto.

Kdy to bude?

Bude to co nejdříve, až se dá dodavatelský sektor zase dohromady. Jak jsme věřili na e-mobilitu, už jsme jim nedali šanci a oni některé věci přestali vyrábět. Teď se k tomu musí zase vrátit, vyvíjet a vyrábět.

Bude takový mix v portfoliu stačit?

Zatím ano. Výhledově ale máme určitý problém – závod Vrchlabí, který vyrábí klasickou převodovku, ten bude vyrábět do roku 2035.

O Vrchlabí jsme se bavili už dříve – i s tím, že až tam výroba poklesne, přestane se vyplácet už dříve…

To číslo, kdy by se to na počet personálu přestalo vyplácet, je 700 kusů – teď děláme 2300 kusů denně a musíme mít nové produkty, ať už komponenty, či vozy. Umíme vše.

Pak bychom to museli přilepit třeba někam do Indie jako přidruženou výrobu. Lokalita Vrchlabí léta vyráběla vozy, dokonce v prémiovém segmentu.

Kodiaq je nejvýdělečnější ze všech aut

A zatím není jasné, co bude pak s Vrchlabím?

Ne, není. Získali jsme jen čas to na něco přebudovat. Soutěžíme tam například o e-pohony v rámci celého koncernu. Svět je zvláštní. Nám na jednu stranu jedno oko slzelo, že jsme u nás hned nedostali plnou e-mobilitu, jako např. v závodě ve Zwickau. Tam ji dostali a ukázalo se, že brzy. My díky tomu krásně prodáváme spalováky, máme jich celou řadu a máme Kodiaq, který je nejvýdělečnější ze všech aut.

Můžeme dělat v 18směnném provozu, který v koncernu není, a díky našim nákladům a této operativě na tom vyděláváme a Zwickau mezitím napůl stojí.

Jaká je marže u Kodiaqu ? A platí, že elektromobily nevydělávají?

Elektromobily jsou pohledem restrikcí EU absolutně neutrální a je potřeba, abychom je měli. Nemáme na nich zisky, ale potřebujeme je, abychom neplatili pokuty, které platíme na ostatních autech.

Co se týče Kodiaqu, marže je plovoucí a v každé zemi jiná – jsou tam jiné podmínky prodeje. V průměru ale na autě vyděláváme 6000 eur (150 000 korun, pozn. red.) po odečtení pokut.

Mluvíme o pokutách za emise, Evropa teď přišla s akčním plánem pro automotive, kde jsou mimo jiné i emise. Jak moc je podle vás tento celý plán akční? Skutečně automotive pomůže?

Myslím, že není tak akční. Evropa se propadá. Bohužel příliš zúředničila, má mnoho svazujících předpisů a každý den se vymyslí další, který ji dál brzdí. Tohle svět nedělá, a tím pádem vzniká obrovská konkurence.

Pak je tam ještě jedna věc: I když o nás někdo říká, že elektrická auta nechceme, není to pravda. My je chceme!

Protože je do nich nainvestováno tolik, že už to téma nejde opustit?

Také. A navíc my na elektřinu věříme – v minulosti si s námi pohrávaly těžební společnosti, v klasických pohonech jsme se dostali na hranici, kdy umíme udělat poslední oxid uhličitý, pak už to neumíme. Bohužel v e-mobilitě ještě nemáme vyřešené baterie. Potřebujeme zlevnit baterie – pak lidé budou auta kupovat.

S bateriemi akční plán počítá také.

Chtělo by to ale spíš víc času, prostoru. Já osobně bych řekl: Zahoďte ty zatracené povolenky, ze kterých se stal výrazný sekundární byznys. Odsuňte pokuty za gramy oxidu uhličitého a podmiňte vše tím, že chcete vidět investice. My vám to předvedeme, vzchopíme se, začneme úplně jinou mobilitu. To je i o sdílení aut, elektrických koloběžkách v kufru a podobně.

Pokuty za emise do tří let? Některá výroba může skončit

Zmiňované pokuty za emise budou nejspíš nově rozložené do tří let. Stačí to?

Ještě jsme to nedopočítali. Zlepší se to, ale nestačí to. Pro nás, pro masového výrobce, který vyrábí milion aut a více, to prostě nestačí.

V minulosti jste říkali, že je tím ohrožena výroba některých modelů. To stále platí?

Některá výroba může skončit. My jsme se velmi těžce přenesli přes Euro 7. V rámci Evropské unie se to tehdy naštěstí upravilo. Kdyby ne, skončili bychom v malých vozech.

A teď ? Je tam ta hrozba v případě pokut rozložených do tří let?

Budeme to mixovat. Přestali jsme dělat spalovací Fabii Combi, protože už jsme nechtěli investovat, ale možná jsme to mohli ještě o jeden výrobní cyklus odložit. Na trhu je žádaná a my jsme věřili, že nástup e-mobility bude rychlejší, což se nepodařilo. Budeme částečně spoléhat na plug-in hybrid. Je hodně žádaný a je to dobrá cesta. Nebojíte se, kdy vám vypne baterka, a jen přepnete.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované