Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Češi už deset měsíců výrazně šetří při nákupech jídla. Klíč ke snížení cen má v ruce stát, říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
„Ceny potravin loni vzrostly o 15 procent, ale ceny zemědělských dodavatelů vzrostly o 40 až 50 procent. A to je věc, kterou by měl řešit ministr zemědělství,“ hájí Tomáš Prouza obchodníky. „Obchody jenom promítají do cen to, jak tady zdražují čeští dodavatelé.“
Podle Eurostatu loni vzrostly ceny potravin v Česku o 27,2 procenta, a země tak byla šestá v EU, pokud jde o jejich zdražování. Podle dřívějšího vyjádření Potravinářské komory v ČR však nyní není pro snižování cen potravin prostor kvůli stále rostoucím nákladům výrobních a zpracovatelských podniků.
„České potraviny zdražily loni o 35 procent a potraviny z dovozu jen o 19 procent. Tady zase vidíme, že zdražování je vyráběno v České republice tou skupinou, která na tom masivně vydělává – a rozhodně to nejsou obchody,“ argumentuje Prouza.
Tomáš Prouza
- ekonom, do roku 2017 státní tajemník pro evropské záležitosti na Úřadu vlády ČR
- od roku 2018 prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a od roku 2020 také viceprezident Hospodářské komory ČR
Kvůli drahým potravinám vznikla na Ministerstvu zemědělství odborná komise, která má situaci řešit. Ministr Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) několikrát obchodníky kritizoval za vysoké marže, které hodnotí jako nemravné. Naposledy se do nich pustil kvůli cenám jablek a brambor a po Velikonocích slíbil první výsledky kontrol.
„Od činnosti jakékoli komise nečekám vůbec nic,“ kontruje Tomáš Prouza. Podle něj je problém především „přehnaná ziskovost dominantních českých zemědělců a nekonkurenceschopnost českých potravinářů“, zaznělo v rozhovoru pro SZ Byznys.
„Už loni na podzim měl ministr dát na stůl snížení DPH alespoň na základní potraviny, a to klidně výměnou za zdražení těch nezdravých. Místo toho akceptujeme situaci, kdy je DPH na točené pivo nižší než DPH na ovoce a zeleninu, v tom jsme asi jediní na světě,“ kritizuje.
I proto jsou podle něj supermarkety plné slevových akcí. Obchody se snaží oživit zájem lidí. Počet takto prodaného zboží podle něj v posledním období vzrostl z 50 na více než 60 procent.
Celý rozhovor s Tomášem Prouzou najdete ve videu nahoře nebo v oblíbené podcastové aplikaci.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.