Hlavní obsah

Prodal Ovečkárnu, startuje nový byznys a investoři už se perou

Agenda SZ Byznys s Martinem Bernátkem, který po prodeji Ovečkárny naskakuje na trend longevity.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Po prodeji Ovečkárny se Martin Bernátek opět vrací do velkého byznysu. S investicí za desítky milionů korun startuje nový projekt Ola Ola –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ obchod s „dlouhověkostí“.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

V roce 2023 prodal Martin Bernátek obchod s dekami, vlněnými papučemi a vestami s názvem Ovečkárna fondu Hartenberg ze svěřenských fondů Andreje Babiše. Z byznysového světa se však na dlouho nestáhl. Jak řekl v Agendě SZ Byznys, aktuálně rozjíždí nový projekt: e-shop Ola Ola.

„Když jsme s manželkou byli doma, přemýšleli jsme, co budeme dělat, protože doma to nikoho asi moc bavit nebude. Narazili jsme na trend Longevity, neboli dlouhověkosti a tam jsme se zhlédli –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ rezonovalo to s naším příběhem. I my jsme tím, jak jsem rostli s firmou, zcela změnili životní styl. Proto jsme chtěli založit e-shop s dlouhověkostí jako první,“ vysvětluje Bernátek.

Popisuje, že se bude snažit lidi přesvědčit ke změně životního stylu formou speciálně designovaných potravinových doplňků a nejrůznějších přístrojů a zařízení, jako jsou měřiče spánku, tlaku a podobně.

„Náš primární cíl je vytvořit první tržiště na dlouhověkost v Česku. A po mé zkušenosti s Ovečkárnou vím, že je vždy dobré mít privátní značku. Skrze privátní značku dokážeme nabídnout poměr cena-výkon. Rádi tak nabídneme i ostatní přípravky a různé ‚gadgety‘ a věci pro sport nebo spánek,“ dodává Bernátek.

Vitamíny podle DNA

„Je to takové novodobé uchopení lékárny, elektroniky, sportu a podobných sortimentů, které by se do toho daly zapojit,“ vysvětluje.

Celý projekt má podle něj mít několik fází. Zatímco v té první v počátku půjde o e-shop, který se bude snažit nastartovat lidi ke změně životního stylu, v druhé fázi mají přijít DNA testy a na jejich základě příprava speciálních vitaminů,“ říká Bernátek, který už do dvou let očekává po této službě velkou poptávku.

Cílem je překonat v tržbách Ovečkárnu. „Prvotní meta je nějakých 20 milionů, to pravděpodobně uděláme první rok, následně bychom měli v roce 2026 obrat zdvojnásobit, ne-li ztrojnásobit,“ říká Bernátek s tím, že očekává velký růst. Jen pro srovnání, v roce 2023, kdy Ovečkárnu prodal, měla obrat 300 milionů.

Kolik Bernátek dostal za prodej Ovečkárny, sdělovat nechce. Start nového projektu si však vyžádal investice v desítkách milionů.

„Výhodou je, že už jsem jeden projekt vybudoval, takže to je teď jednodušší a vlastně levnější. Už nemusím platit tolik odborníků, chápu uchopení e-shopu. Stojí to tedy zlomek toho, co tehdy. Počáteční investice se pohybuje v řádu desítek milionů a máme připravených několik dalších desítek milionů hlavně na zásoby a vývoj aplikace a zmiňovaných testů. Už máme v rámci toho zahájena určitá jednání,“ vysvětluje Bernátek.

Investory odmítá, i když se mu už někteří sami přihlásili. „Hned na začátku jsme dostali i ocenění daného nápadu, když to byla excelová tabulka na papíru, což bylo zhruba pět milionů eur, tuto investici jsme ale odmítli. Teď jsme si to tedy zaplatili sami, ale abychom později dokázali nápad rozšířit za hranice, nebo zdokonalit, můžeme uvažovat o spojení s nějakou farmaceutickou společností,“ dodává Bernátek.

Longevity, obrovský trend

Češi aktuálně utratí za zdravotní a potravinové doplňky zhruba deset miliard ročně. Trh však roste o 20 až 30 procent ročně. „Tím, že se o sebe bude muset populace víc starat, tak to poroste dlouhou dobu,“ věří Bernátek.

A není jediný, do tohoto trendu naskakuje stále více hráčů. Například Alza na svých stránkách nedávno otevřela online lékárnu, potravinové doplňky pod svou značkou prodává i Jaromír Jágr.

Takzvaná longevity, tedy obor, který zkoumá, jak se dožít co nejvyššího věku v co nejlepším zdravotním stavu, je stále častěji skloňovaný po celém světě a sází na něj celá řada firem – zejména v propojení s vědou a technologiemi. Podle odhadů by po roce 2026 longevity ekonomika měla globálně dosahovat zhruba 27 bilionů dolarů a někdy se o ní mluví jako o největší ekonomice budoucnosti.

Své projekty přestavují světové firmy jako Red Light Rising, která se specializuje na terapeutické využití červeného a infračerveného světla, protože věří, že světelná terapie může podpořit regeneraci buněk, zlepšit spánek a snížit záněty v těle.

Spoluzakladatelé společnosti Google Larry PageSergey Brin pak rozjeli biotechnologický startup Calico, který se věnuje zkoumání nemocí spojených s vyšším věkem. A ani Češi nezůstávají pozadu. Brněnský startup ELonga dokáže změřit a zhodnotit denní stav organismu, a to díky monitorování stresu a regenerace organismu.

Investoři v pozoru

Investice do longevity technologií slibují nejen prodloužení lidského života, ale i značné finanční výnosy. Trendu tak věří i investoři. Petr Šrámek založil fond LongevityTech, který podporuje biotechnologické startupy a projekty napříč celým spektrem dlouhověkosti a stojí za zrodem HealthyLongevity Clinic – inovačního centra za Prahou, kde lékaři vymýšlejí, jak prodloužit produktivní část života.

Ondřej Fryc a jeho Reflex Capital pak investovali do aplikace VOS.health, která se zaměřuje na péči o duševní zdraví.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované