Hlavní obsah

Předražené ubytování na horách? Někteří dohánějí ztráty, říká hoteliér

Rozhovor s Lukášem Pytlounem, majitelem řetězce Pytloun Hotels, nejen o cenách letního ubytování. Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy

Inflace se přestěhovala ze zboží do restaurací a hotelů. Jsou ale naopak i místa, kde už museli s cenami dolů. Třeba v Krkonoších kvůli agresivní polské konkurenci. Anebo v Krušných horách, říká hoteliér Lukáš Pytloun.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Zatímco po covidu praskaly české hory ve švech, letos dá řada Čechů přednost moři. Týden na jihu Evropy může vyjít laciněji než týden v Krkonoších. „Není to pravidlem, ale může to tak být. Zákazníci v covidu vyhladověli a chtějí vidět moře. To nám nejde naproti. Za tak levné náklady jako třeba v Egyptě nedokážeme my čeští hoteliéři ubytování provozovat,“ říká majitel sítě Pytloun Hotels Lukáš Pytloun.

Ten vlastní kromě čtyř pražských ještě několik hotelů na Liberecku, v Krkonoších a Krušných horách. Na horách si ještě začátkem letoška dovolil jít s cenou nahoru, pak už ale musel v regionech zlevnit, aby o hosty nepřišel. „Letos prodáváme levněji než v loňském roce. Ale třeba i levněji než na severní straně Krkonoš. V  Polsku totiž vyrostla celá řada nových hotelových resortů a vedou mezi sebou cenovou válku. My jsme se  přizpůsobili a ceny jsme snížili,“ líčí strategii hoteliér.

Na horách je obsazena zhruba tři čtvrtina pokojů. Loni touto dobou to přitom bylo přes 90 %. V Harrachově a v Krušných horách tak letos proti loňsku padly ceny zhruba o 15 %, na léto dokonce o 20 %, shrnuje Lukáš Pytloun.

Rodina dá tři tisíce za noc

Mimo nejvytíženější termíny jsou rodiny ochotné zaplatit za ubytování kolem 3000 korun za noc. „Běžná cena pro českého zákazníka, pro rodinu je někde okolo 2500 až 3000 korun za čtyřlůžkový nebo 2000 korun za dvoulůžkový pokoj v regionech. Pětihvězdičkový hotel dnes prodáváme v průměrné ceně okolo 7000 korun za noc,“ vypočítává Pytloun.

V Praze provozuje řetězec hotel na Václavském náměstí, dva další na Kampě plus jeden „zámecký“ hotel na kraji metropole. Nouzi o hosty nemají a ceny na rozdíl od horských kapacit zvyšovali.

„V Praze se nám daří držet obsazenost na nějakých 92–95 %. Pětihvězdičkové  a čtyřhvězdičkové hotely se nám tam daří prodávat za vyšší ceny. Tam ale tvoří z 96 % základnu zahraniční turisté, zbytek jsou Češi.  Na horách máme zase 60 % Čechů a zbytek dělá polská a německá klientela.“ říká majitel.

Červnová data o inflaci ukázala, že ve stravování stouply meziročně ceny o více než sedm procent, v ubytovacích službách pak dokonce o osm procent. Ceny energií i potravin přitom dál klesají.

Hoteliéři dohánějí ztráty

Podle Lukáše Pytlouna řada provozovatelů ubytování teprve nyní dohání ekonomické ztráty z minulých let. „Ne všichni hoteliéři to mají dobře propočítané. A teď zjistili, že se nedá za takové peníze prodávat. Dohánějí ztrátu. V Praze takový konkurenční boj není, zákazníků je relativně hodně, tím pádem mohou cenu navyšovat. A navyšují třeba až přespříliš.“

Jeho řetězci se proti loňsku prodražily například náklady na provize ubytovacím platformám. „Provize nám kvůli většímu konkurenčnímu boji rostou. Abychom na Booking.com byli výše,  musíme zaplatit vyšší cenu. To nám zdražuje vstupy. Ale co se týče energií, tak jsme všude na spotu a teď jsou energie velice nízko,“ řekl v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Provoz hotelů prodražují také vyšší nároky zaměstnanců na mzdy, podotýká Pytloun: „Kuchař je ohrožený druh. Musíme tak nabídnout něco víc než v automotive.  V Praze máme platy okolo 35 000 korun čistého a v regionech je to zhruba o 5000 méně. Máme třináctý až čtrnáctý plat v prémiích, podle toho, jak se kdo chová k hostům, jak prosperuje. Ale devadesát procent našich zaměstnanců si na to sáhne.“

Vstřícnost ke klientům „u Pytlounů“ i vyučují ve zvláštní akademii. „Každý náš zaměstnanec musí projít školením, kde mu vštěpujeme, aby miloval svého hosta. Když nemáte rádi hosty, nemáte u nás co dělat. Kdo má od hostů měsíčně několik desítek zmínek svého jména v recenzích, dostává navíc ohodnocení nad rámec platu,“ popisuje praxi ve firmě Pytloun.

Očekáváme historicky nejlepší rok

Ekonomicky se Pytloun Hotels daří. „Loňská sezona byla skvělá, letošní se po relativně vlažném začátku rozběhla velice dobře. Očekáváme historicky nejlepší čísla. Plánujeme růst tržeb o 18 %. Překonáme hranici půl miliardy v obratu a myslím si, že i ziskově na tom budeme o nějaká 2–3 % lépe než loni,“ uvedl zakladatel sítě.

Ještě letos se síť rozroste o několik poboček v Česku, avizoval plány Pytloun. Spíše než nákupy ale plánuje převzít některé konkurenční hotely do správy. „Nejsem typ, který by umisťoval do mapy špendlíky, kde by chtěl být. Zajímají mě butikové věci, zajímavé hotely na zajímavých místech, takže dneska mě zajímá Praha. A koukáme i po jiných evropských metropolích typu Berlín, Amsterodam, ale lokalit máme vytipovaných víc, i nějaké polské.  Pytloun Hotels určitě půjde do světa.“

Doporučované