Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Do terénu posílá Česká pošta pravidelně čtyři tisíce lidí. Část z nich by mohla začít nabízet i jiné služby než pouhé doručování dopisů. „V terénu budou dva druhy pošťáků. Na poště máte taky člověka, který vám vydá balík, a člověka, který vás prémiově obslouží,“ řekl v Agendě SZ Byznys pověřený zástupce generálního ředitele České pošty Miroslav Štěpán.
„Hodláme vytvořit prémiovou kontaktní síť a v ní budeme dělat i jiné služby. O jejich vzniku jednáme,“ řekl Štěpán. O jaké služby se má jednat a pro koho by měly být, Miroslav Štěpán upřesnit nechtěl. Jeden příklad však přesto uvedl.
„Zdravotní pojišťovna vás pozve na preventivní zdravotní prohlídku a vy se musíte objednat u lékaře. My připravujeme produkt, že vám přinesou informaci a vy se prostřednictvím tabletu můžete objednat u lékaře přímo u toho, kdo vám sdělení přinese. Nemusíte hledat žádný formulář.“
Přehlcené pobočky? Klasické Vánoce
Rychlejší doručování naopak v plánu není, bylo by dražší, říká pověřený šéf Pošty. „Všechno může fungovat rychleji, když bude lidí více. Někdo to ale musí zaplatit. Ta služba by pak nestála tolik, kolik stojí.
Změna je součástí transformace, kterou Česká pošta aktuálně prochází. Letos se zbavila 300 poboček a propustila stovky lidí. Na provozu se to však podle Miroslava Štěpána neprojevilo. „V běžném měsíci nebyla změna poznat. Vánoční období je pro pobočky silnější, tvoří se situace, kdy je na pobočkách více lidí. Přehlcené nejsou.“
Pošta má aktuálně každý den v rukou 600 tisíc zásilek. Někteří klienti si však stěžují, že na výdej čekají i hodinu dvě, že se fronty vinou z útrob pošt až na ulici. „Standardní vánoční provoz,“ odmítá Štěpán kritiku.
Doporučuje alternativní cesty, jak se k balíkům v hektickém předvánočním čase dostat. „Máme x tisíc výdejních míst pro zásilky. Můžete si taky objednat výdej na poště na čas.“ Kdo chce stihnout doručení do Štědrého dne, musí podat balík na poštu 20. prosince.
Do ruky doručíme devět z 10 balíků
Stížnosti klientů míří i na službu Balík Do ruky. Podle České pošty se však z celkového objemu zásilek doručovaných na konkrétní adresu podaří doručit do vlastních rukou zhruba 90 procent z nich. I doručování balíků však čekají změny.
Balíkovna, jejíž tržní hodnotu odhaduje Štěpán na čtyři až pět miliard korun, se do dvou let oddělí od České pošty a stane se samostatnou akciovou společností. Aktuálně drží 30% podíl na trhu a aby uspěla v líté konkurenci Alzy, Zásilkovny či DPD a PPL, potřebuje investice.
„Česká pošta nemá na to, aby investovala do rozvoje. Peníze mohou přijít buď navýšením kapitálu, prodejem části akcií nebo vstupem strategického investora,“ řekl Štěpán.
Pošta umazala miliardu ztráty
Česká pošta je ekonomicky dlouhodobě ve ztrátě. Loni byla v minusu 1,7 miliardy korun. „Ztráta opět bude, ale o miliardu menší než loni. Takže se bavíme o ztrátě mezi 700 až 900 miliony korun, což považuju za úspěch,“ hodnotí Miroslav Štěpán.
Pošta letos prodala budovy zhruba za půl miliardy korun, mimo jiné svůj největší objekt Na Strži. Nejvíce rozpočtu však pomohlo rušení poboček a propouštění personálu. To první v příštím roce pokračovat nebude, pošta bude nadále provozovat 2900 poboček. Další lidé, manažeři, ji ale opouštějí už teď.
„Je to 260 lidí. Už mají rozdané výpovědi. Nemůžu říct, že byli zbyteční. Ale nebudou chybět,“ uvedl Štěpán.