Článek
Investice do technologií a úspornějších řešení jsou podle majitelů a ředitelů firem šancí, jak přežít těžké časy a možnou přicházející ekonomickou krizi. Shodli se na tom účastníci debaty SZ Byznys o udržitelnosti v Hradci Králové.
I když z průzkumu Svazu průmyslu a dopravy vyplývá, že více než 60 procent podniků letos investování především kvůli vysoké inflaci omezí, všichni teď zároveň hledají levnější energetické alternativy. Například tradiční výrobce hudebních nástrojů Petrof chce mít elektřinu z vlastní fotovoltaické elektrárny.
Máme víc zdrojů, abychom dokázali dosáhnout těch největších možných úspor.
„Teď je otázka, jestli tu fotovoltaiku instalujeme na jednu nebo na obě střechy, podle sklonu. Rozhodujeme se mezi řešením za osm, nebo patnáct milionů korun,“ říká Zuzana Ceralová Petrofová, majitelka firmy Petrof.
„Navíc budeme mít další takovou vlastní elektrárnu, kogenerační jednotku, využijeme horkou vodu u nás v Hradci Králové a také zavedeme do fabriky plyn,“ směje se tomu, že ho zavádějí v době, kdy z Ruska přestává téct a ceny letí nahoru jako nikdy předtím.
„Takže máme víc zdrojů, abychom dokázali dosáhnout těch největších možných úspor. Auditoři chtějí, abychom si nainstalovali měřáky. Ale ty správné, abychom zjistili, kolik prosvítíme, protopíme,“ vysvětluje s tím, že ale netuší, kdy investici dokončí. „Stejně jako ostatní čekající na fotovoltaiku, jsme v pořadí,“ směje se.
Podobně mluví Kateřina Kadlecová, majitelka USSPA. Za poslední rok a půl její firma investovala více než 60 milionů korun.
„Výměnou světel v celém podniku nyní ročně šetříme 63 tisíc kilowatthodin elektrické energie,“ uvedla Kateřina Kadlecová, která v Dolní Dobrouči na východě Čech vyrábí vířivky a vyváží je do celého světa. Takové množství energie by na rok stačilo 25 průměrným domácnostem, které elektřinu využívají právě ke svícení.
Proč to firmy dělají
Z aktuálního průzkumu společnosti PwC vyplynulo, že stále více firem bere udržitelnost vážně. Jakou zanechává jejich podnikání uhlíkovou stopu, ještě před rokem vůbec nezajímalo 56 procent z nich, dnes už je to jen 45 procent. Hlavní motivací, proč přijímat opatření směřující k udržitelnému podnikání, je přitom u celých 70 procent dotázaných ředitelů firem vlastní přesvědčení.
Obecně platí, že dál jsou v tomto ohledu větší české firmy nebo ty vlastněné zahraničními majiteli. Tlak na „zezelenání“ podnikání ovšem sílí také ze strany investorů. Pro většinu z nich je důležitým kritériem pro rozhodnutí, kam peníze vloží, a téměř polovina je naopak připravena investici stáhnout, když firma nebude v oblasti aktivní.
Hosty Byznys Clubu s tématem Udržitelnost podnikání byli Zuzana Ceralová Petrofová, majitelka firmy Petrof, výrobce pian, Kateřina Kadlecová, majitelka USSPA, výrobce vířivek, Karel Ždárský, generální ředitel společnosti Farmet, výrobce zemědělských strojů, Martin Kolář, generální ředitel společnosti Tereos TTD, což je největší producent cukru a lihu v Česku, a Petr Manda, ředitel pro oblast korporátního a institucionálního bankovnictví ČSOB.
Partnerem Byznys Clubu byla ČSOB.