Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Podle odhadů trpí v Evropě psychickými problémy až 40 procent lidí. Jen třetina z nich pomoc ale opravdu vyhledá. „Duševní zdraví je problém, který stále není skvěle řešený. A potřeba své duševní zdraví řešit neustále stoupá,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Lukáš Krčil, zakladatel online platformy Hedepy, která se právě na duševní zdraví zaměřuje.
Na svých stránkách nabízí online terapie a jen loni jich v 11 zemích proběhlo více než sto tisíc. A zájem stále roste, proto obor také láká i investory. Hedepy díky tomu v posledním investičním kole získala hned sto milionů korun. První část poslali investoři už v uplynulém roce. Druhou v uplynulém týdnu. „Čerstvě jsme uzavřeli další investici v hodnotě 1,75 milionu eur, celkově to v tomto kole bylo dohromady sto milionů korun,“ říká Krčil s tím, že bez finanční injekce by nebyl možný rychlý růst.
Karty se rozdávají, trh roste
„Teď se trochu rozdávají karty, kdo budou evropskou nebo regionální jedničkou. Hodně záleží i na tom, kdo dokáže získat kolik peněz, aby předstihl ostatní konkurenty,“ vysvětluje. Hedepy totiž rozhodně není jedinou společností, která teď v Česku sází na online terapie. Další společností je například Terapie, která také nabízí online služby několika stovek odborníků, či Terap.io., jež poskytuje psychologické služby nejen jedincům, ale i firmám.
Dvojnásobný růst za rok
Peníze v Hedepy budou směřovat k rozvoji na současných trzích, ale i do technologií. Platforma se chce totiž víc zaměřit na techniky, které klientům pomohou i mezi jednotlivými terapiemi pracovat na sobě.
Hedepy má tak dnes už pět venture kapitálových fondů a několik andělských investorů. Mezi ně patří například Martin Rozhoň či Leoš Navrátil. „Investoři u nás mají zhruba 50 procent. Zbytek máme my, čtyři zakladatelé,“ dodává Krčil s tím, že firma také nově nabízí akcie svým zaměstnancům.
Místo do posilovny na terapii
V roce 2022 měla společnost Hedepy obrat 45 milionů korun, loni už to byl více než dvojnásobek. „Pohybujeme se okolo 100 milionů a očekáváme, že v tomto roce porosteme ještě o něco rychleji,“ říká Krčil s tím, že firma ale zatím stále není v černých číslech. „Mohli bychom být, ale příležitost na trhu nás nutí spíš investovat do růstu a do toho povědomí o tom, co vlastně naše firma je a jak psychoterapie funguje,“ dodává Krčil s tím, že stále větší zájem je i z řady firemních klientů.
„V Česku jsme v hodně unikátní situaci, kdy zdravotní pojišťovny v pilotním programu přispívají na terapii relativně velkou částkou nebo ji celou proplácí. V České republice dneska terapii můžete mít prakticky zadarmo a psychiatrii u nás si musíte hradit,“ vysvětluje Krčil.
Psychošmejdi už netáhnou
Klíčový je výběr terapeuta. V Česku je hned několik profesních organizací, které zajistí jejich certifikovaný výcvik. Ten trvá tři až šest let. Zejména během covidu ale poptávka strmě stoupla, a na trhu se tak začali prosazovat i samozvaní terapeuti – „psychošmejdi“ – bez odborných znalostí.
Od té doby jsou ale i klienti poučenější a informovanější. „Pro tyto psychošmejdy je už nyní násobně těžší někoho přesvědčit a prodat mu své služby,“ dodává Krčil.
Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.