Hlavní obsah

Oděvník Blažek vybral za covidu „zatáčku smrti“. Teď má pro podnikatele radu

Ladislav Blažek založil oděvní firmu před 30 lety.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Oděvní společnost Ladislava Blažka vybrala krizovou zatáčku a opět jede na plný plyn. Během covidu ale nebyla daleko od svého konce. Blažek má nyní pro všechny v podobné situaci radu: Na nic nečekejte a jednejte.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Asi bych to úplně nenazýval klinickou smrtí, ale bylo to nesmírně těžké období,“ vzpomíná majitel firmy Ladislav Blažek v rozhovoru pro SZ Byznys na covidové období, kdy ze dne na den přišel o veškeré příjmy. „Bylo to dva roky před výročím 30 let od založení firmy, já už spíš trochu přemýšlel o tom, jak to oslavíme, a najednou bylo 30 obchodů ze dne na den zavřených a místo oslav jsme bojovali o život,“ říká Blažek.

Hned poznal, že to, co se děje, bude mít delší trvání. „Měli jsme finanční rezervy na tři měsíce, to ta první vlna vyčerpala, takže jsme se po různých poradách rozhodli pro projekt přebalené reorganizace. Potřebovali jsme restrukturalizovat závazky a například přejednat nájemní smlouvy,“ vzpomíná Blažek. Firma tedy začala jednat s věřiteli a bankou o podpoře.

Když 30 let budujete vztahy, vrátí se vám to

„Potvrdilo se mi v praxi, že pokud něco děláte poctivě – když 30 let budujete obchodní vztahy se svými partnery, které jsou vzájemně smysluplné a prospěšné –, tak vám v takovéto situaci pomůžou. To se stalo, dostali jsme podporu, podali jsme sami insolvenční návrh,“ vzpomíná Blažek s tím, že návrh, který už obsahoval projekt reorganizace, dostal zelenou a firma okamžitě začala plnit cíle ozdravného plánu.

„Důležité je trvale hrát fér a budovat dobré vztahy. Jak ty obchodní venku, tak uvnitř firmy. Mít dobrý tým, který táhne za jeden provaz. Když už se pak něco takového přihodí, na nic nečekat a začít to řešit hned. To je, myslím, úplně zásadní. Nic se nevyřeší samo, obzvlášť ty největší průšvihy se rozhodně nevyřeší samy. A možná ještě třetí rada – ty jednoduché cesty většinou nikam nevedou. Je potřeba vystoupit z komfortní zóny a jít cestou, kde je největší pravděpodobnost, že se celý problém vyřeší,“ říká Blažek.

Redukce prodejní sítě

Součástí ozdravného procesu byla i redukce prodejní sítě. „Na některých místech, kde jsme měli třeba dvě nebo tři prodejny, jsme to zúžili na jednu. Zavřeli jsme prodejnu na Václavském náměstí, která byla pro turisty, ale žádní tady v tu dobu nebyli. Těch opatření byla celá škála,“ popisuje Blažek.

Ozdravný plán byl rozplánován na tři roky. Oděvní společnost ho ale splnila za dva. „Pokud je fundament firmy výborný, ale někdo vám ze sta procent uzavře zdroj příjmů, nedá se s tím nic moc dělat. I když tam pak byly další covidové vlny, podařilo se nám udržet plnou zaměstnanost a vždy, když vlna skončila, jsme mohli hned druhý den otevřít,“ vzpomíná.

Historie dostane jiný význam

Firma je dnes podle něj mnohem silnější. „Myslím si, že když si projdete takový příběh, je to cítit. Jak zvenku – od obchodních partnerů a zákazníků –, tak uvnitř. Dává to historii úplně jiný význam,“ říká Blažek.

Dnes má Blažek Praha 20 obchodů v Česku a šest na Slovensku a za loňský rok zisk ve vyšších desítkách milionů.

Oděvní firmy v Česku

Tonak – společnost z Nového Jičína se zaměřuje na výrobu klobouků, čepic či baretů. Patří mezi největší výrobce pokrývek hlavy na světě s tradicí 200 let.

Altreva – historie firmy zaměřené na pracovní oděvy se píše od roku 1992. Sídlí v Třebíči. Je součástí koncernu Alsico.

Koutný – česká rodinná značka zaměřená na pánskou módu. Na trhu je 26 let.

Pleas  firma zaměřená zejména na spodní prádlo vyrábí převážně ve vlastních závodech v Evropě. Sídlo společnosti je v Havlíčkově Brodě.

Jitex Comfort – od roku 2010 nástupnická firma slavného píseckého Jitexu. Nabízí dámské a pánské svrchní oblečení.

Společnost stále sází na český design, italské materiály a evropskou výrobu. Kromě Slovenska například na Portugalsko, Španělsko a Turecko. „To portfolio našich kooperací je široké, ale v zásadě všechno v rámci Evropy,“ dodává Blažek s tím, že v současné době se do výroby musely promítnout i vyšší náklady. „Myslím si, že kdybychom to porovnávali s předcovidovým obdobím, zdražili jsme o 15–20 procent,“ dodává Blažek.

Do dámské módy se Ladislav Blažek pustit nechce. „Původem jsem strojní inženýr a věřím tomu, že když se chcete dostat v nějakém oboru co nejvýš, musíte se specializovat.“

Doporučované