Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Rozhýbou se prodeje elektromobilů? Stát na jejich nákup uvolnil od ledna dotaci. Má to ale malý háček, dotace na elektromobily jsou jen pro firmy a podnikatele a jenom na úvěr.
Kolik je možné získat
„Co se týká konkrétních parametrů, tak firmy můžou získat až 200 000 korun nákup elektromobilu a bude to financováno z Národní rozvojové banky formou bankovní záruky,“ vysvětluje v pořadu Inside Talks expert na automotive Petr Novák.
Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Národní rozvojovou bankou vyhlásily program s názvem Elektromobilita, ve kterém je připraveno 1 950 000 000 korun. Většina je právě na pořízení vozů, 300 milionů pak na dobíjecí infrastrukturu.
„Tyhle stimuly pomůžou k tomu, aby byla vůbec poprvé v České republice nějaká možnost nákupu elektrovozu za lepších finančních podmínek. Pro fyzické osoby bohužel žádné programy vypsány nejsou,“ říká Novák s tím, že i když se celý automobilový průmysl snaží vysvětlit pádné argumenty, proč by měly být dotace i pro fyzické osoby, zatím se o nich neuvažuje.
„Fyzické osoby slyší na dva hlavní faktory – 30 % je cena, tedy případná pobídka na nákup elektromobilu, dalších 24 % lidí by zvolilo nákup elektromobilu, pokud by byly nějaké daňové úlevy. Vidíme to ostatně v jiných zemích Evropské unie, kde pobídky skutečně jsou. Příkladem je Norsko tam až 80 procent prodaných vozů tvoří elektromobily. Ale i Německo, Nizozemsko a Francie jdou tímto směrem,“ dodává Novák.
Většinu nových aut kupují firmy
Právě firmy a podnikatelé ale v Česku kupují tři čtvrtiny všech nových aut. „Dá se tak očekávat, že firmy nakoupí elektromobily jako první vlastníci a po pár letech půjdou tyto ojeté vozy mezi fyzické osoby. Takový směr je asi zatím v České republice nastaven,“ vysvětluje Novák a tím, že pokud se takto podaří nastartovat trh, ojeté vozy by měly proti aktuálnímu stavu zlevnit. „Největší otázka je tam nad stavem baterie,“ dodává.
Věří ale, že elektromobily budou zlevňovat samy o sobě i díky technologickému pokroku. „Věříme, že baterie budou levnější. V roce 2016 byla cena jedné kilowatthodiny baterie 230 eur, dnes je 120 eur a odhad je, že v roce 2030 budeme opět na polovině této sumy,“ dodává Novák.
Elektromobily zlevní, spalovací motory zdraží
Zatímco ceny elektromobilů jdou dolů, vozy se spalovacími motory naopak stále zdražují. „Je to dáno legislativou. Normy, senzorika a vše ostatní způsobuje, že průměrné vozidlo se spalovacím motorem zdražilo o 50 až 100 tisíc,“ dodává Novák a říká, že ceny elektroaut i klasických motorů by se mohly vyrovnat už po roce 2028.
1,4 milionu vyrobených aut
Rok 2023 nebyl pro tuzemské firmy v automotive nijak jednoduchý, ale celkové výsledky nejsou špatné, naopak. „Oproti covidovým a postocovidovým rokům se situace mírně stabilizovala. Co se týče objemu, budeme se pohybovat mírně pod hladinou 1,4 milionu vyrobených vozidel,“ říká Novák. Oproti roku 2022 jde o nárůst 14 procent a blížíme se rekordnímu předcovidovému roku.
A jaký bude rok letošní? „Pokud nenastane nějaký nepředvídatelný konflikt nebo událost, naše odhady jsou, že budeme na podobných číslech jako loni, nebo mírně lepších,“ dodává Novák. Upozorňuje ale, že objednávkové knihy se ztenčují. Firmy navíc čekají obrovské investice do udržitelnosti. „Vyžadují to nejenom naši zákazníci, ale i evropské předpisy,“ dodává Novák.
Čipy a obří investice
To, že by českému autolandu hrozil černý scénář, na který před nedávnem upozorňovala agentura Bloomberg, s varováním, že by se Česko mohlo stát Detroidem Evropy, si Novák nemyslí.
Inside Talks
Pořad, ve kterém bude Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírat zákulisí byznysu. Tito insideři popíší, jakými tématy žijí průmysl, potravinářství, reality, startupy, finance, energetika nebo automobilový průmysl, a vysvětlí klíčové momenty a souvislosti.
Insidery je tato skupina šéfů:
- Tomáš Kolář z Linetu
- Petr Palička z realitní divize EP Real Estate
- Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT
- Tomáš Spurný z Moneta Money Bank
- Ondřej Fryc z Reflex Capital
- Martin Durčák z ČEPS
- Karel Pilčík z MP Krásno
- Jan Romportl z Elin.ai
„My jsme pozitivně naladěni a věříme, že černý scénář nebude. Mezi 140 členy AUTOSAP jsme dělali průzkum a v něm vyšlo, že 80 procent firem vidí v elektromobilitě příležitost, deset procent firem žádné dopady neočekává a jen deset procent bude ovlivněno. To jsou firmy, které mohou vyrábět třeba převodovky nebo výfuky, které v elektromobilu nejsou. Ty však mohou nahradit firmy, které nově vznikají,“ dodává Novák s tím, že věří, že přijdou i nové zakázky
„Ještě není rozhodnuto, ale může to být výroba čipů v Rožnově pod Radhoštěm. To je obrovský segment a firma Onsemi tam teď zvažuje obří investici v řádu 44 miliard korun a česká vláda na to slíbila pobídku půl miliardy. Nesmíme zaspat,“ dodává.
Nejvyšší průměrné mzdy
V automotive teď také probíhají jednání o mzdách – mnoho společností bude mít jasno v dubnu. Podle průzkumů to vypadá, že letos vyrostou o šest až sedm procent.
„Firmy v automobilovém průmyslu se řadí mezi ty, které mají vůbec nejvyšší průměrné mzdy v Česku. Za rok 2023 je průměrná mzda 50 500 korun – asi 25 % nad průměrem celé České republiky,“ říká Novák a dodává, že i v uplynulém roce mzdy vyrostly o devět procent.
Podmínky získání dotace na elektromobily
- Pro koho je: Dotační program na elektromobily, nákladní vozy na vodíkový pohon a dobíjecí stanice je určený všem podnikatelům včetně OSVČ, kteří mají uzavřená aspoň dvě účetní období.
- Kde a kdy žádat: Program vypisuje Národní rozvojová banka (NRB) v rámci Národního fondu obnovy. Příjem žádostí začne v druhé půlce prvního čtvrletí 2024, na webu NRB budou poté zveřejněny i odkazy na formulář a další podrobnosti. Příjem žádostí bude ukončený nejpozději 30. září 2025.
- Data nákupu: Podpora se vztahuje na auta a dobíjecí stanice objednané nejdříve 1. 2. 2022 a s ukončeným nákupem do 31. 12. 2025.
- Na co se vztahuje: Žadatel musí nakoupit nový vůz na úvěr z banky nebo na leasing, a to u společností, které mají se SRB uzavřenou partnerskou smlouvu. Nejsou podporovány hybridy a plug-in hybridy.
- Podpora má dvě části: záruku na komerční úvěr a finanční příspěvek.