Hlavní obsah

Odborář popisuje, jak vyjednal bonus 100 tisíc

Jaroslav Povšík šéfuje odborům největší české automobilky Škoda Auto a zároveň je člen dozorčí rady.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

„Zavážu se, že nebudu chtít to, co mi dát nemohou, a naopak oni dají to, co dát mohou. A jelikož jsem místopředseda dozorčí rady, docela přesně vím, co v té kase je,“ popisuje vyjednávání ve Škoda Auto šéf odborů Jaroslav Povšík.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Škoda Auto má za sebou rekordní rok – provozní zisk automobilky meziročně vzrostl o 182 procent a dosáhl 1,77 miliardy eur (přepočteno loňským průměrným kurzem jde o 42,6 miliardy korun), tržby vyrostly o 26 procent na 26 miliard eur.

Díky tomu si zaměstnanci automobilky sáhli na rekordní bonus a letos se mohou těšit na růst platů o pět procent. Jak se bonus vyjednával, popsal v rozhovoru pro SZ Byznys šéf odborů a člen dozorčí rady Škoda Auto Jaroslav Povšík.

„Zavedli jsme úplně nový styl vyjednávání. Když se podíváte na to, že třeba dnes zase stávkují němečtí odboráři – strojvůdci – my jsme si řekli, že tohle dělat nebudeme. Že to zkusíme jako konkurenční výhodu. Každý den budeme jednat, dílčím způsobem to vyhodnocovat a pak se sejdeme, podepíšeme dohodu a nebudeme zvyšovat napětí,“ vysvětluje Povšík. A dodává, že pomohla i jeho dobrá znalost celého prostředí a zákulisí.

„Zavážu se, že nebudu chtít to, co mi dát nemohou, a naopak oni dají to, co dát mohou. A jelikož jsem místopředseda dozorčí rady, docela přesně vím, co v té kase je,“ vysvětluje Povšík.

Magická hranice 100 tisíc

Přiznává, že dosáhnout magického čísla 100 tisíc bylo jeho cílem. „Je to trošku i moje ego. Dosáhnout čísla, které tady nikdy masivně nebylo,“ říká Povšík. Žádné stávky nebyly potřeba.

„Ani v minulosti jsem nikdy stávkami nevyhrožoval, ono to k tomu došlo. Když se vyjednávání nedaří, tak to buď zabalíte a jdete domů, nebo musíte využít celou škálu daného práva. To je zákon 102 o kolektivním vyjednávání,“ dodává Povšík.

Spolu s bonusem a navyšováním mezd se objevují i informace o snižování stavu zaměstnanců ve Škoda Auto. Podle Jaroslava Povšíka však rozhodně nepůjde o propouštění. „Propouštění absolutně není na pořadu dne,“ říká Povšík s tím, že půjde o přirozený úbytek – tedy snížení náborů, fluktuace, odchody do důchodu a snižování počtu agenturních zaměstnanců.

Tři procenta ročně dolů? S tím se dá žít

Pokud se sečtou všichni zaměstnanci Škoda Auto – v Boleslavi, Kvasinách, Vrchlabí a k nim i učni a agenturní zaměstnanci, jde o více než čtyřicet tisíc lidí.

„Když uděláme tento součet a chceme říct, jak jsme velcí, dojdeme k číslu 43 tisíc,“vysvětluje Povšík s tím, že jen v Boleslavi je 35 tisíc zaměstnanců, kteří se dělí na přímé a nepřímé.

Během následujících tří let by se však tato čísla měla právě kvůli přirozeným odchodům a omezením agenturních pracovníků snížit. „Je tam vnitřní mix, ale určitě budeme dělat ratio tři procenta každý rok. To znamená devět procent, zaokrouhleme to spíše na 10 procent za tři roky. S tím umím docela dobře a bezbolestně žít,“ dodává Povšík.

Upozorňuje, že i díky robotizaci a automatizaci dochází také k velkým rekvalifikacím zaměstnanců.

Kolik zaměstnanců bude mít automobilka po přechodu na plnou elektromobilitu, je podle Povšíka těžké dnes říct. „Záleží, kolik aut budeme dělat, kolik budeme mít podchyceno přípravných prací,“ říká Povšík. Zatímco v minulosti se automobilka snažila vyčlenit přípravné práce jinam, dnes se to tolik neděje.

„Teď hodně bereme zpět i některé činnosti – třeba při výrobě nářadí, ale i ve vývoji. Jsem přesvědčen, že velmi posílíme, protože drahé náklady v koncernu Volkswagen budou neudržitelné,“ dodává Povšík.

Doporučované