Hlavní obsah

Obří zájem, dvě třetiny zájezdů na léto jsou už teď vyprodané

Agenda SZ Byznys s Jiřím Jelínkem, který šéfuje DER Touristik EE. Pod ni spadají kanceláře Fischer, Exim tours a Nev-Dama.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Zdá se, že obří inflace minulých měsíců s úsporami Čechů nezamávala natolik, aby si odpustili letní dovolenou v zahraničí. Cestovní kanceláře hlásí rekordní zájem.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Když loni skupina DER Touristik EE, pod kterou patří cestovky Exim, Fischer a Nev-Dama, ohlašovala rekordní rok a vyprodané kapacity, myslela si, že tato čísla už není možné překonat. Jenže letos je zájem ještě větší.

„Naše prodeje jsou asi o 20 procent vyšší než loni stejnou dobou. Už v tuto chvíli máme vyprodané dvě třetiny kapacit, a to jsme je přitom o 20 procent navýšili,“ říká v rozhovoru pro pořad Agenda SZ Byznys Jiří Jelínek, šéf DER Touristik EE. Po loňských 17,5 miliardy, které skupina v Česku utržila, tak očekává, že letos by to mohlo být přes 20 miliard a zhruba milion klientů.

Překvapení pro cestovky

„Abych pravdu přiznal, je pro nás ten pokračující trend trošku překvapení. Je vidět, že Češi možná změnili trošku způsob cestování a do některých destinací se individuálně ani nemohou dostat,“ dodává Jelínek.

Další růst v budoucích letech je podle něj ale s otazníkem. „Záleží na tom, jestli se rozhodneme uvést na trh další segmenty, o kterých uvažujeme. Například luxusnější cestování. V tom klasickém segmentu ještě možná nějaký růst bude, ale řekl bych, že ten potenciál je už dost vyčerpaný,“ dodává.

Češi chtějí luxus, v letadle si připlatí

Češi ale slyší na luxusní cestování a i kvůli tomu si společnost nasmlouvala další letadlo s byznysovou konfigurací, které bude létat do exotických destinací. „Z reakcí klientů jsme zjistili, že je o to velký zájem,“ vysvětluje Jelínek.

Celkově exotika v loňském roce zaznamenala velký růst. Společnost tak poprvé vyslala vlastní letadlo na Kubu, do Vietnamu a do Dominikánské republiky a pro následující zimu počítá se stoprocentním růstem a dalšími třemi destinacemi – Mexikem, Keňou a Bahrajnem.

Tři nasmlouvaná letadla

Kromě dálkových letů do exotiky bude mít DER Touristik EE letadlo s byznys třídou i pro bližší destinace. „Domluvili jsme se se společností Smartwings, že si necháme postavit 737 Boeing Max na byznysovou konfiguraci. Toto letadlo budeme používat pro destinace typu Kapverdy, Spojené arabské emiráty či Omán v zimě a v létě pro destinace jako Turecko, Španělsko a Řecko.

Částku, na kterou nasmlouvání tří letadel cestovní kancelář vyjde, ale Jelínek sdělit nechce. „Samozřejmě jsou to náklady, je to riziko, ale s důvěrou, kterou nám dávají zákazníci, věříme, že to pro nás bude znovu úspěšný projekt,“ dodává.

20 tisíc na osobu

Průměrně cena zájezdů vychází na 20 tisíc korun na osobu. „Kdybychom to měli porovnat s loňskem, je to asi o necelá tři procenta vyšší. To je ale způsobeno tím, že v tom mixu jsou i exotické destinace, které jsou významně dražší než ty středomořské,“ dodává Jelínek.

Největší cestovní kanceláře v Česku

Mezi největší kanceláře na českém trhu kromě Exim Tours a Fischer patří například:

  • Čedok
  • Blue Style
  • Alexandria

V klasických turistických destinacích, jako je Egypt, Španělsko či Řecko, jsou pak ceny srovnatelné s loňským rokem. „Kurz koruny není jediné kritérium ceny zájezdu. Důležitý je i kerosin (letecký benzín) a jeho cena je oproti loňsku vyšší. Další podstatnou položkou je inflace a fakt, za kolik nasmlouváte v daných destinacích hotelové kapacity,“ dodává Jelínek s tím, že cestovní kancelář bude mít letos určitě vyšší obrat než loni, ale zisk rozhodně vyšší nebude. „Je to naše investice trošku do budoucna,“ vysvětluje.

Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované