Článek
Prezident USA Donald Trump ohlásil uvalení cel ve výši 25 procent na všechny dovážené automobily. V platnost mají vstoupit 2. dubna. Výroba evropských automobilek přitom už teď výrazně padá a rozhodnutí USA tento propad nejspíš zrychlí.
„Razantní vstup Trumpa může ovlivnit značky BMW, Daimler, Audi či Volvo, které významně vyvážely do Spojených států,“ říká v rozhovoru pro SZ majitel Brano Group Pavel Juríček, který je významným dodavatelem dílů do automotivu.
Jak moc se Brana dotknou americká cla 25 %?
Víte, vůbec nerozumím tomu, že v tomto směru vlastně Trump nemá v Evropě s kým jednat. Von Leyenová je pro něj úředník. Chybí tu nějaký opravdový leadership, který by dojednal, že když jsou na evropská auta vyvážená do USA cla 2,5 procent a na dovoz amerických aut 10 procent, že se to přece musí udělat fifty fifty. To by bylo jednoduché řešení. I Trump ve svých projevech řekl, že chce reciprocitu.
Pokud to nebude reciprocita, ale 25 procent, jak moc vás to zasáhne?
Například Volvo vyrábí zhruba 300 000 aut. Pro nás je to významný zákazník a Volvo do USA vyváží ročně třeba sto tisíc aut. Mohlo by tak přijít až o třetinu své produkce. Podobně to vidím u Volkswagenu, Porsche, Mercedesu. To jsou auta, která má americký trh rád.
Klidně se tedy může stát, že o 30 % výroby přijdou všechny evropské automobilky – pokud by tady opravdu nebyla schopnost se dohodnout.
A pro vás by to také znamenalo o 30 % menší výrobu?
Samozřejmě, Brano v České republice je vázané na všechny automobilky – je jedno, jestli je to Stellantis, Renault, Volkswagen nebo Mercedes či Porsche. To jsou všechno naši zákazníci. Znamenalo by to, že bychom všichni v Evropě propadli o 30 %.
Opravdu si ale myslím, že by to nějaký lídr z Evropské rady, možná někdo z premiérů, třeba Merz, nebo Meloni měli řešit. Právě italská premiérka Giorgia Meloniová je určitě akceptovatelný člověk pro negociaci s Trumpem.
Prostě někdo se musí dát dohromady a začít jednat. Vůbec nechápu, že je březen a nikdo nejedná – alespoň my v automobilovém průmyslu o tom nevíme.