Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Nová Fabia Combi se ještě v roce 2021 prodávala za 373 979 korun, loni už byla její cena více než 464 tisíc. A podobně Hyundai i30, nový stál v roce 2021 stál 386 tisíc a loni už 464 tisíc.
A úměrně tomu, jak roste cena nových automobilů, zdražují i vozy ojeté.
Jen mezi lety 2022 a 2023 stoupla podle webu TipCars průměrná cena inzerovaného automobilu ze 473 0000 korun na 504 tisíc. Stále jde přitom o sedm až osm let staré auto, které má najeto 125 tisíc kilometrů. Zdá se však, že se zdražováním je konec.
„Celkově se poptávka zmírnila. Nabídka teď převyšuje poptávku a dochází k tomu, že se musí zlevňovat. Už se objevují reklamy na nové vozy, kde ten tlak na cenu je. Jsou tam různé pobídky a různé pakety, které jsou v ceně,“ říká v Agendě SZ Byznys šéf TipCars Marek Knieža a dodává, že bude záležet na každé značce, jak moc půjde v boji o zákazníka s cenou dolů.
Čínské auto? Stejný výkon, lepší cena a máte ho hned
Na cenu netlačí jenom nižší poptávka, ale také dovoz automobilů z Číny. Zatím sice nejde o masivní prodeje, ale spíš začátek trendu.
„Ano, je tady nástup čínské generace. Můžeme se vrátit deset, dvacet let zpět, kdy přišla korejská vozidla a někteří se smáli tomu, že se chtějí na našem trhu prosadit. A podívejte se na čísla dnes. Hyundai je druhým nejprodávanějším vozem v Česku. Teď tedy přicházejí vozy z Číny, které se snaží zaujmout docela významné pozice,“ vysvětluje Knieža s tím, že na inzertních portálech jsou zejména čínské značky Donfeng, BYD nebo MG, které se v Evropě velmi daří.
Čínské značky automobilů
Dongfeng – Dongfeng u nás začínal dvakrát. Poprvé se o vše měla postarat společnost Bidli Auto, pak si vše vzal do rukou tuzemský import a začal budovat regulérní dealerskou síť.
MG – původem slavná britská značka, která se v roce 2016 kompletně přesunula do Číny. Od roku 2022 se prodává i v Česku.
Aiways – elektrický model U5 se stal oficiálním vozem mnichovského Oktoberfestu.
BYD – obří výrobce elektromobilů do Evropy vstoupil přes Norsko a míří do dalších evropských zemí.
SWM – Známá italská značka, kterou nedávno koupili Číňané. V Česku nabízí dva modely SUV.
Voyah – Voyah v Česku začíná elektromobilem Free, nicméně další modely budou přibývat.
Zdroj: Garaz.cz
Celkem už v Česku jezdí tisíce čínských aut a zákazníci na ně slyší. „Dnes už je na tyto vozy hodně recenzí. V nich zjistíte, že ten automobil splňuje všechny parametry a cena je jednoznačným tahounem,“ vysvětluje Knieža, podle kterého zájem i nadále poroste.
Čínské vozy jsou totiž zhruba o 10 až 20 procent levnější než srovnatelné modely zavedených automobilek a navíc jsou k dostání okamžitě bez čekacích lhůt.
Před deseti lety stálo nové auto 200 tisíc. Dnes 400 a výš
Zavedeným značkám tak podle Knieži nic jiného než zlevňování nezbyde. „Když si vezmete, zřejmě před deseti lety jsme se honosili tím, že máme nová auta pod 200 tisíc korun a za deset let se pohybujeme od 400 tisíc nahoru? Ano, říká se, že za všechno mohl covid, ale marže prodejců nebo výrobců jsou dost velké,“ dodává.
Čínská automobilová invaze
Do Evropy ve velkém míří čínské elektromobily. „Euro 7 i přechod na elektromobilitu jsou velký vykřičník k tomu, abychom si vůbec udrželi naši domácí výrobu. Konkurence se bude zvyšovat,“ říká šéf českého Hyundai Martin Saitz.
Některé evropské značky se snaží začít po vzoru Tesly dělat takzvaný agenturní prodej, aby snížily náklady na distribuci. „To je ale krok od zákazníka, takže si nemyslím, že právě toto bude právě ta cesta, aby si získaly více zákazníků,“ dodává Knieža.
Už teď je v Česku průměrné stáří vozového parku více než 16 let a stále se zvyšuje. „V roce 2018 to bylo 14 let, dnes jsme na 16,21 roku. Otázkou je, kam to dál povede,“ ptá se Knieža.