Článek
Letošní vánoční sezona je pro obchodníky tou nejnáročnější. Provází ji řada otázek a některé zboží ani sehnat nelze. Společnost HP Tronic má přesto na svých skladech největší zásoby v historii za více než 4 miliardy korun a její šéf Daniel Večeřa věří, že závěr sezony bude silný a zboží obchodníkům na skladech nezůstane.
Jak bylo letos pro obchodníky složité se předzásobit na Vánoce?
Přípravy na letošní vánoční sezonu se děly v duchu několika otázek. Vydrží silná poptávka hnaná covidovými opatřeními? Jak moc ji ovlivní inflace a růst cen energií? Jak moc ji ovlivní zdražení zboží – ať už z důvodu zdražování celosvětové dopravy, nebo nedostatku komponentů, zejména čipů?
Budou naši dodavatelé schopni vykrýt naše objednávky? Za jaké ceny? A máme vůbec připravené alternativní scénáře, pokud na předešlé otázky budou negativní odpovědi?
Tedy ano, přípravy na tuto vánoční sezonu jsou složitější, přesto jsme připraveni lépe než na předchozí roky. Držíme rekordní zásoby.
Co znamená rekordní zásoby? Kolik zboží a v jakém objemu máte na skladech?
Máme zboží v hodnotě přes čtyři miliardy korun. Ve skladových zásobách máme více než 40 tisíc položek, to je celkem přes čtyři miliony kusů zboží. Z toho v prodejnách máme skladem více než dva miliony produktů, které jsou připravené ihned k odběru.
O kolik je zboží dražší?
To je těžké paušalizovat. Jsou kategorie, kde ceny rostou o zhruba 10 procent – to jsou například velké domácí spotřebiče, u jiných kategorií rostou spíše ceny novinek. Ale rychleji než v předešlém období.
Nabídku sortimentu se snažíme stále rozšiřovat, například letos jsme přidali přes 2000 položek v náplních do tiskáren, nebo přes 1500 položek v příslušenství k nositelné elektronice. Samozřejmě se i letos stane, že některé konkrétní modely budou doprodané na celém trhu, nicméně budeme schopni nabídnout jejich alternativy. Tedy až na výjimky, jako je například PlayStation 5.
Chybí Playstation 5, Xbox a vybrané modely v kategoriích notebooků, mobilních telefonů, myček, fullautomatů – espressa.
Kromě Playstation 5 – jaké zboží je těžké sehnat?
Chybí Playstation 5, Xbox a vybrané modely v kategoriích notebooků, mobilních telefonů, myček, fullautomatů – espressa, ale například i modely elektrických zubních kartáčků.
U vybraných výrobců IT techniky, mobilních telefonů, nebo i myček nádobí se setkáváme s krácením dodávek až o polovinu.
Z pohledu obchodníka – jak moc je letos složitější „boj“ o zboží?
Naše pozice je lepší než v minulosti. Jsme silnějším hráčem, nicméně boj o zboží je složitější v tom, že ho potřebujeme více a současně je ho nedostatek.
Stejně tak jako naši nákupčí, tak i nákupčí na celém světě mají za úkol zajistit zboží. Při nefungujícím dodavatelském řetězci může vznikat efekt paniky na trhu, všichni skupují „abych měl“. Jestli je to správná strategie a potká se s poptávkou, uvidíme po sezoně.
Hrozí, že kvůli tomu budou mít i po Vánocích obchodníci plné sklady?
Pravděpodobně ne, poptávka je stále vysoká a očekáváme velmi silný závěr sezony.
My jsme se viděli před rokem – jaký to byl rok pro vaši firmu?
Specifický. Když jsme spolu loni mluvili, byli jsme uprostřed předvánočního lockdownu. Poté se prodejny na několik týdnů otevřely, aby se na několik měsíců zase zavřely. Dnes čelíme další pandemické vlně, která rovněž dopadá na chod firmy – nejen z pohledu obchodních výsledků, ale zejména z pohledu vnitřního fungování celé společnosti.
V postcovidové době dělá internet 60 procent
Očekával jste, že internet převáží nad kamennými prodejnami – stalo se to už? Jaký je tam poměr?
V době covidové, kdy se všechny objednávky realizovaly on-line, byl ten podíl 100 procent. Před covidovou dobou ale dělal internet 45 procent, v postcovidové době se ten poměr už obrátil. V září a říjnu se na internetu prodávalo až 60 procent zboží.
Kam se to bude vyvíjet?
Můj odhad je, že ten podíl může být až 80 procent. Na druhou stranu je ale potřeba vidět i to, že ty 2/3 všech on-line objednávek končí na prodejnách. Ať už je to proto, že si ho tam lidé nechají poslat a vyzvednou si to tam, nebo proto, že si objednávají zboží, které je přímo na prodejně. Je vidět, že tento způsob odbavování objednávek je pro zákazníky zajímavý.
Bude to mít dopad na fungování prodejen? Například v Praze na Smíchově prodejna Datartu zmizela. Zavřete další?
Prodejnu v Praze na Smíchově jsme zavřeli, protože nám tam skončila nájemní smlouva. Nicméně jsme se s pronajímatelem dohodli na jiném prostoru a na Smíchov se určitě v dohledné době vrátíme.
Ale zpátky k otázce – přesun nákupního rozhodování na internet logicky dopad na fungování prodejen mít musí. Dnešní Datart představuje koncept, který, zdá se, velmi úspěšně propojuje svět fyzický a digitální a v tomto světě mají prodejny nezastupitelnou úlohu.
Jen v tomto roce jsme otevřeli devět nových prodejen a pro příští rok máme v plánu otevřít dalších patnáct prodejen.
Kromě své tradiční funkce totiž plní hned dvě důležité logistické funkce. Tou první je funkce „pick-up pointu“ a tou druhou je funkce „pohotovostního“ skladu, na kterém udržujeme trvalou zásobu výrobků. Na síť našich prodejen se tedy díváme z pohledu funkcí, které jednotlivé plní a z tohoto pohledu se ji snažíme neustále optimalizovat, přičemž tato optimalizace vede nikoliv ke zužování celé sítě, ale naopak, k jejímu dalšímu rozšiřování. Jen v tomto roce jsme otevřeli devět nových prodejen a pro příští rok máme v plánu otevřít dalších patnáct prodejen.
Letos budou naše čísla lepší než loni
V loňském roce jste zdvojnásobili zisk. Jak se vyvíjí letošní rok?
Loňský rok byl pro naši firmu z hlediska hospodaření nakonec historicky nejúspěšnější a letošek se zatím vyvíjí tak, že bychom mohli obdobný výsledek zopakovat. Výsledek v tomto roce by mohl být podobný, snad ještě i trochu lepší. O tom však v našem oboru, jako ostatně každý rok, rozhodují poslední týdny a dny, které jsou ještě před námi.
Bojíte se dalších uzavírek? S jak velkou nervozitou sledujete rostoucí počet nakažených?
Strach nemám, zkušenost z minulých měsíců nám ukázala, že jsme dobře připraveni i na eventualitu lockdownu. Ale samozřejmě doufám, že už k žádné plošné uzavírce nedojde.
Počet nakažených a zejména hospitalizovaných sleduji a sleduji taky statistiky, které říkají, že v určitých věkových kategoriích je počet hospitalizovaných neočkovaných až desetkrát vyšší než počet hospitalizovaných očkovaných.
Selský rozum mi říká, že je-li hlavním problémem zahlcenost nemocnic a zdravotního systému, pak je nutné minimalizovat možnost nákazy především u rizikových skupin, tedy primárně u starších, neočkovaných lidí.
Určitý selektivní lockdown, který by omezil sociální kontakty právě těchto rizikových skupin, ochránil je tak, a navíc napomohl ke stabilizaci zdravotního systému, by mi přišel rozumný.
Umožnil by navíc, abychom my ostatní mohli normálně ekonomicky fungovat a vydělávat peníze, jinak řečeno vytvářet ekonomické hodnoty. Koneckonců bez dobře fungující ekonomiky nebude z hlediska dlouhodobějšího výhledu možná ani léčba nemocných.