Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Po raketovém růstu e-commerce v době pandemie, kdy Češi nakupovali online i věci, které předtím byly jen v kamenných obchodech a firmy proto razantně investovaly do kapacit skladů, jsou letos opatrní. Všichni mluví o ochlazení e-commerce.
„Už to jde trošku poznat. Jsou případy, kdy e-shopy hlásí i dvaceti, třiceti procentní pokles. Není ale jednorázový, bavíme se o trendu. Lidé jsou kvůli inflaci nervóznější, začínají šetřit,“ říká v pořadu Agenda SZ Byznys Konstantin Margaretis, zakladatel a generální ředitel Skladonu.
Firma Skladon zajišťuje pro české e-shopy vše, co ke svému byznysu potřebují - skladování, přijetí objednávky, kompletaci zboží a doručení zákazníkovi - tak zvaný fulfillment. Firma patří k nejrychleji rostoucím u nás. Loni zvýšila obrat o 157 procent a zdvojnásobila skladovou plochu.
Některým obchodníkům naopak prodeje za poslední týdny skokově stoupají, jde však o sezonní nákupy související především s cestováním. Například zájem o kufry se tak jen za poslední měsíc podle dat společnosti Shoptet zvýšil o 52 procent, žebříčkům nejvyhledávanějšího zboží pro letošní letní sezónu vládnou i věci typické pro dovolenou strávenou doma na zahradě nebo na chalupě, například bazény nebo zmrzlinovače. U těch šly prodeje nahoru o 84 procent.
Skokanem roku jsou bazény, ty šly v prodejích nahoru o 127 procent. „Větší investice typu bazénu lidi už nechtějí odkládat, hlavně kvůli inflaci a s ní spojenému zdražování. Vidíme tendenci koupit dražší věci ještě za ‚staré ceny‘, to se týká třeba i vybavení na kempování, stanů a podobně,“ vysvětluje Samuel Huba, generální ředitel společnosti Shoptet.
Trend potvrzují i čísla Sklik a Zboží.cz. První místa růstového nákupního pelotonu obsadily křovinořezy, kde evidují nárůst v prodejích o 584 procent. Přípravky na opalování rostou v těchto dnech o 273 procent.
„Nálada s létem ve společnosti stoupá, čímž padá zájem o ‚katastrofické‘ produkty, jako jsou diagnostické testy, ty klesly o 64 procent, nebo o kanystry na benzín, u kterých je pokles prodejů obdobný,“ komentuje prodeje Petr Pavelek, manažer týmu.
E-commerce podle zakladatele Skladonu ale i přes ochlazení rozhodně poroste, i když ne jako v době covidu a uzavřených obchodů, kdy lidem nic jiného než nakupovat přes e-shopy nezbývalo. Krize jsou podle něj součástí přirozeného dlouhodobějšího vývoje. Co se týče majitelů e-shopů, existuje tu ale rozdíl.
„E-commerce je mladý obor. I v managementech jsou mladí lidé, kteří zásadní krizí neprošli, nejsou na to zvyklí,“ je přesvědčen Konstantin Margaretis. On sám je ale také vlastně představitelem této generace manažerů. Hned po výhře v soutěži Brilliant Young Entrepreneurs v roce 2015 opustil vysokou školu a začal se naplno věnovat budování firmy.
Sklady prostě nejsou
V lockdownech zažily sklady především kolem Prahy skutečný boom. A zájem e-shopů o skladovací prostory, především v okolí velkých měst, i nadále přetrvává.
O Skladonu
- Společnost založili Konstantin Margaretis a Patrik Babinec v roce 2015 po výhře ve startupové soutěži Brilliant Young Entrepreneurs. Později se k nim přidal také třetí ze zakladatelů Miloš Halecký.
- V roce 2016 otevřeli první sklad a začali poskytovat fulfillmentové služby pro první klienty. Vyvinuli vlastní aplikaci pro snadnější orientaci a práci se skladovými zásobami, objednávkami, vratkami či reklamacemi.
- Vytvořili zázemí v průmyslové hale v obci Mošnov u ostravského letiště s aktuální rozlohou 16 000 m².
- Společnost v roce 2021 odeslala zboží do více než 180 zemí světa a zvýšila svůj obrat o 157 % na 121 milionů korun. Letos se také umístila v žebříčku FT 1000, který sdružuje nejrychleji rostoucí evropské společnosti.
- Momentálně poskytuje Skladon outsourcing logistiky 70 e-shopům, mezi něž patří řada českých firem jako je Kilpi, Skinners, nanoSPACE nebo Snuggs.
Dosavadní nabídka skladů ale v současné době už tuzemským obchodníkům přestává stačit a poohlíží se i po dalších možnostech uskladnění. Jen za loňský rok se objem poptávky navýšil na rekordních 2,39 milionů metrů čtverečních, přičemž neobsazenost takto využívaných prostor klesla na historické minimum 1,63 procenta.
Mezi tím, jak má růst e-commerce, a tím, jak mají developeři stavět, už dřív chybělo 30 procent skladovacích ploch. A není to dojezdová zkreslená bublina z covidu.
„Právě z toho důvodu firmy stále častěji využívají služeb fulfillmentu, který jim zajistí skladové prostory na míru, a to bez nutnosti čekat na jejich výstavbu i několik měsíců,“ říká šéf firmy, která takové služby poskytuje. Jen za první tři měsíce roku registruje v porovnání se stejným obdobím loni pětinásobnou poptávku po jejích službách.
„Mezi tím, jak má růst e-commerce a tím, jak mají developeři stavět, už dřív chybělo 30 procent skladovacích ploch. A to není dojezdová zkreslená bublina z covidu,“ tvrdí.
Skladon je už tradičním úspěšným účastníkem žebříčku Deloitte Technology Fast 50 ve střední Evropě. Za poslední čtyři roky vyrosl téměř na šestinásobek.
„To je pro společnost jeho typu velmi nadstandardní výsledek. V současnosti jsme nejen v e-commerce svědky klesající poptávky, silného tlaku na ceny zboží a efektivitu podnikání jako takového. Bude zajímavé sledovat, jak se e-shopy se stávající situaci vyrovnají. Pro další expanzi společnosti bude klíčové, jak se bude vyvíjet trh e-commerce obecně, respektive jak velké investice dokáže pro případnou mezinárodní expanzi společnost získat,“ říká Jiří Sauer, partner v oddělení Audit & Assurance společnosti Deloitte ČR a lídr soutěže Deloitte Technology Fast 50.
Boj o zákazníka
Jak současná vysoká inflace, která se nyní vyšplhala na 16 procent, ohrožuje e-shopy, nelze podle Konstantina Margaretise obecně říct. Zdražují vstupy, výroba, a do toho nepřestávají problémy v dodavatelském řetězci. Margaretis ale předpokládá nižší kupní sílu obyvatel a poklesy zatím vnímá u nejvíce zbytných věcí.
„Když se podíváme na naše zákazníky, tak úspěšné jsou ty firmy, které dělají pro zákazníka něco navíc. Hodně dělá práce se značkou. Firmy, které si zakládají na osobních vztazích nebo dárcích navíc. Když otevřete balíček, hned na vás promluví nějaká emoce, a to si zapamatujete pro příští nákup,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys.
Obchodníci se tak v době poklesu zájmu snaží najít za klesající tržby náplast. Dívají na nové trhy a expandují. „Registrujeme případ firmy, která funguje v České republice, Rumunsku a Maďarsku. Doma klesá a v Maďarsku neustále roste. Když jsme se ptali, proč, nenašli odpověď,“ vypráví šéf Skladonu.
Přibližně polovina obchodníků, kteří využívají služby Skladonu, prodává i v zahraničí. Samotný Skladon zatím expanzní plány odkládá.
„Pro nás osobně expanze naplno znamená najít lokální management a stovky milionů korun, které nás to bude stát. Teď si pečlivě vybíráme a dostaneme se k tomu během příštího roku. Máme argumenty jít směrem na východ, máme argumenty pro to jít na západ, je to těžké rozhodování a půjdeme podle nejzajímavějšího potenciálu,“ doplňuje s tím, že v plánu je vytvořit síť služeb pro jejich klienty, tedy e-shopy, napříč Evropou.
Hlavní konkurenti Skladonu
V České republice jsou to například Mailstep nebo ComGate. V USA je úspěšný startup ShipMonk, za kterým stojí Čech Jan Bednář.
Celý rozhovor se šéfem Skladonu si pusťte v úvodním videu.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.