Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
V posledních letech se trh s výrobky pro chytrou domácnost zásadně proměnil. „Zatímco před patnácti lety měl chytrý dům každý pátý, dnes už to je běžné pro většinu domácností, a to i bez vědomí samotných uživatelů,“ říká Jiří Konečný, zakladatel společnosti ELKO EP, která se specializuje na vývoj a výrobu technologií pro automatizaci budov.
Významný boom do českých domácností z pohledu chytrých zařízení, která ovládají například osvětlení nebo teplotu v domě, přinesla podle jeho slov energetická krize vyvolaná ruskou invazí na Ukrajinu.
„Vzhledem k událostem posledních let se poptávka soustředila na řešení, která přinášejí úspory energií. Na prvním místě je regulace vytápění nebo klimatizace,“ uvedl v pořadu Agenda podnikatel Jiří Konečný.
Podobně jako domácnosti reagovali podle jeho slov majitelé komerčních budov. „Zaznamenali jsme zvýšenou poptávku po regulaci osvětlení a koordinaci se stíněním, abychom minimalizovali tepelné ztráty,“ říká v rozhovoru.
ELKO EP
- ELKO EP je česká elektrotechnická firma, založená v roce 1993 Jiřím Konečným.
- Od svého založení sídlí ve městě Holešov ve Zlínském kraji.
- Hlavním produktem firmy jsou elektronická relé, kterých firma vyrábí přes dvě stě druhů.
- Společnost nyní vyváží zboží do 77 zemí. Zahraniční export tvoří ve skupině zhruba 75 % obratu.
Na českém trhu elektronická zařízení pro chytré budovy vyrábí také společnost Schneider Electric, Siemens nebo Honeywell.
Česká společnost už nyní ale působí také na více než sedmi desítkách zahraničních trhů. Aktuálně cílí primárně na země Blízkého východu a Indii, kam ELKO vstoupilo letos v dubnu. Právě tam totiž podle jeho slov nyní společnost pozoruje rostoucí zájem o evropské značky.
„Made in Czech Republic nám pomáhá budovat důvěru,“ říká Konečný s tím, že na takovou značku slyší dobře právě na Blízkém východě, kde prý mají lidé k evropským výrobkům vřelejší vztah.
Právě Indie, jako jeden z největších trhů na světě, představuje podle jeho slov pro ELKO obrovský potenciál. „Naším cílem pro první rok v Indii je dosáhnout tržeb kolem jednoho milionu eur,“ uvedl s tím, že vstup na tento trh bude pro společnost znamenat také impuls k dalšímu vývoji produktů.
Indický trh nás inspiruje a tlačí k novým funkcím. Požadavky na to, jak mají zařízení fungovat, jsou vysoké. Na trhu se potkávají všechny značky světa a konkurence je vysoká,“ dodal.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.