Článek
Centrála cestovního ruchu mluví po dvou letech s pandemií o „hladu“ po cestování. Tuzemské hotely, penziony, restaurace, lázně, ale i hrady, zámky nebo muzea jsou na hosty připravené.
Jarní dovolenou plánuje podle agentury CzechTourism 62 procent Čechů. Osm dnů, které si na to Češi v průměru vymezili, chce drtivá většina lidí strávit aktivně, sportováním.
CzechTourism
Je státní příspěvková organizace, kterou v roce 1993 zřídilo tehdejší ministerstvo hospodářství.
Dnes spadá pod Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky.
Původní název byl Česká centrála cestovního ruchu, název CzechTourism nese od roku 2003.
80 procent oslovených preferuje ve dnech odpočinku pěší turistiku, polovina přidá kolo a cyklovýlety. Zjistil to nejnovější průzkum centrály cestovního ruchu, který provedla agentura MindBridge Consulting.
Nejčastěji lidé plánují strávit čas v Jihočeském kraji, průměrně hodlají utratit 5 838 korun na osobu.
Češi jsou zvyklí dopřát si dvě dovolené, jednu zahraniční a druhou doma. Otázka je, jestli oželí Chorvatsko nebo ušetří spíš doma.
Stejně dobře vidí stát turistickou sezonu v létě. „Já si dokonce myslím, že bude rekordní, možná ještě lepší než v roce 2019,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism. Optimismus podle něj dodávají rekordní čísla za Velikonoce, čísla mluví o šestiprocentním nárůstu.
Nezačnou Češi šetřit?
Jak to bude v létě, skutečně ale podle Jana Hergeta nedokáže nikdo říct. Tím, jak zdražují paliva, se prý musíme i v cestování připravit na to, že lidé začnou šetřit.
„Jen je otázka, na čem přesně. Češi jsou zvyklí dopřát si dvě dovolené, jednu zahraniční a druhou doma. Otázka je, jestli oželí Chorvatsko nebo ušetří spíš doma,“ přemítá šéf CzechTourismu. Osobně je přesvědčen, že lidé začnou šetřit v rámci dovolených nejvíc na jídle. „To zdražovalo nejvýrazněji a ubytování mít musíte, tam moc neušetříte,“ je přesvědčen.
Digitalizaci chceme řešit velmi aktivně včetně zavedení evropské digitální identity či zapojení umělé inteligence všude tam, kde je to žádoucí.
Česku by měl pomoci především portál Kudy z nudy, který státní agentura považuje za stěžejní nástroj na podporu domácího cestovního ruchu. Návštěvnost v roce 2021 překročila 21,5 milionu, což znamená 14procentní nárůst. Počet uživatelů se meziročně zvýšil o 16 procent na 10,7 milionu.
„Digitalizaci chceme řešit velmi aktivně včetně zavedení evropské digitální identity či zapojení umělé inteligence všude tam, kde je to žádoucí,“ potvrzuje ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti), pod jehož rezort CzechTourism spadá.
„V projektu e-Turista jde o elektronický systém registrace hostů ubytovacích zařízení v reálném čase, nástroj pro obce na výběr místních poplatků z pobytu či odesílání povinných hlášení cizinecké policii. Na daný projekt je v Národním plánu obnovy 30 milionů korun. Podstatou všeho je, zjednodušeně, aby to, co se v regionu díky cestovnímu ruchu vybere, taky pomohlo jeho rozvoji,“ dodává šéf rezortu.
Od května do července chceme spustit jarní vlnu on-line kampaně v zahraničí za 30 milionů korun, další vlnu za 10 milionů plánujeme na podzim.
Podle Bartoše je třeba cestovní ruch v regionech maximálně rozjet, před covidem byl obrat této oblasti 309 miliard. Odvody do veřejných rozpočtů činily 125 miliard korun a jen za víza se vybrala téměř miliarda.
Do roku 2023 by tak chtělo ministerstvo představit zákon o cestovním ruchu, plánuje se také podpora restartu celého odvětví včetně oživení lázeňství kampaní na podporu příjezdového i domácího cestovního ruchu.
„Od května do července chceme spustit jarní vlnu on-line kampaně v zahraničí za 30 milionů korun, další vlnu za 10 milionů plánujeme na podzim,“ doplňuje šéf agentury Jan Herget.
Rozpočty rozdělí mezi 14 zemí, klíčové bude Německo, Spojené státy, Velká Británie, Polsko a Slovensko. „Jde o dlouhodobý koncept ‚tradice‘, kdy jarní témata budou gastro, sklo, architektura, letní turistické trasy, lázně, podzimní bude gastro, sklo, Vánoce a zima bude na horách a lázně. Využít chceme displejovou reklamu na sociálních sítích,“ vysvětluje Jan Herget.
Strukturu turistů covid dramaticky změnil
Pandemie koronaviru obor naprosto vykolejila. Turismus patří k nejvíc zasaženým a některé věci se navždy změnily.
Zatímco ve „zlatých časech“ v roce 2019 přenocovalo v tuzemsku více než 57 milionů turistů, v dalších dvou letech přišel pád téměř na polovinu. V loňském roce tvořili Češi víc než tři čtvrtiny všech hostů v hromadných ubytovacích zařízeních, Němci šest procent, Slováci necelá tři a Poláci dvě procenta.
Nejnavštěvovanější bylo hlavní město, které přivítalo 2,4 milionu hostů. Víc než polovinu z nich tvořili ti zahraniční. Celkem 1,4 milionu.
Jihomoravský kraj hlásí za minulý rok 1,3 milionu návštěvníků, následuje kraj Jihočeský s počtem 1,1 milionu. Kromě Prahy převažují ve všech ostatních krajích čeští turisté. Nejvyšší nárůsty oproti roku 2020 byly v Jihomoravském kraji. Meziročně o 14 procent.
Zahraniční turisty lákaly zejména kulturní památky, bezmála polovinu z nich. Kdo nepřijel za památkami, tak podle statistik za příbuznými a známými, téměř třetina. To je rozdíl oproti domácím turistům. Ti preferovali pěší turistiku ze 48 procent. Návštěva památek je pro domácí až na třetím místě se 37 procenty za návštěvami příbuzných.
Útraty domácích návštěvníků se meziročně mírně zvýšily ze 690 Kč na 720 Kč na osobu a den. Turista ze zahraničí se naopak snažil ušetřit. Jeho útraty se snížily na 1600 korun na den.